Annons

Vilket tele till Canon 5D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Njaa. Det du sa var 'Att croppa en 5D bild så den motsvarar 1,6 ger ju samma slutresultat som att fota med en 8.2 mpixlare eller?'

Nar folk sa icke, sa du att sa ar det visst.

Sa, vill du croppa 5D till 1.6, sa far du 5mpix.

Objektivet jag skulle rekommendera ar fortfarande 400 5.6L .
 
Hej du
Samma resultat e inte samma som antal pixlar ;-)

Men delar din uppfattning om glugg. Men vill man ha zoom så är ju 100-400 det rimliga på 5D

Annars är 300L/4 väldigt bra det lilla jag testat.

På min 1Dmk2 är 100-400 med 1,4TC rätt ok.

Så tror fortfarande inte på att köpa en 40D för att åstadkomma crop osv om man har en 5D, motivet skall i så fall vara andra parametrar, typ täthet, finesser den har har som 5D inte har. 5D:ns bildfiler är riktigt bra.

Har ju haft D30, D60, 300D, 350D, 400D, 1dMk2

Och D60 o 5D:s filer sticker ut.

Ha det

Roine
 
Då tänker vi som du

Ok Roine vi tänker så här då. 5D har 4368 pixlar på 36 mm (bredden på sensorn) detta ger 121,3 pix/mm. 40 D har 3888 pixlar på 22,2 mm vilket ger 175,1 pixlar /mm. Nu kan du själv räkma ut upplösningen på ditt sätt genom att ta 22,2 mm x14,8mm ur den större sensorn och räkna ut hur många pixlar det blir. Du kommer fram till exakt samma siffra eftersom det bara är olika sätt att räkna ut samma sak.
 
Aha

Nu verkar det som om du menar att resultatet skulle bli liknande fast med färre pixlar. Det kan jag nog inte säga emot då jag sett hur fina bildfilerna från 5D är. Då är vi kanske överens?!

PS fast jag tror inte det var det du menade från början (fast det spelar ingen roll)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.