ANNONS
Annons

Vilket program kan passa till att göra snygga utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola-d70s

Ny medlem
Hej på er alla!

Jag är en armartörfotograf som gärna vill ha bra tips på vad det finns för program för PC som låter en "designa" sina utskrifter med fina layouter. Jag vet inte vad det kallas men program där man kan lägga till ramar, kanter i olika bredd till bilden, samt text som t.ex. titlar och namn. Jag ska nämnligen ordna med en liten fotoutställning och det hade varit kul om man kunde få det att se riktigt snyggt ut. Jag har redan Adobe Photoshop Elements 7,0 men jag tror inte att de har något sådant här.

Det är svårt att förklara, nedan anger jag en adress och två bifogade filer så att ni kan se vad jag menar. De bifogade bilderna kommer från en bok av Scott Kelby.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=15691&art=4154070

Mycket tacksam för svar!
Vänligen Ola
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    10.7 KB · Visningar: 927
  • 2.jpg
    2.jpg
    13.2 KB · Visningar: 929
Adobe PageMaker kan väl passa till det du vill göra. Tror det heter inDesign nu i Creative Suite serien.
 
Tack ska ni ha båda två! Jag kollar upp dessa ni föreslog. Säkert något som passar mig utmärkt.

Tack för tipsen!
/Ola
 
I gratisprogrammet Faststone Image Viewer kan man göra det här och mycket annat. Faststone IV är ett bildvisar- och redigeringsprogram som är gratis för personligt bruk. <www.faststone.org> , ladda ner från site 2, det är enklast.

Bilden är enkom gjord för denna tråd och är direkt ut kameran.
 

Bilagor

  • Björk_515.JPG
    Björk_515.JPG
    38.4 KB · Visningar: 689
Tack ska du ha för tipset bildsten!

Ett bra program. Jag har testat det lite nu och det verkar jättebra! Och det är ju gratis också.
Stort tack!
 
Vad är det för fel på Elements?

Storlek på arbetsyta > större än bilden = vitt runt om.
Sätt text var du vill, i vilken färg du vill.
Skriv ut på pappersstorlek din skrivare fixar.
Pass och skär om du så önskar.

Förstår inte frågan ärligt talat.

Själv gör jag allt i Indesign... Men med den prislappen så hade jag fortsatt i elements om du inte har jättebehov av alla andra funktioner.

/martin
 
Tack för ditt svar!

Sanningen att säga så är jag inte särskillt insatt i Elements och känner tyvärr inte till alla fantastiska saker man kan göra i programmet. Men vad roligt att det tydligen går där ändå. Nu har jag testat lite olika program, men jag ska genast kolla Elements lite närmare!

Stort tack!
 
Själv använder jag bildvisningsprogrammet Powerpoint för diverse enklare rit- och designjobb. Det är det ju inte avsett till men det funkar faktikst bra. Jag har t o m ritat hus, dvs bygglovritningar, med programmet. Man kan göra broschyrer och allt möjligt och lägga text och bilder precis som man vill ha dem. Men då har jag inte haft några högre krav på fotokvalitet vid utskrift så det kan jag egentligen inte uttala mig om. Men det kan ju vara värt ett försök. Powerpoint ingår ju i det Office-paket som finns i de flesta windows-datorer.
 
Powerpoint vill jag starkt avråda från. framförallt om man har någon form av krav på hur text och bild kommer ut... Bokstavsmellanrum från helvetet och obefintlig färghantering.
Då är Elements MYCKET bättre.

/martin
 
Jag tror Scott har gjort sina utskrifter i Lightroom.
Där finns många möjligheter att göra sin egen layout.
 
Senast ändrad:
Alltså, för att förtydliga, Powerpoint funkar för enklare presentationer typ broschyrer och likande där man inte har så stora krav på bildkvalitet. Det är enkelt att flytta runt bilder och text lite hur som helst. Men bilderna måste vara färdigbearbetade innan man lägger in dem. Textformatering är naturligtvis inte som i InDesign och liknande, men en del går att göra.

Ska man göra riktigt snygga utskrifter så duger det nog inte. Själv brukar jag skriva ut mina bilder rakt av från Lightroom och det blir mycket bra. Jag har dock inte lyckats utforska de möjligheter till mer avancerad utskriftsdesign som lär finnas i programmet. Tycker den delen av LR är krånglig, inte alls lika intuitiv som bildhanteringen.
 
Jag tycker nog tvärtom att det är ganska lätt att skapa sina egna layouter i LR.
Vill man inte det finns det en hel del färdiga presets att ladda hem från nätet och sen bara lägga in sin egen text o.dy.
 
PowerPoint tror inte jag heller på.
Faststone som jag tipsade om tidigare är väldigt lättarbetat och har smarta och enkla funktioner när det gäller t.ex. ramar, arbetsyta och text men även i andra funktioner. Jag har provat några versioner av Elements men tycker att det bjuder på för mycket lull-lull som skymmer de viktiga funktionerna och tar plats på skärmen.

Vill man ha möjlighet till mera text och grafik runt bilden så är naturligtvis InDesign och andra sidbrytningsprogram att föredra. Dock är tröskeln rätt hög, både vad gäller inlärning och ekonomi. MS Publisher kan vara ett alternativ, relativt billigt, och lite mindre finesser gör att det är lätt att komma igång.

Det finns gratisalternativ bland sidbrytningsprogrammen även om de är få, ett sådant är Scribus som jag provat på. Det kändes dock lite avigt eftersom jag är van vid PageMaker. Programmet är dock kompetent och hanterar färgprofiler mm. Men inlärningströskeln är hög om man inte arbetat med den här typen av program förut och kan terminologin.

Ytterligare ett gratisalternativ är OpenOffice Draw, motsvarande finns säkert i LibreOffice. Det är ett ritprogram i vilket man kan infoga textrutor, ramar mm. Men det kan man ju även i OpenOffice Writer i viss mån precis som i MS Office. Fördelen med OpenOfficeprogrammen är att man lätt kan göra en pdf-fil. Men det kan man säkert med MS Office också numera skulle jag tro. Jag är inte på det klara med hur färghanteringen funkar i de här programmen men det har sett anständigt ut när jag någon gång skrivit ut på enklare papper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.