hej
jag gillar också Lr, men som jag skrivit ett antal ggr så e den inte dimensionerad för stora mängder bilder.
Sen är det ju som med allt, kunskap o förståelse är a och o
Det heter ju:
A fool with a tool, is just a faster fool.
DVS varje program kräver att man kommer över tröskeln, och det råder knappast nått tvivel att Adobe kommer ta marknader här, men att tro att Lr är en enkel qick raw-->jpg konverterare är nog fel, utan det är en arbetsplats för ett helt sätt att tänka från kameran till vad man nu skall ha bilden till, dvs web, utskrift eller presentation, den har ju alla de delar.
Sen är den idagsläget extremt svag på vissa delar i behandligen där man måste ut till andra program, där finnns en hel del att önska, men så länge man är i mainstream finns idag inget lika vasst alternativ och den styr ju upp slarv o dålig ordning, man kommer inte skapa en massa kopior (dbletter) av bildfilerna som man tappar kontroll över etc.
iView-->C1 är ju fasindelat i faser oftast, iView, C1, PS CS, iView.
Kör man enbart tex C1 eller rawshoter så gäller för många:
litet kaos (råfler lite var stans, Konvertering, Stort kaos (många olika varianter på samma fil lite var stans, nån katalog till framkallning, nån katalog för web en osv.
i Lr kan du fritt växla moduler som Ni skriver, tagga, sortera bort o dit, sortera osv o allt hänger samman, man har EN källfil och ev ett par redigerade filer om man lämnat lr för Ps CS, men man kommer långt med virtuella kopior om man inte gör modellbilder med extremredigering.
Det är som det känns idag eter lagt rätt mycket tid på att testa de olika alternativen o dokumnetrat hur jag testat.
Men kvar står att passerar du 10 000 råbilder i en databas är det i princip oanvändbart på en dual core 2.0 cpu med 2GB minne o rätt snabb disk, med usb2 disk blir det inte nämnvärt långsammare heller, så det är databasens uppbyggnad med dessa otal filer som dödar effektivt.
Roine