Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katzura

Medlem
Hej,

som det är idag så är jag på jakt efter ett stativ, vad jag är ute efter är ett stabilt stativ som med huvud bör komma upp i 2 meter. det får väga typ hur mycket som helst (typ) och helst kanske inte krossa plånboken.

det jag i dagsläget tittat på är manfrottos 290 mt294a3.

men har ni några andra tips eller ideer?

Berlebach 4012 hamnar nära 2 m med stor kula och kamera.
Finns andra högre också..

Om du gillar trä är stabil underbara stativ med fantastiska fötter som greppar på i stort sett allt.
Det långa snabb-stativet är 165 cm utfällt, lägger du på huvud och kamera hamnar du på närmare 190 cm.
http://www.stabil.nu/stativ/

Du bör finna vad du söker här, men var beredd, man får vad man betalar för ;).

Sant, jag köpte ett Velbon med kulled för ca 2 år sedan(1800kr) som jag tyckte var kanon! stadigt även för långa exponeringar, oftast med 15mm 2.8 och 24-70 2.8...men nu väger kameran 5.8kg med följden att kulleden inte orkar plus att till och med benen sviktar i fullt utdraget läge :( så, jag måste tyvärr oxå köpa stativ...

Sant, jag köpte ett Velbon med kulled för ca 2 år sedan(1800kr) som jag tyckte var kanon! stadigt även för långa exponeringar, oftast med 15mm 2.8 och 24-70 2.8...men nu väger kameran 5.8kg med följden att kulleden inte orkar plus att till och med benen sviktar i fullt utdraget läge :( så, jag måste tyvärr oxå köpa stativ...
Att köpa billigt är ofta att köpa dyrt. Lika bra att satsa regält på en gång.

Jag köpte ett stativ med kulled från RRS och inte var det billigt. Tror det heter TVC 34L + kulled BH 55 och en väska för ~ 17 000 :- . Det känns förtroendeingivande och lär hålla 25 kg stadigt.

Sedan kompletterade jag med ett Sirui resestativ (2205-X) med kulled (K-30 ), det gick på ~ 4000 :- och skall hålla för ~ 12 kg.

Dessa två stativ lär täcka mina behov den tid jag har kvar i livet och återigen; Man får (oftast) vad man betalar för.

Att köpa billigt är ofta att köpa dyrt. Lika bra att satsa regält på en gång.

Jag köpte ett stativ med kulled från RRS och inte var det billigt. Tror det heter TVC 34L + kulled BH 55 och en väska för ~ 17 000 :- . Det känns förtroendeingivande och lär hålla 25 kg stadigt.

Sedan kompletterade jag med ett Sirui resestativ (2205-X) med kulled (K-30 ), det gick på ~ 4000 :- och skall hålla för ~ 12 kg.

Dessa två stativ lär täcka mina behov den tid jag har kvar i livet och återigen; Man får (oftast) vad man betalar för.

För många är det vansinnigt att lägga så mycket pengar på stativ och huvud. Det beror helt och hållet på vad man skall använda stativet till och hur ofta man använder det och dessutom hur viktigt man anser att den smidigare hanteringen som ofta ges av dyrare prylar är. Eftersom trådskaparen skriver att storlek och vikt inte betyder så mycket så hamnar dessutom saken i ett annat läge. Finns ingen idé att köpa lätta stativ i dyra material om det inte är just vikten man vill åt. Ett tyngre trästativ kommer alltid vara stadigare och mintre känsligt för vibrationer än ett lättare i kolfiber trots att det senare kanske är 3 ggr så dyrt. När det gäller kulor så är den stora skillnaden att dyrare som regel har en högra precision och till exempel inte ändrar utsnitt när man drar åt. om inte detta är så viktigt utan man har tid och finlira lite spelar inte heller detta så stor roll. Med andra ord kommer en billigare utrustning hålla kameran minst lika still under själva exponeringen om det är just detta som är viktigt, som vid nattfotografering eller landskap eller annan fotografering där motivet inte kräver snabbhet.

Ja, jag vet, jag är galen.

Det var inte det jag skrev. :)

Jag har själv Gitzo GT3541 XLS, RRS BH-55 med optipodfästen, dels för att jag vill ha smidigheten men framför allt för att jag skall orka kånka runt på det och vill ha en kombo som funkar för alla mina kameror, jag plåtar med olika format från småbild till 4 x 5". Tidigare hade jag tre olika stativkombinationer beroende på vilken kamera jag plåtade med.

Det var inte det jag skrev. :)
Nä, men jag :))) !!

Jag resonerar som så här: Svepningen har inga fickor och som jag tidigare nämnt, att köpa billigt är att köpa dyrt. Om man vill komma undan billigare kan man köpa ett Sirui N-2205X som jag också nämnde tidigare (även om jag glömde bort N:et). ,det är billigare och har fått goda recentioner. Dessutom kan man konvertera just den modellen till ett enbensstativ av det ena benet, som då går att skruva loss. Dessutom är det hyfsat kompakt och lätt. Däremot är jag osäker på hur högt det går att få, men det går säkert att googla fram.

Nä, men jag :))) !!

Jag resonerar som så här: Svepningen har inga fickor och som jag tidigare nämnt, att köpa billigt är att köpa dyrt. Om man vill komma undan billigare kan man köpa ett Sirui N-2205X som jag också nämnde tidigare (även om jag glömde bort N:et). ,det är billigare och har fått goda recentioner. Dessutom kan man konvertera just den modellen till ett enbensstativ av det ena benet, som då går att skruva loss. Dessutom är det hyfsat kompakt och lätt. Däremot är jag osäker på hur högt det går att få, men det går säkert att googla fram.

Min fru har ett Sirui 2205 och det är verkligen bra kvalitet, det blir dock långt ifrån 2m högt, speciellt inte om man inte drar ut mittpelaren, vilket man bör undvika om vill ha bra stabilitet, oavsett vilket märke man väljer. Mittpelaren är mest till för att justera några centimeter upp eller ned, inte för att göra stativet högre. Hälst undviker jag nog också att fälla ut det yttersta bensegmentet om man vill ha optimal stabilitet. Kan även varmt rekommendera Siruis kulleder. Använder en K-40X till mitt stora Gitzo och den låser verkligen exakt faktiskt bland de bästa kulleder jag någonsin stött på. Jag har dock bara använt den i knappt två år så jag kan inte säga så mycket om hållbarheten i längden, just nu känns det dock ingen skillnad från när den var ny förutom att gummit på låsskruven för kamerafästplattan lossade lite, men det var lätt fixat med lite lim.

Håller i övrigt med. Stativ ska man bara behöva köpa en gång i livet om man väljer bra prylar.
En annan sak att tänka på är att framtida kameror kommer att ha bättre optik och bättre sensorer än dagens vilket innebär att än mindre skakningar och vibrationer kommer att se skakningsoskarpa ut istället för som idag försvinna bland brus och allmänna optiska fel. Vilket gör att det är en god ide att satsa på kvalitet.

Benro A4570T maxhöjd 184,5 cm . Nu1395 kr
http://www.benrosverige.se/sv/tripod-aluminium/benro-a4570t.html
Benro A4580TMAxhöjd 186 cm nu 1595 kr
http://www.benrosverige.se/sv/tripod-aluminium/benro-a-4580t.html

Finns även i carbonutförande

Hej,

som det är idag så är jag på jakt efter ett stativ, vad jag är ute efter är ett stabilt stativ som med huvud bör komma upp i 2 meter. det får väga typ hur mycket som helst (typ) och helst kanske inte krossa plånboken.

det jag i dagsläget tittat på är manfrottos 290 mt294a3.

men har ni några andra tips eller ideer?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto