Annons

Vilket stativhuvud är bäst för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tröttnat på mitt nuvarande stativhuvud (en kulled som heter Manfrotto #168) jag kan aldrig få det exakt som jag vill ha det eftersom den alltid glappar lite efter man har låst det, även om man inte har en tung glugg på, och när man då släpper för att finjustera så tappar man ju allt och får börja om från början.
SÅ, vilket huvud ska man sattsa på? Jag har några krav/önskemål;

1. Det ska klara min D-100 och 80-200 2,8
2. Det ska gå att finjustera.
3. Man ska kunna använda det hyffsat snabbt om det krävs.
4. Snabbfäste för kameran är ett måste.
5. Det ska passa både natur och studio.
6. Hellst ligga under tusenlappen.

Greven

Vill du fortfarande ha kulled kan jag rekommendera Manfrotto 486RC2. Den funkar utmärkt till min FM2:a med ett 80-200/4,5, en riktigt framtung klump.

Jorek skrev:
Vill du fortfarande ha kulled kan jag rekommendera Manfrotto 486RC2. Den funkar utmärkt till min FM2:a med ett 80-200/4,5, en riktigt framtung klump.

Jag är osäker på om jag vill ha en kulled eftersom man inte kan göra en justering i tex höjdled utan att allt annat också påverkas.

1. Det ska klara min D-100 och 80-200 2,8
2. Det ska gå att finjustera.
3. Man ska kunna använda det hyffsat snabbt om det krävs.
4. Snabbfäste för kameran är ett måste.
5. Det ska passa både natur och studio.
6. Hellst ligga under tusenlappen.
Diger lista som jag tror är svår att kombinera. Snabbfäste är ju självklart, men finjustering, snabbjobbat och billigt samtidigt är ju knepigare.

3 vägarna blir ju inte riktigt lika snabbjobbade om du ska lossa mer än en ledd. Kullederna är ju dock inte lika lätta att finjustera.

Sedan har du växelhuvud, men de kostar multum och väger bly. Detsamma gäller de nya hydraliska huvudena, 468MG. Där har du ställbart tryck(tröghet) så att kameran aldrig behöver glida iväg, då kan du justera rätt bra, även med kulled. Kostar också multum tyvärr.

Kulled med pistolgrepp kanske skulle passa. Där har du någorlunda kontroll. Annars kanske en mellanstor kulled. Någon av 488rc-modellerna till exempel.

Själv tycker jag 486rc2 var aningen klen för att ha stort tele på eller när man plåtar makro. Den ruckar lite på sig när man spänner den, och den saknar även eget panoramavred.

488rc är bättre ur det avseendet med större kula.

Henne skrev:
För 1500 kr får man ett växelhuvud från Manfrotto med snabbplatta. Ett riktigt precisionsverktyg som går att snabbjustera även om den är konstruerad mest för finjustering. Jag använder det till makrofotografering och till det finns inget bättre.

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/410.php
Måste instämma med Henrik.
Detta är det absolut bästa huvud om man vill ha finjustering och samtidigt inte förändra kamerans position vid låsning av huvudet, detta växelhuvud är nämligen självlåsande.
Yttre ratten används för finjustering, och den inre för grovjustering.
Enda nackdelen är att kameraplattan är lite stor.

Jag har Manfrottos 488RC2 och är nöjd med det. Det har en panoreringsfunktion som gör att man kan röra det i ena ledden utan att släppa loss kulan.
Har dock märkt lite av samma problem som du beskriver, att det flyttar sig lite när man släpper kameran. Jag satte då snabbfästet på andra ledden, dvs vred plattan under kameran 90 grader, då blev det mycket bättre och kameran "niger" inte på samma sätt när man släpper den.

Tänk bara på att växelhuvudet är helt uselt när det gäller punkt tre, snabbheten. I övrigt, bortsett från punkt sex, är det kalas.

Sen väger växelhuvudet bly iofs, så det är ju inget man kanske tar med sig som förstahuvud på en lång hajk eller liknande.

Jag passade på att klämma på ett Manfrotto 410 på Fotomässan och jag måste säga att jag blev smått förälsad. Jag beställde ett på stående fot. Tyvärr så är det restat både hos Cyber och Scandinavian så jag får lungt vänta ett par veckor. Men det klia i fingrarna.

Tack alla för givande input

Greven

Greve Nickon skrev:
Jag passade på att klämma på ett Manfrotto 410 på Fotomässan och jag måste säga att jag blev smått förälsad. Jag beställde ett på stående fot. Tyvärr så är det restat både hos Cyber och Scandinavian så jag får lungt vänta ett par veckor. Men det klia i fingrarna.

Tack alla för givande input

Greven
Kanske dags för en Manfrotto 405/410 fanklubb?
Jag anmäler mig direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar