Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativ till min 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

hallqvist

Aktiv medlem
Halloj!

Nu är det dags att köpa ett stativ till min canon 30D. Saken är den att jag kan inget om stativ, har aldrig ägt en förr.... därför ber jag om lite hjälp.
Jag vill ha ett stativ som jag kan använda vid fotning av fotboll, skateboarding, snowboarding, landskap osv. Ett plus är om den är enkel att ta med, tex utomlands. För tillfället har jag bara en 17-85 4-5.6, men planerar att köpa ett telezoom canon 70-200 2.8.

Tacksam för fina köpråd.

Stativ

Hej
denna fråga har varit uppe många gnger tidigare.
Gör en sökning i forumet.
Mvh
Ulf

Manfrotto 055 PRO B verkar vara ett väldigt bra stativ. Tillsammans med stativhuvudet Manfrotto 488RC2 så tror jag du har en riktigt bra kombination.

Lycka till!

Ska man ha stativ med "huvud"? Isf varför???
Funderar på att köpa Manfrotto 055 PRO B, den har inget huvud dock. Kostar ca 1300kr på cyberphoto.se

Tja, har du inget huvud på den så är det lite svårt att montera kameran då man måste skruva på den varje gång. Med huvud så kan man få en 'clipon' platta som förenklar uppsättning/nedmontering rejält.

Dessutom kanske du inte alltid fotograferar med ett perfekt rakt underlag.

Med huvudet kan du ställa in horisont eller till och med ställa den på 90 graders högkant.

Jag har just en 30D, 055 med RC2 och en 70-200 4L. Funkar fint på stativ och inga problem med att stativet inte skulle orka vikten.

Däremot är det inte ofta jag tar med stativet. Man tror inte att 3kg är så mycket men det är 3 mycket otympliga kg. Min lösning är att jag har satt stativet med upphängning på höger bärsele, det skapar en motvikt mot resten av kamerautrustningen men i gengäld har jag stativet framför mig. Inte det mest bekväma att röra sig i men att bära är det helt ok.

kj0rling skrev:
Manfrotto 055 PRO B verkar vara ett väldigt bra stativ. Tillsammans med stativhuvudet Manfrotto 488RC2 så tror jag du har en riktigt bra kombination.

Lycka till!

Jag fick den kombon i present och det funkar kalasbra med 5D och Sigma 70-200/2.8 på stativfästet och 24-70/2.8, 50 eller 100 fast i kamerans gänga. 055 PRO B är väldigt flexibelt, dock lite långt och tungt. Blir tillräckligt högt för det mesta utan att använda mittpelaren, alltså bra stadigt. Fundera på 190 också som dessutom finns i en ny 'X' version som är ännu mer flexibel.

/T

Vändbart

När nu ändå en stativtråd är igång så kanske jag kan passa på att fråga en sak också, är nämligen också i köptagen.

Jag har för mig att jag någonstans läst att det finns stativ där man kan ta ur mittpelaren och vända på den så att man fotogarafer uppochned (och alltså kan komma närmare marken). Jag har sökt på "vändbart", men det är förmodligen inte rätt ord. Vad heter ett sådant stativ, vad skall jag söka på?

055 PRO B är både vändbart och spagatbart. För mig är inte det samma sak. Jag använder detta mycket till att fota macro i svårt ljus.

Hälsningar, Thorsten

...Jag menar just precis så som Thorsten uttrycker det, ursäkta.
För att röra till det lite mer så kan du på vissa modeller sätta mittpelaren "åt sidan" för att få ytterligare vinkel. Personligen valde jag bort just denna funktion, men om du är mycket inne i macro så är det kanske användbart.
Ring Scandinavian Photo på 036-37 10 45 de är faktiskt bra insatta i stativdjungeln och kan ge dej råd (oavsett om du vill handla där eller nån annanstans).
/Gabbe

Spagat eller vändbart?

Vilket är smidigast? Jag tycker att spagatvarianten verkar rätt jobbig, men det kanske är ännu värre att fota uppochned?

Det där med att sätta mittpelaren på snedden verkar bra, det skall jag kolla upp.

Och till den ursprungliga frågan: heter det "vändbart", jag hittar inga stativ som har den beteckningen. Skall jag söka på något annat?

Manfrotto skriver om 055 PRO B på deras hemsida:

'split center column allows easy and fast ground-level work'.

Jag är ingen expert i övrigt. Det är bara mitt andra stativ (första vart kass), och är oerhört nöjd.

Ett annat tips till sånt här lågnivå-arbete är väl en 'bön-påse'/'bean-bag' eller liknande. Sy en liten påse och fyll den till hälften med ris eller torkade bönor. Finns flera tråder om det. Skall själv sätta igång med ett sånt projekt... Koster inte många kroner!

Hälsningar, Thorsten

Manfrottos 055 är superbra, med huvud 488 som någon nämnt!

MEN.. glöm inte att det är ganska stort och tungt att bära på. Vill du ha med det utomlands som du skriver om så skulle inte jag rekommendera detta.

Jag har denna kombo själv och använder det endast dom gånger jag åker iväg på fototur där jag har bilen i närheten.

Ett stativ som jag fick rekommendationer om,
och som jag provat vill jag varmt rekommendera.
Det är:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000ULF

Det är stabilt, kanske inte till de allra tyngsta telena, men till "vardagsbruk" är det
suveränt. Jag har hittills bara provat som sagt, och lånat det lite grann.. ska själv investera i ett snart. Just storlek och vikt talar väldigt mycket för detta stativ!!

Har du funderat på ett enbensstativ? Smidigt att ta med på resor och væger lite.

De ligger på runt 600, några mer, några mindre. Tænk dock på vilken topp det ær. En del måste man ha platta till. det går æven att sætta på en kulled.

Provade ett manfrotta men vet inte vad det heter nu. Det var faktiskt kul att anvænda. Smidigt och snabbt att anvænda.

Sjælv ska jag køpa manfrotta 055 pro B med 488 R c4 kulled. Det blir ett enbensstativ med vad det lider :)

Jag har inte tänkt på enbensstativ.. men hur blir kameran stabil på ett ben, det fattar jag inte?

Ngn som kan rekommendera denna?: Soligor DT-125 Ministativ i aluminium, 22 cm 95:- på cyberphoto

Har även tänkt på denna: Manfrotto Stativ Digi 718B, med trevägshuvud 755:- på cyberphoto

Tacksam för svar

Re: Vändbart

Är faktisk överförväntan nöjd med mitt Giotto MT8170. Smidigt och relativt lätt. Mittpelaren är "vändbar" både upp och ner samt i sidled.

Stabilt och tillräckligt mobilt för att släpa runt i världen;)

En bra kulled på den och jag tror att de flesta hade varit nöjda.

cecber skrev:
När nu ändå en stativtråd är igång så kanske jag kan passa på att fråga en sak också, är nämligen också i köptagen.

Jag har för mig att jag någonstans läst att det finns stativ där man kan ta ur mittpelaren och vända på den så att man fotogarafer uppochned (och alltså kan komma närmare marken). Jag har sökt på "vändbart", men det är förmodligen inte rätt ord. Vad heter ett sådant stativ, vad skall jag söka på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar