Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket program för focus stacking?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Har nu under sommaren återigen börjat experimentera lite med macrobilder. Jag har varit på det tidigare men det har liksom inte klickat(!) riktigt och det har inte blivit någon ordning på fotandet.
Nu har intresset tagit lite ny fart. Något som tydligen kommit mer och mer är tekniken med focus stacking/focus bracketing. Dvs att man fyrar av ett antal bilder där man förskjuter skärpeplanet lite mellan varje bild. Man sätter sedan ihop bilderna i lämpligt program och får på det sättet ett stort skärpedjup.
Man kan göra det i Photoshop men det går lite långsamt. Tydligen så är det två andra program som dominerar markanaden för ändamålet, Zerene Stacker och Helicon Focus. Jag har tagit hem en 30-dagars trail av Helicon Focus och testat lite. Efter viss research så verkar det finnas förespråkare för både det ena och det andra. De kostar en slant med det är inga jättesummor och inte något som känns avgörande.

Vad säger ni? Någon som kan råda mig i frågan? Egna erfarenheter?

Här är ett exempel på en av mina "testbilder". Tagen med Olympus OMD E-M1, Zuikko 60/2.8 Macro, Raynox DCR-250 lins. 60 exponeringar, ihopsatta i Helicon Focus och bearbetad i Lighroom och Photoshop.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    71.3 KB · Visningar: 411
Senast ändrad:
Kul att du vill stacka. Började själv för några år sedan och provade både Helicon och Zerene. Fastnade för Helicon eftersom jag gillade Retouchfunktionen som jag upplevde mycket mera smidig och mångsidigare än Zerene. Dessutom så fick man med några bonusprogramvaror som jag faktiskt använder ibland. Resultatmässigt var de likvärdiga. Ibland blir HF aningen bättre och ibland ZS lite bättre. Jag har inget annat tips än att prova bägge och välj den som känns bäst. (Frågan är lika enkel som Nikon/Canon eller PC/Mac)

Tack för svar Filip! Joo, det är väl ungefär så jag fattat saken. Att det inte blir några avgörande skillnader i slutresultatet beroende på vilket program man använder. Jag såg också att Helicon hade några andra programvaror, typ Helicon Remote med vilket man kan fjärrstyra kameran från datorn. Men det funkar tydligen bara med Nikon/Canon så det är inget för mig. Jag har ju bytt system från Nikon till Olympus m/43.
Nu har jag ju inte hunnit prova Zelene Stacker än så jag har inget att jämföra med. Men Helicon känns väldigt lätt att arbeta med och jobbar dessutom på ganska snabbt.

Magic Lantern?

Det finns ju något som heter Magic Lantern och där man lägger in ett program i kamerans minneskort. Sedan talar man om för kameran närgräns och bortre fokusgräns genom att ställa om objektivets fokus. Kameran tar sedan själv bilderna genom att ställa om fokus. Beskrivs här: http://ludwigsormlind.se/focus-stacking-direkt-i-kameran
Då skulle man alltså slippa ifrån slädar typ
https://www.cognisys-inc.com/products/stackshot/stackshot.php
Har någon provat Magic Lantern? Det är gratis men funkar endast på Canonkameror. Metoden verkar inte vara beskriven i länken ovan.
/Harald

Jag har sett att samma fråga ställts på sidan Mikrofokus.se men det är tydligen en fråga man inte svarar på…
/Harald

Det finns ju något som heter Magic Lantern och där man lägger in ett program i kamerans minneskort. Sedan talar man om för kameran närgräns och bortre fokusgräns genom att ställa om objektivets fokus. Kameran tar sedan själv bilderna genom att ställa om fokus. Beskrivs här: http://ludwigsormlind.se/focus-stacking-direkt-i-kameran
Då skulle man alltså slippa ifrån slädar typ
https://www.cognisys-inc.com/products/stackshot/stackshot.php
Har någon provat Magic Lantern? Det är gratis men funkar endast på Canonkameror. Metoden verkar inte vara beskriven i länken ovan.
/Harald
Man drar 100 bilder på 5 minuter om man har ett Canonobjektiv med AF. Jag testade med mitt 100/2,8 macro och är mycket nöjd.

Intressant! Man laddar alltså ner en freeware för den canonmodell man har och lägger in den på kamerans minneskort. Efter aktivering mm så kan man alltså tala om för kameran närgräns och fjärrgräns, hur många bilder man ska ta mm. Blir alltså resultatet ett antal bilder där skärpan ställts om av kameran själv? I beskrivningen står att man därefter ska flytta över kortet till datorn. Kan man inte ladda över bilderna via kabeln istället? Använder du programvaran typ Helicon eller Zerene för att sätta ihop bilderna? Freeware-programmet innefattar väl bara det program som man lägger på kamerans minneskort.
Om detta fungerar så borde man väl kunna sätta gränserna från t ex en decimeter till oändligt? Då skulle man alltså ha lämnat metoden med skärpeinställning med hjälp av slädar…
Fungerar kameran som tidigare om man sätter i ett annat tomt minneskort?
/Harald

Zerene stacker går också att köra alldeles gratis i 30 dagar så det är bara att prova.
Magic Lantern hade jag ombord ett tag men kastade ut den eftersom kamerans uppstart (när man ska väcka den ur sovläge med avtryckaren) blev alldeles för långsam.. 2 sekunders väntan är ju en evighet :) Det var lite trixande att avinstallera Magic Lantern från 5D3 minns jag.

Intressant! Man laddar alltså ner en freeware för den canonmodell man har och lägger in den på kamerans minneskort. Efter aktivering mm så kan man alltså tala om för kameran närgräns och fjärrgräns, hur många bilder man ska ta mm. Blir alltså resultatet ett antal bilder där skärpan ställts om av kameran själv? I beskrivningen står att man därefter ska flytta över kortet till datorn. Kan man inte ladda över bilderna via kabeln istället? Använder du programvaran typ Helicon eller Zerene för att sätta ihop bilderna? Freeware-programmet innefattar väl bara det program som man lägger på kamerans minneskort.
Om detta fungerar så borde man väl kunna sätta gränserna från t ex en decimeter till oändligt? Då skulle man alltså ha lämnat metoden med skärpeinställning med hjälp av slädar…
Fungerar kameran som tidigare om man sätter i ett annat tomt minneskort?
/Harald
Du kan ladda över bilderna via kabel. När jag testade använder jag Zerene Stacker eftersom det finns till Ubuntu. Kameran fungerar som tidigare med ett annat minneskort. Ett varningens finger för att ta ut minneskortet för snabbt från kameran dock. Se till att du väntar i två sekunder från att du öppnat minneskortsluckan innan du tar ut minneskortet. En kort guide på svenska för att installera Magic Lantern.
Zerene stacker går också att köra alldeles gratis i 30 dagar så det är bara att prova.
Magic Lantern hade jag ombord ett tag men kastade ut den eftersom kamerans uppstart (när man ska väcka den ur sovläge med avtryckaren) blev alldeles för långsam.. 2 sekunders väntan är ju en evighet :) Det var lite trixande att avinstallera Magic Lantern från 5D3 minns jag.
Så är det förstås. Jag stängde av mitt viloläge på kameran. Jag aktiverade i stället kryptering som tar 33 sekunder per bild ;)

5DIII ska som du säger vara litet trixande för att sätta rätt bootordningen. Övriga kameror lider inte av det.

Om jag förstått saken rätt så är programmet Magic Lantern det enda program som kan göra Focus stacking genom att ställa om objektivets fokus. Borde alltså, med ett makroobjektiv, kunna ta bilder kring skala 1:1 och neråt. Kan man få större skala med mellanringar?

Zerene stacker är tydligen ett program för ihopslagning av en serie bilder tagna med Magic Lantern eller genom manuell fokusering eller bilder tagna med hjälp av släde.

Av vilken anledning använder man släde? Är det för att automatiskt ta bilder med skala 1:1 eller större.
/Harald

Du kan göra det med en kamera och en dator också. Du behöver bara programmera en autocklicker till att trycka på ett steg fokusering i Eos Utility och därefter avtrycka. Gör om proceduren. En aning bökigare än att bara ha med kameran.

Nu har jag inte studerat programmeringsmetoden men kan man inte programmera när- och fjärrgräns, antal bilder, tid mellan bilder, antalet fokussteg etc ? Detta borde man ju, i så fall, kunna lägga in i en enkretsdator…

Det där är ju en fin beskrivning av hur man installerar Magic lantern. Det jag tänkte på var att ersätta datorn med en enkortsdator och alltså skicka samma signaler till kameran som skickas vid programmering via Eos Utility.
En annan metod skulle kanske kunna vara att styra hela kameran från en dator. Kräver att man känner till gränssnittet och signalsambandet till kameran men det lär väl inte Canon släppa ifrån sig. Jag har hållit på en del med processtyrning med PC men det kanske redan finns sådana tillämpningar för Eos-kameror.

Det där är ju en fin beskrivning av hur man installerar Magic lantern. Det jag tänkte på var att ersätta datorn med en enkortsdator och alltså skicka samma signaler till kameran som skickas vid programmering via Eos Utility.
En annan metod skulle kanske kunna vara att styra hela kameran från en dator. Kräver att man känner till gränssnittet och signalsambandet till kameran men det lär väl inte Canon släppa ifrån sig. Jag har hållit på en del med processtyrning med PC men det kanske redan finns sådana tillämpningar för Eos-kameror.

Helicon har sin programvara Remote där man kan styra kameran från datorn och ställa in en massa parametrar för focus stacking. Fungerar för Nikon och Canon.

För min del, som använder Olympus, så var de så generösa vid sista FW-uppdateringen att de lagt till focus stacking/bracketing- funktonen i kameran. Man kan antingen köra ett gäng bilder och sedan låta kameran sätta ihop slutbilden. Alternativ manuellt ställa in antal bilder och hur stora/små "fokussteg" man vill ha. Och sedan sätta ihop bilderna i lämpligt program.
Fördelen med funktionen är att det går snabbt att skjuta av ett gäng bilder. Man fokuserar bara på den närmaste delen av motivet och trycker på avtryckaren. Sedan rasslar det bara till när kameran exponerar och fokusförskjuter mellan varje bild. Väldigt smidigt.

Tack för all info!
Det lutar åt att jag kommer att köra med Magic Lantern i en Canon 5DII och slå ihop bilderna med Helicon. Det som inte täcks in är ju focus stacking i mikroskop. Skulle kunna lösas med en stegmotor som styrs av ett processtyrningsprogram skrivet t ex i C++ och som körs i en helt vanlig windows-PC.
/Harald

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar