Annons

Vilket Samyang till Nikon? Kan välja vad jag vill.

Produkter
(logga in för att koppla)

16517

Aktiv medlem
Jaha, idag har jag vunnit ett valfritt Samyangobjektiv från Cyberphoto. (Fototävling med tema höst) Mitt i-landsproblem är att jag inte kan bestämma mig för vilket jag ska välja, det står mellan en 14/2,8 och en 35/1,4. 14:an verkar kul, men har fått en del kritik för märklig distorsion, å andra sidan så är det mest lätthanterligt med MF.
35:an är ju högintressant pga ljusstyrkan, men att sätta skärpan manuellt på den kan bli trixigt...
Jag har en Nikon D7000, så det är dx-format som gäller, plåtar mycket landskap och andra orörliga saker.

Som kuriosa kan nämnas att den vinnande bilden har blivit fetdissad från galleri FS, ganska kul!

Jo, men galleri FS handlar om andra saker - bilder som är med där vinner sällan tävlingar, men men det är olika sätt att se på saker. 14mm är kul - speciellt på ff, men 35mm är kanske mer användbart - personligen om jag inte hade något av dem hade valt 14mm ändå - bara för att det är roligt och svårt att använda!

Det fina är att du kan inte göra ett dåligt val - du kommer att bli nöjd med vilken av dem du än väljer.

Det finns väl en 24/1,4. Valet hade varit enkelt för min del. Jag har en 35a på fullformat och det är mycket användbart. 24an får ungefär samma bildvinkel på DX. /Frode

Jo, men galleri FS handlar om andra saker - bilder som är med där vinner sällan tävlingar, men men det är olika sätt att se på saker.

Jo, men det är det jag menar, jag har haft tiotalet bilder för påsikt i galleri FS men alla har blivit fetdissade.
Jag har, per definition, ännu inte fattat grejen med GFS eller vad bilderna ska uttrycka för att platsa där.

Nej men så är det - vill man diskutera bilder och fotografier så är det rent allmänt effektivare och bättre på flickr - FS är bra på annat, så bortse ifrån GFS så blir alla glada. Och det är även bäst att inte kommentera för mycket om det man eventuellt kan uppfatta som märkligt med GFS då det förefaller vara ett känsligt ämne som lätt spårar ur om man börjar fråga - enklast är att bortse ifrån det så utgör det inget problem.

Tja, jo 24 an finns ju också, men den vet jag inget om - däremot skulle jag gärna vilja vilja ha en 24á själv, men men - det är en annan sak :) Den kanske är bästa valet, men har inte sett så mycket av den än, så jag har ingen uppfattning om hur bra den är - 24ór brukar vara svåra att göra och även Canon EF 24/1,4 L (den gamla) vilken jag har haft lämnar en hel del övrigt att önska optiskt - inte så att den är dålig, men finns en lista på saker som kunde ha varit bättre - men bara därför har jag ingen 24á nu, och den nya EF 24 är ju onödigt dyr - iaf om man bara VILL ha den och absolut inte alls behöver den.

Nej, nu har jag svamlat färdigt - lycka till med valet!

Någon 24 finns inte - men ryktas om att en ska komma...

Jag har både 14/2.8 och 35/1.4 (till FF). Båda är mycket skarpa. Även 85/1.4 är mycket skarpt men kanske snäppet sämre i byggkvalitet.

14/2.8 lider av en mustaschdistortion som en del upplever som besvärande men går att åtgärda i PS. På FF är det ett väldigt kompetent effektobjektiv, men på APS-C skulle jag hellre ha något annat. En nackdel som finns med 14/2.8 är att kantskärpan är sämre, men å andra sidan påverkas inte APS-C alls av det.

35 är min personliga favoritbrännvidd och inget slår Samyangs 35/1.4's bildkvalitet på fullformat - där du enkelt kan byta mattskiva (utgår från att det är lika lätt på Nikon som Canon) - för det kommer behövas. Zeiss nya 35/1.4 ligger i samma nivå IQmässigt, men priset är som bekant helt annorlunda. Nu blir ju 35 drygt 50 på en APS-C så det är lite annorlunda. Men om sökaren är bra och du verkligen ger MF en chans kan det bli en riktigt vinnare tror jag. Går du upp till FF har du bland det bästa som finns :)

Det finns ett alternativ till att byta mattskiva, och det är AF-confirm chip. Då får du en ljussignal när fokus ligger "rätt". Jag har provat det på 14/2.8 eftersom skärpedjupet är så långt på den brännvidden. Det funkar men är inte lika precist som ny mattskiva.

(nog bäst att säga att erfarenheterna här gäller Canon 5DMkII)

Jag hade lätt tagit 24/1.4 om det var okej att vänta tills den kommer, annars 35an.

Vill du ha 85, 14 eller 8 så skulle jag ändå ta trettiofemman, sälja den och sedan köpa två av de andra från billigare sidor än CP för pengarna ;).

Ok, tackar så mycket för alla synpunkter, det gjorde mig en hel del klokare.
Det blir 35:an, provar den ett tag, gillar jag den så får den stanna, annars blir det Tradera...

Och Bengt, jag har verkligen inga hangups på GFS, jag blir bara irriterad på att jag inte riktigt förstår grejen med ett galleri där vissa av bilderna berör mig starkt , vissa ser ut som något från en Instamatic och vissa mest ser ut som förflyttade pixlar och jag ser inte sammanhanget, den gemensamma nämnaren.

Ok, tackar så mycket för alla synpunkter, det gjorde mig en hel del klokare.
Det blir 35:an, provar den ett tag, gillar jag den så får den stanna, annars blir det Tradera...

Och Bengt, jag har verkligen inga hangups på GFS, jag blir bara irriterad på att jag inte riktigt förstår grejen med ett galleri där vissa av bilderna berör mig starkt , vissa ser ut som något från en Instamatic och vissa mest ser ut som förflyttade pixlar och jag ser inte sammanhanget, den gemensamma nämnaren.

psst.. det finns inte gemensam nämnare. Problemet är kanske namnet - för ett galleri (som jag ser saken) är en samling av bilder som tillsammans står för något, berättar en historia, representerar en stil, en typ av motiv eller delar ett syfte - jag har gått på många gallerier genom åren då jag verkligen gillar att få vara bildkonsument och försöka knäcka koden, se det subtila - kunna ana hur man tänkte när man hängde bilderna, ana en historia i urvalet. Sett med de, kanske FÖR höga förväntningarna, så är GFS en mycket stor besvikelse - självklart finns det många bra bilder där, det är inte problemet, men det är inget galleri - det finns ingen gemensam tråd, ingen spänning och man ser inte en hjärnas medvetna urval - känns lite som acquine skannade genom alla medlemmars bilder och tog de som datorn tyckte var bäst, med lite bonus för de som tjatar och har betalt för medlemskapet... Nåväl som jag sa tidigare - jag personligen tittar inte där längre, jag går till fotografiska eller letar mig runt på andra ställen på nätet där man kan bättre tillfredsställelse för sin aptit på god fotografi. De som gillar GFS är välkommna att göra det, men jag skulle då kanske rekommendera ett besök på ett riktigt galleri istället - bara för att testa på hur bra och hur mycket man kan tillföra med klokt urval, klok ljussättning och genomtänkt hängning av fotokonst.

Jag hade valt 85:an men det är bara för 85:an är riktigt bra och resten av Samyangs utbud på gränsen till mediokra. Men det är bara min åsikt.

Inte det jag testade men det kan ju ha varit måndagsexmeplar iofs.

Samyangs 35 1.4 är helt otrolig, var till mediamarkt i måndags och testade den, den är riktigt skarp och välbyggd, 85:an 1.4 har jag också testat på mediamarkt, fast vid ett tidigare tillfälle =) Hade inte tvekat en sekund om jag stod inför samma val som TS, hade tagit 35:an att tveka, den är optiskt överlägsen dom andra alternativen, samt ett mycket vettigare brännvid på aps-c.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto