Annons

Vilket reseobjektiv skall jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)

janne48

Medlem
Efter att ha läst och och följt diskussionerna ett tag är jag redo att hoppa in i forumen.
Jag vill gärna få tips på lämpliga reseobjektiv att till Canon 20D. Eftersom det skall passa tillsammans med handbagaget på lågprisflyget i en liten fotoväska får det ju inte vara för skrymmande. Det får inte heller vara för dyrt (västgöten poppar upp...) för det kommer bara att användas under ett fåtal flygresor jag gör i livet. Har läst rescecioner att de flesta zoomgluggar runt ca 20-200/300 inte presterar någon bra bildkvalité.
Funderade på ett begagnat Sigma 20-300, men förstår nästan varför de är till salu på begagnatmarknaden efter att ha läst recensionenerna. Skall man köpa nytt eller begagnat?
Jag är tacksam för alla tips.

Många hälsningar
Janne Strandberg

Canon's 28-135 är det jag gärna slänger på mina kameror som all-round glugg alternativt reseobjektiv. På en 20D blir det ju lite värre med vidvinkeln. 28-135 brukar finnas begagnade för mellan 2500-3000:-. Dessutom får den en relativt väl fungerande IS med gluggen.
Jag rekomenderar 28-135:an!!

Jag tog mig friheten att titta i din kameraväska och det är väl en alldeles utmärkt kombination du redan har.

Canon EF-s 17-85/4-5.6 IS har jag själv och är mycket nöjd med (även om det inte är perfekt i vidvinkelläget).

Canon EF 70-200 EF /4 L får ju aldrig annat än toppbetyg.

De 2 gluggarna plus din 20 D måste ju rymmas i ett handbagage.

Tokinat hade dock känts överflödigt att ta med.

handbagaget

Hej och tack för svaren.

Jag har allt provpackat med mina canonobjektiv, men det enda som får plats i en "liten" lowepro väska är mitt canon 17-85, som jag är nöjd med (trots två garantireparationer inom en månad, knäpper/spärrar när man zoomar), men detta objektiv har ju ingen brännvidd att tala om för att plåta resebilder på avstånd.

Egentligen är jag ute efter att få ta del av erfarenheter ifall brännvidderna uppåt 200-300 är "något att ha". Jag kommer inte att skriva ut resebilderna på papper utan de blir bara att titta på på bildskärm.

Sen är det skönt med så liten vikt på axeln som möjligt om man skall promenera mycket och lågprisflyget är hårda med handbagage och kameraväskor.

Jag har lustläst de flesta trådar reseobjektiv, men blir mer och mer villrådig ju mer jag läser, ty jag tycker att det finns så många motstridiga uppfattningar om vad som är bra objektiv. Men jag har väl komplicerat för mig själv, då parametrarna är volym och vikt, pris och bildkvalité med "längre" brännvidd.

Hälsningar
Janne

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar