Annons

Vilket stativ/huvud för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Mark III är lättare

Problemet är nog att kombom du nämnde är för baktung och det går inte att skjuta fram snabbfästeplattan långt nog därför att kamerahuset då slår i stativhuvudets fäste där snabbplattan ska sitta. Nu är ju III:an ett par hg lättare så med den är det säkert inga problem?! Jag testade med nämnda kombo utan att sätta på plattan (orkade inte flytta den) så jag tror att jag har rätt. Du får väl i värsta fall vänta och testa när du fått kameran.

Ok, tack så mycket. Tror jag slår till i alla fall. Om det inte skulle funka kan man säkert modifiera det lite...

Nästan identiskt med Manfrotto 393.
Lite grundare vagga så objektiv med hög fot inte passar så bra till den, typ Nikon 500-600 och Canon 500 och 600 med orginal fot.
Men för en 300 eller 400 DO så verkar den mycket bra.
Gillar att den kan fungera som huvud för mindre objektiv.

Men för ett billigare pris så får du ett Wimberley WH200 som jag skulle välja tveklöst över den lösningen.
600 Euro är hutlöst dyrt.

Mvh, Andreas

panelkungen skrev:
Jag har funderat på gimbal ett tag nu och hade i princip bestämt mig för ett Manfrotto 393. Men jag läste någon stans att det inte gick att balansera EF 400/5,6 + EF 1,4x extender + 1D-hus på 393:an. Någon som vet om detta stämmer? För tillfället kör jag bara 350D + 1,4x, men 1D MkIII är beställd och jag vill ju inte stå där med ett oanvändbart gimbalhuvud...

Tack på förhand!
//Tobbe

Hej

Kör själv med 400mm 5.6, skulle inte ens tänka mig att köra det lilla objektivet på Manfrotto 393 eller Wimberley huvud, de är enligt min mening för större, tyngre telen.

Det lilla 400m 5.6 funkar bra handhållet eller med ett lätt och billigt enbensstativ + huvud som tex http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559572

Ev. trebenare med kulled om man sitter i gömsle.

Till typ 80% handhållet med 400mm 5.6, resten på beanbag, någon med enbenare.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery&page=all

MVH

Omar

Är det någon som har egen erfarenhet av side-kick och kula? Om man fotar annat än fågel på en resa/tur är det jobbigt att ha ytvå huvuden och att bära med sig ett extra låter inte realistiskt.

Manfrotto har ju någon ny hydraulisk kula med gummibälg (som skydd antar jag) och det kanske skulle funka med ett 500:a???

Hitills har jag kört men en Manfrotto kula men den håller på att gänga upp sig hela tiden samt är så kärv att den är svår att rubba. Dags för något nytt så alla råd tas tacksamt emot. /Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar