Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Jag har haft flera andra frågor här på forumet och fått en massa förslag om olika objektiv, nu väljer jag mellan några stycken och skulle vilja veta vad ni tycker om dem! Jag har en Nikon D40.

Från början var jag inne på ett nikon nikkor 50mm/f1.8 men eftersom de inte har någon autofokus så funkar inte det på min kamera.
Så jag började titta på: Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G för jag tror det var autofokus på det objektivet, har jag rätt?

Sen har jag också tittat på :
Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO som ligger i min prisklass och verrkar bra.

Så det lutar åt ett
Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO
och
ett Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G

Bra val?

Vad har du för objektiv idag ?

50mm 1,4 är ett underbar objektiv som verkligen kan rekommenderas. Även Nikons 35 mm 1.8 är riktigt bra och ger dig möjlighet till Autofokus.

Sigmas 70-300 gör en dock sällan glad. Har ett i väskan och där stannar det för det mesta då det helt enkelt inte presterar något vidare.
Skulle hellre satsa på Nikons 70-300 med VR som zoom.

Nikons 35 mm och Nikons 70-300mm blir ca 100-200:- dyrare än din kombination och 50mm 1,4 och Nikons 70-300mm ca 1.500 dyrare vilket jag anser vara väl satsade pengar.

Tycker du att det är för mycket skulle jag hellre köpa ett begagnat Nikon 70-300 istället för ett nytt Signa 70-300.

AF-S 50mm 1.4 har nog autofokus på din kamera, och är säkert ett bra val. Själv skulle jag undvika billiga Sigma-telezoomar, Nikons 55-200mm VR är ett helt bra teleobjektiv, dessutom litet och behändigt. Ifall du köper ett begagnat Nikon 70-300 objektiv ska du kolla att det är den nyare versionen med ett "VR" i namnet, den äldre versionen lär ha varit bra mycket sämre, förutom att den alltså saknar bildstabilisering.

Är det Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor du menar?

Jag tror jag ska satsa på ett sådant och nikon 35 mm 1.8 då nikon 50 1.4 blev lite för dyrt för mig.

funkar nikon 35mm f1.8 till poträtt,?

Jo, det är det objektivet jag menar. I motsats till Sigma-objektivet är det inte ett egentligt makroobjektiv, men närgränsen är ca en meter så med 200mm kan man nog fota ganska små detaljer ändå. Nikon 35mm 1.8 är ett utmärkt objektiv, som passar perfekt till en liten kamera som D40. Ett 50mm-objektiv passar bättre för porträtt, men nog kan 35mm användas för det ändåmålet också, det beror lite på vad man menar med porträtt, men man kan ju beskära fotona lite på datorn också ...

Senast ändrad:
De som kan vara lite lurigt är när du tänker ta bilderna. (eller kanske vilka typer av bilder)

Jag tror att 35:an kan bli lite för kort för att ge dig ett bra porträtt objektiv tyvärr.
Skulle du vilja ha ett renodlat porträttobjektiv så ska dom ligga mellan ca 70-110mm (85 brukar objektiven som kallas porträttobjektiv ligga på)

50 funkar säkert bättre, iochmed att d40 förlänger ju brännvidden med 1,5 (visst är de så? och canon 1,6?)... har du hört nått om de? Blir ju som en ca 75 istället.
De gör halvformatkameror (så som d90 och d300 också)

Porträtt för mig är ju ansiktsporträtt... Risken finns med för liten brännvidd att bilder inte blir lika beghaglig heller...
(om du står nära för att få mestadels ansikte och tar en bild kanske näsan upplevs som större)
Nu blir de ju inte som att köra med vidvinkel (eller fisheye) eller så... men ja ändå.

Fördel med 35:an istället för att köra med en zoom är ju att du kan leka mycket mera med skärpedjupet iochmed att den är såpass ljusstark. 1,8

Ojoj, jag vet inte om jag gjorde detta lättare ;P Men jag har hört att 30:an ska vara ett bra objektiv. Men vill du köra endast porträtt så tror jag inte på det. ( Jag har inte testat de dock)

jag var på mediamarkt och kollade på objektiv och hittade de två jag var intresserade, men när jag fråga en som jobbade där så sa han att 35mm f/1.8 inte funkade på min D40 eftersom den hade ingen autofocus? Stämmer det? jag hade för mig att den ska ha det.
Betyder inte Af-s det?

Antingen var han okunnig eller också ville han sälja en ny kamera.

Det funkar klockrent på din kamera inklusive Autofokus.

Det lite äldre 35mm/2 har däremot inte Autofokus motor. Men det funkar på din kamera i manuellt fokusläge

Alla AF-S fungerar med autofokus på en D40, det gör däremot inga AF.

35mm är alldeles för kort för porträtt, det finns egentligen ingen övre gräns för vad du kan använda till objektiv, men brännvidden ska som allra minst vara 85mm, gärna 200mm eller 300mm för bra skärpedjup på nikons konsumentzoomar.

både 70-300 och 55-200 fungerar alltså utmärkt för porträtt, även om du inte får samma extremkorta skärpedjup som med en bländare på 1.8 så har du tillräckligt att jobba med tack vare den långa brännvidden (lång brännvidd =
kort skärpedjup).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar