Annons

Vilket program för RAW (350D)

Produkter
(logga in för att koppla)

andersab

Aktiv medlem
Vad använder ni för program för RAW konvertering för 350D? Kör ni Canons egna eller använder ni något annat program? Adobes RAW konverterare har ju inte stöd för 350D än som jag har fattat det...
 
Tack för tipsen!

Stödjer C1 PRO 350D? Enligt deras hemsida gör den inte det. Men de kanske inte har uppdaterat listan på kameror som stöds?
 
andersab skrev:
Tack för tipsen!

Stödjer C1 PRO 350D? Enligt deras hemsida gör den inte det. Men de kanske inte har uppdaterat listan på kameror som stöds?


Den version som jag länkade till stöder 350 D

gå till menyn välj workflow/ Color manangment/ 350D generic
så har du en kameraprofil.
 
kan inte öppna ett foto i rawformat i photoshop cs 8....

Jag har en Canon 350D och kan inte öppna ett foto i rawformat i photoshop cs 8. Behöver man ett annat program för att där exportera/spara om fotot innan man kan öppna det i Photoshop ?
 
s60761 skrev:
Du behöver "Camera Raw" plugin till Photoshop och den versionen som kommer stödja EOS 350D är Camera Raw 3.1, som endast fungerar till Photoshop CS2.

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Sitter själv och väntar på att de ska få tummen ur.

– Menar du allvar????!!!! I såna fall kommer jag gå i taket och blir STÖRTFÖRBANNAD!!!!!!! Inte över dig Björn utan över Adobe, då skall jag skicka döa sillar i deras brevlåda, har ju precis förförra veckan uppgraderat till CS1 från 7:an för dyra pengar ENKOM för att använda deras förövrigt ypperliga RAW-importerare, och jag kommer aldrig för allt smör i småland köpa CS2 för den - har jag läst - skall man registrera via internet för att kunna använda, där går gränsen för mig. Då måste man köpa två ex t ex om man har två datorer. Och dessutom krånglar allt sånt där, det kan man inse på förhand. Det är ett j*vla påfund.
Nu blir jag så j*vla förbannad, snart börjar det pysa ur öronen, kameran har ju funnits några månader och CS2 kan ju inte levereras, jag tog det för givet att adobe kontinuerligt följer på med nya kameramodeller och FRAMFÖRALLT för storsäljare som 350D med all säkerhet kommer bli, eller redan är. De har ju uppdaterat RAW-konverteraren kontinuerligt hittils.

Dessutom frågade jag när jag köpte CS1 ifall man får CS2 uppdateraren gratis iom att den ligger i loppet, nej var svaret, hade jag bara vetat att de skulle införa en helt ny RAW-uppdaterare så hade jag ju väntat en månad. Det är ju bara därför jag uppdaterade.

FY F*********N vad jag är SUR nu. De kan dra åt h-lv-t- och hälsa dit pepparn växer. Och för att strö ännu mer salt i såren så köper de upp Macromedia så det finns inga konkurrenter heller. Fy f*n.

Dessutom så tog det två månader för mig att få CS:en för att jag skulle byta till engelskt språk för att spara lite pengar. Nu är jag så le och lack och sur så citroner skulle springa ur vägen för mig.

Faen oxå, då måste jag installera Canonens RAW-program. Nån som vet ifall man kan batcha bilder i den?

F*n, h-lv-t-s sk-t.
 
Update 4/10/2005: By the way, something I probably should have mentioned by now is that Adobe has announced the new version of Photoshop, cleverly named Photoshop CS2. Included in the new version is Adobe Camera Raw 3.0, a significant upgrade to the current 2.x versions. While most everything we have talked about here these past few weeks remains the same, there are some very nice new features as well. Some of these include improved batch processing support, and the ability to do lossless rotations and crops. Due to the time lag required for pressing CD's and retail distribution, ACR 3.1 will also be available on Adobe's site at about the same time Photoshop CS2 ships. This will be a free download but will only be compatible with CS2 and Elements 3.0. Photoshop CS users will need to upgrade to CS2 to use ACR 3.1. Camera Raw 3.1 will include preliminary support for the Nikon D2x (something I am looking forward to) and Canon Rebel XT (something probably at least a few of you may be looking forward to).


Detta kan kanske glädja ett par Photoshop CS användare:

ACR 3.1 will work only in PsCS2 and in Photoshop Elements 3.0, but users of CS1 that cannot afford to upgrade immediately are saved thanks to the free DNG converter 3.1, which will be posted at the same time: indeed, ACR 2.3 and 2.4 are able to open DNG's...
 
Senast ändrad:
s60761 skrev:
Update 4/10/2005:
Detta kan kanske glädja ett par Photoshop CS användare:

ACR 3.1 will work only in PsCS2 and in Photoshop Elements 3.0, but users of CS1 that cannot afford to upgrade immediately are saved thanks to the free DNG converter 3.1, which will be posted at the same time: indeed, ACR 2.3 and 2.4 are able to open DNG's...

– Tack för infon, men jag är fortfarande lite upphetsad så jag har svårt att riktigt samla mig, vad betyder det här? Vad hjälper mig DNG convertern när jag skall öppna RAW filer från min 350D?
 
ACR 3.1 har inte dykt upp än? Och ACR 3.0 stödjer inte 350D:s raw? Känner att min engelska inte riktigt räcker till ;)
 
Har DNG Converter 3.1 släppts ännu ? Hittar inte den på Adobes sida...

edit: nästa gång ska jag inte vänta 10 minuter på att trycka på Registrera knappen för inlägget :)
 
chisel skrev:
ACR 3.1 har inte dykt upp än? Och ACR 3.0 stödjer inte 350D:s raw? Känner att min engelska inte riktigt räcker till ;)

– Jag befarar att det är rätt uppfattat, vad värre är att ACR 3.0 då aldrig kommer stödja 350D!? Men jag hoppas nån träder in här och kan reda upp begreppen, helst gärna lova något glädjande då också vore roligt som omväxling!
 
Då ska vi se här...

ACR 3.0 kommer inte stödja EOS 350D. ACR 3.0 följer Photoshop CS2. Men när Photoshop CS2 släpps kommer samtidigt ACR 3.1 som stödjer EOS350D och D2X att releasas. Märk väl att ACR 3.x endast stöds av Photoshop CS2.

För oss fattiga som använder Photoshop CS kommer alltså inte att kunna använda ACR 3.0. Utan får nöja oss med ACR 2.4, som alltså inte stödjer diskuterade kameror ovan.

Vad då göra?!

Jo, ACR 2.4, som finns nu att tanka hem från Adobes sida stödjer ett standardiserat raw format som kallas "DNG" (Digitalt negativ). Man kan således anväda en konverterare för att omvandla Canon resp. Nikons ostandardiserade raw filer till det standardiserade DNG raw formatet.

Man ändrar inget i filen utan lägger upp innehållet i filen på ett annat vis (enligt DNG standard) och vips så kan ACR 2.4 användas för att läsa de nya DNG filer du har skapat ur de ursprungliga raw filerna. Och enligt ovan så kan Photoshop CS användas för att läsa raw(DNG) från Canon, Nikon mfl.


OK, vilket prog. ska jag använda för att konvertera raw till raw(DNG)?!

Jo, Adobe DNG konverter 3.0, som också kommer att släppas samtidigt med Photoshop CS2 i maj.


P.S. Köper du Hasselblads nya digitalkameror, som kör standariserat raw(DNG), är det bara å åk. Troligen inom snar framtid levererar samtliga kameror raw i form av DNG.
 
Fattar inte vad alla denna hets kring Adobes Raw-konverterare är. Den nya är rätt grym, men den gamla är inte så himla fruktansvärt mycket bättre än alla de andra, varav vissa faktiskt är gratis.

Dessutom går det som sagt att ta genvägen via DNG-formatet för de som inte vill uppgradera till CS2.
 
Om det där stämmer Björn så är det ju ganska bra! Men jag uppdaterade photoshopet just för att få ett snabbt och enkelt flöde och då får jag ändå inte det, kan nästan använda Canons då, men jag får väl testa båda sen och se vilket som blir enklast, och kan batcha, hoppas photoshop DNG-konverterare kan batcha.
Känner mig lite bättre till mods…
 
Vilka andra raw konverterare finns som stödjer EOS 350D?

Och nej tack till Canons egen konverterare, som suger!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.