ANNONS
Annons

Vilket program till "första besiktningen"?

Produkter
(logga in för att koppla)
iPhoto har gjort sitt på min dator nu när det crashade och raderade 15GB bilder.

Vad ska man ha istället för att enkelt kontrollera vilka bilder som man ska radera redan i första gallringen?

Du hade inte TimeMachine påslagen? Du kör inte med normal säkerhetskopiering?

Man kan radera bilder i iPhoto om man har lust.

Jag ser att du har Canon, varför inte köra med Canon Imagebrowser som följer med? Funkar bra med att bulkradera bilder. Jag kör själv med det.

Senast ändrad:
Då jag fotar i raw använder jag alltid DPP för snabbsortering. alt+Q är det i Windows, vet inte vilken snabbtanget det är i OSX. Sedan markerar man vilka bilder som ska slängas och vilka som ska sparas.

Körde med Time Machine förr, men törnade när mappen jag kopierade till var större än hela disken den skulle säkerhetskopiera.
Sen stannade ju allt upp när den joxade med kopieringen. Som den såklart gjorde när DEN ville och inte när jag ville.

Tog upp allt detta på MacWorld med, men dom blir lätt rabiata om man kritiserar något som har med Apple att göra.

Har räknat samman varenda GB på hårddisken och kört en runda med "Disc Recovery" men den hittade inte en enda bild som kom från iPhoto.
Man har ju SSD just för att dom inte precis crashar, men att ett program kan rensa med allt???

Varenda bild som jag inte mixtrat med i Photshop är borta.

Somrar, dop, avslutningar, resor, träffar etc.

Är inte överlycklig just nu.

Hittar du inte ditt "iphoto library"? Det är ett package som borde vara runt 15 GB då det innehåller alla dina bilder. Det ska ligga i Macintosh HD/användare/dittanvändarnamn/Bilder/iPhotolibrary

Om det finns där så ska du starta iPhoto samtidigt som du håller alt-tangenten nere. Då får du välja vilket library du vill öppna.

Timemachine backar en gång i timmen sål änge disken man backupar till är ansluten. Har man inte den ansluten körs en backup när man kopplar in den.

Och ja timemachine backupmappen kan bli större än det man ska backa upp, gamla versioner av filer sparas ju också så länge det finns plats på disken.

Har du inte järnkoll på hur systemet fungerar så be någon som har det kolla innan du ger upp ibland kan något bara hamnat på fel ställe. Om man byter namn på mappen bilder eller flyttar den tex.

/M

Ja allt bortfall är mycket tråkigt, men inte ens nördarna på Mac-forumen har en susning om vad som hänt eller hur man ska återfå datan.
Vi får se vad som händer.

Men för att återgå till den initiala frågan.
Vad ska man ha för program?

Jag vill gärna (som på windows) kunna få upp en stor bild av bilden som fortfarande är på minneskortet och inte behöva importera alla bilderna.
För att sen radera alla igen.

Vad är DPP?

Den skivan som följde med kameran, är det bara att förkasta?

Om du har en Canon så är det nog på 'skivan' DPP m fl hjälpprogram finns. DPP=digital photo professional (eller nåt sånt) dvs canons rawhanterare.

EOS Utility ger dig möjlighet att välja bilder för import.

Jag har en Canon ja.

Vill bara ha ett enkelt program.

Det är väl detta som är det bästa med Windows.
Det är ju bara att öppna mappen och sen med ett klick så har du en stor bild direkt från minneskortet.

Inga importeringar avv allt.

Finns det inte?

Om du sätter kortet i en minneskortsläsare så dyker det upp på skrivbordet, och du kan bläddra bland bilderna på kortet och ta bort de du vill direkt på kortet.

Timemachine backar en gång i timmen sål änge disken man backupar till är ansluten. Har man inte den ansluten körs en backup när man kopplar in den.

Och ja timemachine backupmappen kan bli större än det man ska backa upp, gamla versioner av filer sparas ju också så länge det finns plats på disken.

/M

Är det någon som vet ifall man kan tidsbegränsa timemachine bakåt, tex att endast göra backup 1 månad bak i tiden? På så sätt kan jag använda den externa hårddisken till annat också.
/pia

Ett bra program att tagga och kolla bilderna i är Photo Mechanics

Ett program som är ypperligt för att lägga in bilderna genom då du kan tagga dom ändra filnamn mm på en gång.

sedan både färg koda och stjärnmärka bilderna hur du vill. radera och fixa och trixa. både full storlek eller som miniatyrer, du väljer. även inbyggd FTP i den om du har dom behoven,

Jag själv gör allt i detta program på hockeyn, och kompletterar bara redigeringen med Camera RAW då jag fotar allt i RAW filer

kolla på youtube om det. finns en del filmer om funktionerna, även på svenska.
www.camerabit.com är hemsidan där du kan köpa det ($150) och även demo finns att ta ner där.

både mac och windows versioner

som sagt kan varmt rekommenderas, har underlättat och snabbat upp min bildhantering avsevärt

Ett bra program att tagga och kolla bilderna i är Photo Mechanics

Ett program som är ypperligt för att lägga in bilderna genom då du kan tagga dom ändra filnamn mm på en gång.

sedan både färg koda och stjärnmärka bilderna hur du vill. radera och fixa och trixa. både full storlek eller som miniatyrer, du väljer. även inbyggd FTP i den om du har dom behoven,

Jag själv gör allt i detta program på hockeyn, och kompletterar bara redigeringen med Camera RAW då jag fotar allt i RAW filer

kolla på youtube om det. finns en del filmer om funktionerna, även på svenska.
www.camerabit.com är hemsidan där du kan köpa det ($150) och även demo finns att ta ner där.

både mac och windows versioner

som sagt kan varmt rekommenderas, har underlättat och snabbat upp min bildhantering avsevärt

Mmmm. Det var ett program i min smak.
Tittade lite på YouTube om handhavade etc. Verkar ju vara underbart.

Det får vi testa. :)

Är det någon som vet ifall man kan tidsbegränsa timemachine bakåt, tex att endast göra backup 1 månad bak i tiden? På så sätt kan jag använda den externa hårddisken till annat också.
/pia
Tror inte att det går att ställa med mindre att göra partitioner men en 1TB disk kostar 500-600 kr, detta är inget att snåla på. Låt din backupdisk vara en sådan och inget annat.

Det är väl detta som är det bästa med Windows.
Det är ju bara att öppna mappen och sen med ett klick så har du en stor bild direkt från minneskortet.

Inga importeringar avv allt.

Finns det inte?

Jo, du kan i finder göra precis så. I med kortet, öppna det i ett fönster och välj innehållsläge och ikonstorlek. Ungefär som i Windows.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto