Annons

Vilket RGB-värde har 50% grått?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag skulle göra ett eget gråkort häromdagen, och har då förstått det som att man helt enkelt kan skriva ut ett papper med 50% grått på en laserskrivare för att komma väldigt nära ett "riktigt" gråkort. Sagt och gjort, inga konstigheter.

Men, när jag av en slump började kikade runt bland andra program så blev jag konfunderad. Alla verkar ha sin egen upfatning om vad 50% grått egentligen är!

Jag har jämfört Photoshop CS, Photoshop 7 och Photoshop Elements 2. Genom att föra muspekaren över de olika gråskalorna i paletten "Swatches" kan man se motsvarande RGB-värden i paletten "Info". Och jämförelsen blir då följande:

PS CS PS 7 PS E2
0% 255 255 255
10% 238 230 228
15% 229 218 216
20% 220 205 203
25% 210 193 190
30% 201 180 177
35% 191 167 165
40% 181 154 152
45% 170 142 140
50% 160 129 127
55% 149 115 114
60% 137 102 101
65% 125 89 89
70% 112 75 76
75% 98 61 63
80% 83 48 51
85% 67 33 38
90% 49 19 25
95% 27 5 12
100% 0 0 0

50% grå är alltså RGB 160, 129 eller 127 beroende på vilket program. Jag hade ju trott att 50% av 256 möjliga värden (0-255) skulle vara 127,5, d.v.s. 127 eller 128 beroende på avrundning.

Om man plottar detta i ett diagram ser man klart skillnaderna.

Vad är rätt egentligen? Och varför är det så här? Ska det vara så här? Är det nåt jag inte fattar?
 

Bilagor

  • rgb-0-100%grå.jpg
    rgb-0-100%grå.jpg
    48.7 KB · Visningar: 3,169
3x128

128,128,128, inget annat!

Det som kännetecknar neutralt grått är att RGB-värdena ligger lika högt/lågt alla tre.

(50% ligger mittemellan 0 o 256)

/Janne
 
Om du fyller ett gråskaledokument med 50% kan du få olika RGB-värden, beroende på hur färghanteringen är inställd.

Om du skall skriva ut dokumentet i gråskala, kan du strunta i RGB-värden.
Om du skall skriva ut i färg, då anger du RGB=128 som värde.

Titta på bilden, de två små ”bilderna” är fyllda med 50% grått.
Men jag har angett olika visningslägen för dem vilket ger olika RGB-värden, och olika ljushet på skärm.

Tyvärr har jag inte tid att reda ut det hela mer, men det är inte fel, bara krångligt...
 

Bilagor

  • namnlöst-2.gif
    namnlöst-2.gif
    26.6 KB · Visningar: 3,149
Om du vill göra ett eget gråkort med samma ljushet som Kodaks, kan du testa med exponeringsmätaren så du får rätt svärta.

Mät mot ett vitt kopieringspapper och jämför med ditt gråkort du skriver ut.

Det vita papperet skall vara 2 1/3 steg ljusare än ditt gråa papper.
 
mipert skrev:
Om du vill göra ett eget gråkort med samma ljushet som Kodaks, kan du testa med exponeringsmätaren så du får rätt svärta.

Mät mot ett vitt kopieringspapper och jämför med ditt gråkort du skriver ut.

Det vita papperet skall vara 2 1/3 steg ljusare än ditt gråa papper.

Som vanligt har mipert svar på allt :)

Men jag begriper fortfarande inte mitt ursprungliga problem med olika RGB-värden. Jag skapar ett RGB-dokument i 8-bitar och väljer bara de olika grå-rutorna i "swatches" och det BLIR olika RGB-värden. Varför??

Kan det vara färghantering som spökar. Om jag minns rätt så var de testade programmen inställda enligt:

PS CS: working space sRGB och nån "dot gain"...
PS 7: web graphics default (sRGB och "gray gamma 2.2"
PS E2: ingen färghantering inställd alls
 
OK.

Tryck Ctrl + skift + K så du får upp inställningar för fäghantering.

Titta sedan på Grå-inställningen, byt mellan några olika och du skall se att när du mäter i swatches kommer RGB-värdena förändras.

Med Gray Gamma 2,2 kommer du få 128 i RGB-värden.
Med en instllning av kanske Dot gain 15% får du andra värden.

Dot gain är värden för punktförstoring, du anger hur mycket ett gråvärde kommer ändras när du skriver ut.
 

Bilagor

  • namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    5.9 KB · Visningar: 3,083
Tänk på att utskriftspigment och utskriftsmedium också kommer att påverka den spektrala responsen.

Oavsett hur rätt det blir i Photoshop både vad gäller ljushet och färg så är det ju verkligheten som är den hårda domaren.
 
Kalibrera

jimh skrev:
Tänk på att utskriftspigment och utskriftsmedium också kommer att påverka den spektrala responsen.

Oavsett hur rätt det blir i Photoshop både vad gäller ljushet och färg så är det ju verkligheten som är den hårda domaren.

Ja om din utskrift ska bli rätt så måste du ha en bra profil för det papper och den typ av färg du använder.
 
Ja, då var vi tillbaka i träsket med färghantering och profiler och skit igen... :)

Hur ska man hantera detta som "amatör"? Jag använder huvudsakligen skärmen/webben för mina bilder. Skriver ut ett fåtal bilder på fotoskrivare eller skickar till nätlabb för kopiering. Ska jag bry mig om detta med färghantering, kalibrering, profiler och allt vad det innebär? Eller ska man strunta i allt sånt?

Jag vill förstå detta, men inser mer och mer att jag tydligen inte klarar det... och jag som brukar ha lätt för att läsa och lära mig...
 
Fixa bilderna så att de ser snygga ut på din skärm!
Det räcker.
Det är bara överkurs att jobba med sådan kontroll som du (nästan) aldrig behöver...tycker jag.
 
Du kan ju välja olika ambitionsnivå när det gäller färghanteringen. Du har väl läst Pertmanns artikel i ämnet? Den ger en metodik för dem som inte har någon kalibreringsmoj. Det är nog värt att titta igenom ditt flöde även om du mest producerar för skärm. Även om du inte har kontroll över mottagarnas skärmar så betyder det ju bara att det i värsta fall blir ännu mer fel om både din och mottagarens skärm är felaktiga åt varsitt håll.

Men jag skulle ärligt talat strunta i det där med gråkortet. Vad skulle syftet vara?
 
Jag är ju tyvärr en sån där person som vill veta hur allt fungerar och som tycker om att testa och jämföra... ibland blir jag en belastning för mig själv... och omgivningen! :)

Nåja, syftet med gråkortet är dels exponeringsmätning, dels vitbalans. Dels för att ha nåt praktiskt neutralt att mäta mot, dels för att se hur min kamera hanterar det hela, dels för att testa och jämföra olika kameror mot varandra.

Att jag sen förmodligen aldrig kommer att ha någon stor praktisk nytta av detta är en annan sak.
 
Tänkte väcka den här tråden lite:
När jag skriver ut ett gråkort får jag sätte RGB till 3x64 innan jag får de 2 1/3 steg mellan kortet och ett vitt kopieringpapper som Mipert säger att det ska vara - 3x127 blir för ljust c:a 1 1/3 steg emellan. Min skrivare är kalibrerad och jag mäter med spotmätare (Capital) och kollar att jag inte mäter i reflexer eller så. Konstigt, eller?

Hur gör jag en gråkil? Alltså en bild med alla zoner från I (0,0,0) till IX (255,255,255) med säg halva steg emellan? Vilka värden ska gälla för resp. zon och hur gör jag i PS för att skapa fält som fylls med olika RGB-värden.

//Lasse
 
dobos skrev:
3x127 blir för ljust c:a 1 1/3 steg emellan. [...] Konstigt, eller?
Jo, det tycker jag. Fast du skulle inte titta på RGB-siffrorna när du valde ljusheten utan, som Pertmann skrev, procentsiffran. Även om det i det här fallet inte är svaret på varför det diffar så mycket.

Hur gör jag en gråkil? Alltså en bild med alla zoner från I (0,0,0) till IX (255,255,255) med säg halva steg emellan? Vilka värden ska gälla för resp. zon och hur gör jag i PS för att skapa fält som fylls med olika RGB-värden.
Vilket omfång mäter du upp på ditt papper för max svart och max vitt? Fler zoner än så kan det ju inte bli.

Om nu medelgrått hamnar kring RGB=64 så tror jag inte det är värt att försöka räkna fram vilka värden som ger lagom skillnad för zonstegen. Mitt enda tips är att fortsätta som du började - dvs. att testa dig fram. Dessutom vet jag inte hur man räknar på det då inte RGB=0 har någon definierad ljushet (åtminstone inte vad jag lyckats hitta - måste reda ut det här någon gång).
 
kaw skrev:
Jo, det tycker jag. Fast du skulle inte titta på RGB-siffrorna när du valde ljusheten utan, som Pertmann skrev, procentsiffran. Även om det i det här fallet inte är svaret på varför det diffar så mycket.

Jo, jag gick på swatches 50%, vilket i mitt fall ger 3x128. Vette fan om jag mätte bra med spotmätaren - 50% utskriften ser klart mer ut som 50%-grå - den med 3x64 ser för mörk ut. Asch - jag köper ett gråkort! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.