Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket program ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)

MB1969

Aktiv medlem
Hej.

Jag har fått låna en Canon 5D samt 70-300 DO is USM tillvidare och jag behöver ett redigeringsprogram. Jag kör på MAC. Det finns ju en hel del att välja på. Aparture, elements 10, etc.
Jag är lärare och får således rabatt. Jag kan till exempel köpa det stora PS för runt 2000:-

Frågan är vad jag behöver. Helst vill jag hålla mig till en plattform så jag slipper plugga för många manualer. Det jag vill göra är finputs av bilder; kontrast, färg skärpa etc. Detta gör samtliga program. Jag vill även leka med HDR och panoramabilder. Min spontana tanke är att PS är lite för avancerat för mina behov men jag vet inte. Vad tycker ni? Det står väldigt lite i Apartures produktbeskrivning.

Jag kommer nästan uteslutande ta naturbilder samt de sedvanliga familjebilderna.

Tack på förhand!

Först ett program för att hålla reda på bilderna.
tex Lightroom
Här kan man ställa en massa parametrar redan vid importen av bilder.
Och framförallt katalogisera dem.

du kommer säkert att få fler förslag på prg.

Picasa är väl både lättare och billigare och har det mesta väl?

/Stefan R. Nilsson

Hej.

Jag har fått låna en Canon 5D samt 70-300 DO is USM tillvidare och jag behöver ett redigeringsprogram. Jag kör på MAC. Det finns ju en hel del att välja på. Aparture, elements 10, etc.
Jag är lärare och får således rabatt. Jag kan till exempel köpa det stora PS för runt 2000:-

Frågan är vad jag behöver. Helst vill jag hålla mig till en plattform så jag slipper plugga för många manualer. Det jag vill göra är finputs av bilder; kontrast, färg skärpa etc. Detta gör samtliga program. Jag vill även leka med HDR och panoramabilder. Min spontana tanke är att PS är lite för avancerat för mina behov men jag vet inte. Vad tycker ni? Det står väldigt lite i Apartures produktbeskrivning.

Jag kommer nästan uteslutande ta naturbilder samt de sedvanliga familjebilderna.

Tack på förhand!

Eftersom du får lärarrabatt så tycker jag att du ska slå till på PS om du vill leka med HDR och panoroma (detta funkar inte i LR). Ska du "bara" sortera bilder och finputsa dem så LR4 ett bra alternativ. Har inte provat de andra alternativen men inom bildbehandlingsvärlden är LR och PS dominerande.

adobe.com
Finns ett tydligt ställe för studenter & lärare.
OBS att även barnen i grundskolan, gymnasiet räknas in. Krävs ngt intyg av skolan om jag kommer ihåg rätt, läste inte så noga.
Ja & högskolestuderande med mecenatkort.

Finns vissa villkor.
Tex får du aldrig sälja din kopia till ngn annan.
Du får bara installera på en dator om jag kommer ihåg rätt.
Du får inte använda den för kommersiellt bruk.
Max EN adobe-produkt per år. Men hit inräknas inte LR.

Finns flera varianter med ca pris.
2000
PS (extended)
4000
PS+ Webb
PS+Layout
PS+Video
7000
master collection, alltihop (inte LR)

Definitivt Lightroom, av två enkla skäl:

1) Du får direkt en bra struktur och ordning på ditt bildarkiv som kommer att växa MYCKET.

2) Du får en mycket kraftfull bildredigerare som troligen räcker till 95% av de bilder du tar.

Komplettera med Photoshop Elements eller - om du har den budgeten - Photoshop CS6.

Att skaffa Photoshop innan du skaffar Lightroom anser jag inte vara en bra idé. Högst sannolikt dröjer det innan du behöver de muskler som Photoshop har. Lightroom 4 är ett oerhört starkt bildhanteringsverktyg.

adobe.com
Finns vissa villkor.
Tex får du aldrig sälja din kopia till ngn annan.
Du får bara installera på en dator om jag kommer ihåg rätt.
Du får inte använda den för kommersiellt bruk.
Max EN adobe-produkt per år. Men hit inräknas inte LR.

Finns flera varianter med ca pris.
2000
PS (extended)
4000
PS+ Webb
PS+Layout
PS+Video
7000
master collection, alltihop (inte LR)

jodå, from 5.5 får du även använda lärarlicens i kommersiellt bruk!

Kika in: http://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/education-faq.html#main_Can_I_use_STE_commercially Köpte LR4 + Design + webb för ca 4600:- och är såååååå nöjd!

// Johan

Därför att det inte finns något gratisprogram som är i närheten av lika bra som Lightroom. Numera kostar Lightroom 1.225 kronor inkl. moms, vilket är väldigt, väldigt mycket program för pengarna.
1225 kr är billigt om det rör sig om en engångssumma så som med Photomatix där man kan uppdatera i evighet efteråt utan att behöva betala mer.
Rent bildmässigt fungerar gratisalternativ bra kontra Lightroom: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142157

1225 kr är billigt om det rör sig om en engångssumma så som med Photomatix där man kan uppdatera i evighet efteråt utan att behöva betala mer.
Rent bildmässigt fungerar gratisalternativ bra kontra Lightroom: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142157

Vad är problemet? Priset för LR motsvaras av priset för ett schysst polfilter. Verktygen i LR räcker nog till och blir över för både dig och oss andra. Integration med PS om man villl, integration med Revel och andra program...med mera med mera. Plus en miljard plug-ins, presets, guider, kurser, know-how, forum etc.

"Bildmässigheten", eller avsaknad av, i LR kontra gratisprogram låter lite pretto...

Jag ska definitivt kolla in LR! Är det någon som kan Aparture vs.Lightroom? På ytan ser de lika ut. Under huven är det säkert många skillnader.

Tack för all tips så här långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar