Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Sigma objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att köpa en Canon Eos 400.

Jag kommer att fotografera fåglar i flykt mest . Vilket sigmaobjektiv ska jag välja? Vill åtminstonde ha ett 300mm plus en 1,4 eller 2,0 konverter.
 
Det beror väl på hur stor plånbok du har och hur mycket du vill släpa på :)

Själv har jag Sigmas 100-300/f4 som även funkar bra med deras 1,4x konverter.

Ett större, dyrare & snabbare alternativ är ju 120-300/2,8 som också fått goda omdömen.
 
eller varför inte sigma 300/2,8 som är sylvass
men riktigt tung
fåglar i flykt?
då skulle jag köpa canons 400/5,6 om jag vore dig
 
eller om man har en liten budget sigmas 400 apo macro 5.6
Bättre glugg är nog svårt att hitta om man vill ha tele.
 
AnteKarlsson skrev:
Jag funderar på att köpa en Canon Eos 400.

Jag kommer att fotografera fåglar i flykt mest . Vilket sigmaobjektiv ska jag välja? Vill åtminstonde ha ett 300mm plus en 1,4 eller 2,0 konverter.
Nu var din fråga vilket Sigmaobjektiv som passar bäst, och då skulle även jag rekomendera deras 100-300 4,0. En mycket bra optik. Men glöm inte att prisskillnaden till Canons eget 300 4,0 L IS USM endast är ca 2000 kr plus att Canon just nu har kampanjpriser på sina konvertrar. Du landar på 16375 kr för en Canon 300 plus 1,4X konverter. Sigmakitet hamnar på 12437 kr. Hm vart visst 4000 kr ca i skillnad. Jag är dock rätt säker på att Canons 300 kommer focusera snabbare än Sigmagluggen. Jag gjorde under Elmiamässan lite jämförelser mellan 70-200 2,8, Canon och Sigma. det visade sig att Canons 70-200 var rejält snabbare, speciellt om stora förflyttningar i focusområdet skulle göras typ från 4 m till 40 m. Där blev skillnaderna markanta till Canons fördel. Ganska viktigt tycker jag eftersom fåglar är så snabba att man lätt tappar de ur sökaren och gluggen börjar focusera på oändligt. Då är det bra om gluggen ställer sig rätt snabbt. Måste bara tillägga att han som säljer 400 5,6 skulle ha runt 8000-9000 kr för sin, dvs billigare än övriga alternativ.
 
Anledningen till att jag ville ha en sigma glugg vara att jag trodde priset vara mkt lägre och att skillnaden inte var så jätte stor till Canon! Om det nu inte är så stor prisskillnad är det ju värt att lägga nån tusing extra på Canon så klart.

Tack för tipsen...
 
AnteKarlsson skrev:
Anledningen till att jag ville ha en sigma glugg vara att jag trodde priset vara mkt lägre och att skillnaden inte var så jätte stor till Canon! Om det nu inte är så stor prisskillnad är det ju värt att lägga nån tusing extra på Canon så klart.

Tack för tipsen...
Det skiljer ca 2250 kr mellan Sigma 100-300 och Canons 300 4,0, sen är också Canons konverter ca 1300 kr dyrare än Sigmas konverter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.