Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket pris kan jag begära? Produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

e.j.n

Ny medlem
Hej!

Fick frågan om jag kunde fota en konstsamling, varje objekt för sig. Det är ca 30-40 objekt och skulle enligt ägaren ta ca 2h att fotografera (enligt mig känns det orimligt?).

Nu till frågan, vad kan jag begära för allt? (fotografering + redigering + ev, lägga över på cd-skiva elr dyligt)

Har egen utrustning och tillgång till psd CS6, dock hobbyfotograf.

Hej!

Fick frågan om jag kunde fota en konstsamling, varje objekt för sig. Det är ca 30-40 objekt och skulle enligt ägaren ta ca 2h att fotografera (enligt mig känns det orimligt?).

Nu till frågan, vad kan jag begära för allt? (fotografering + redigering + ev, lägga över på cd-skiva elr dyligt)

Är alla objekt lika i färg o yta och dessutom lika stora, ¨ryms¨ i ex en vanlig skokartong går det rätt snabbt.
Om vissa objekt är mattsvarta o andra blanka metallföremål, blanka tavlor, tar det betydligt längre tid.
Om vissa föremål är stora golvlampor, andra små ringar, då tar det mycket mycket längre tid.....
Ska du damma av tavlorna o putsa silverprylarna?
Är objekten samlade och uppmärkta innan fotograferingen?
Be att få titta på samlingen, ge sedan ett pris per bild.
Annars kan 30-40 objekt snart bli 50-60....
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

Hej!

Om du ska göra en offert så ska DU göra en egen bedömning av vilken tid jobbet tar för dig. Du kan utgå från att ägaren tycker att det går betydligt snabbare än vad du kommer göra. Det är helt enkelt ett sätt att få in ett lägre prisförslag.

Bestäm hur mycket du vill ha betalt per timme, sedan kan du göra på två sätt:

1) Föreslå att du fotar allt och tar betalt för den tid det tar (löpande pris).
2) Kolla in grejerna och gör en bedömning och räkna ut din tid utifrån det (fast pris)

Som redan sagts, är det väldigt mycket olika typer av objekt, vad gäller material, storlek osv, så blir det svårare att bedöma tiden.

Bra förslag!

Har ni nått tips i prisväg? Vad jag vet är det föremål (kanske 30*20, ganska stort) och möjligtvis några tavlor. Det var bara frågan om att fotografera av, alltså inte speciellt detaljrikt.

Bra förslag!

Har ni nått tips i prisväg? Vad jag vet är det föremål (kanske 30*20, ganska stort) och möjligtvis några tavlor. Det var bara frågan om att fotografera av, alltså inte speciellt detaljrikt.

Har du fått jobbet för att du är duktig eller för att du är billig?

Kunder som bara anlitar dig för att du är billig blir sällan nöjda hur billig du än är.
Nästa gång de ska ha något fotograferat går det till den som är billigast igen...

Kunder som anlitar dig för att du är bra, uppskattar förmodligen bättre värdet på dina bilder.
Dessa återkommer oftare för att de gillar dina bilder :)

Jag fick frågan om jag kunde/villig att fotografera. Jag har inte fotograferat för denna person förut. Varför just jag blev frågad var för att jag eftersökte fotojobb. Som sagt, är själv hobbyfotograf med några års erfarenhet.

Jag fick frågan om jag kunde/villig att fotografera. Jag har inte fotograferat för denna person förut. Varför just jag blev frågad var för att jag eftersökte fotojobb. Som sagt, är själv hobbyfotograf med några års erfarenhet.

När du eftersöker fotojobb och visar dina bilder, berättar då hur bra och duktig du är, eller berättar du att du är billig i drift ;-)

Bra förslag!

Har du företag, kör du genom annans företag eller hur tar du betalt?

Om vi antar att du på något sätt ska skicka en faktura, tänk då vad du vill tjäna, dubbla siffran för att täcka skatt och sociala avgifter, så har du priset exklusive moms. Tänk på att räkna in slitage på dina prylar och andra omkostnader. På mitt senaste jobb som var liknande tog jag 850 kr/timme plus moms, med fast pris. Då är det ändå lägre än vad facken rekommenderar.

Fotograferade 20 olika saker i ungefär samma storlek med vit bakgrund skulle klippas ut men det är mer jobb än man tror. Allt syns när man kör med studio ljus . Jag fakturerade för en dags jobb o med tiden för att åka o hämta/lämna, bildbehandling etc så tog det typ det för det är alltid meck att få sakerna i rätt vinklar osv. Jag tar inte hobby priser o detta var för 4 år sedan men bestäm ett timpris o räkna med allt så kommer du kanske nära den riktiga tiden.

Jag körde visserligen med 2-3 studioblixtar o reflektor skärm o övriga tillbehör du behöver fonder, kanske glasskiva osv det finns tex plastfonder i rulle i storlek typ 80x140 som finns i mängder med färger samt avtonande osv det bra med dom är att du kan köra ett blixtljus bakifrån/ genom o bestämma färgen/ ljusheten osv. Har även fotat smycken.ringar för ett katalog tryck då är det mycket jobb med damm,putsning att få ringen i rätt vinkel,köra med häftmassa klona bort det som syns o så vidare använda glasskiva få snygg spegling osv men grunden är att det tar oftast mycket mer tid än man tror. Du bör veta hur du sätter ljuset i grunden sedan får du finlira så,det blir perfekt.

Hobbypris är något som inte existerar. Vi konkurrerar på samma marknad, att jag har det som sidoinkomst och en annan jobbar med det heltid är irrelevant. Jag tar betalt utifrån två avvägningar:
- hur mycket är kunden beredd att betala?
- hur lite kan jag acceptera för min arbetsinsats?

Om den första är lägre än den andra, så tackar jag nej. Likaså om jag känner att förhållandena gör att jag inte kan leverera något jag kan stå för.

Den första punkten styrs ju av en massa olika saker: vet kunden att skilja på skräp och kvalitet, vet kunden att jag levererar enligt vad som förväntas, hur många står i kö för att göra samma jobb, hur mycket tar de, är de bättre/sämre/lika bra etc etc.

Den andra punkten styrs av min tillfälliga situation: behöver jag jobbet, har jag något annat syfte med jobbet än pengar (marknadsföring, utbildning, rent nöje?) etc

Allt som allt leder det till att jag inte har något fast pris, utan försöker göra en professionell bedömning av varje uppdrag. Vid två tillfällen har det lett till att jag fotat bröllop gratis med motiveringen "vill ni ha proffsresultat, anlita ett proffs på bröllop, detta är inte mitt område. Jag kan fota för att lära mig men lovar inte en enda lyckad bild". Det ena paret anlitade ett proffs och bjöd mig på middagen. Det andra lånade ihop ett gäng enkla kameror och lät alla gäster ha kul med dessa. Båda blev nöjda med resultatet. Och jag levererade de bilder som jag själv gillade och lärde mig massor. :)
Nu är ju produktfoto lite lättare eftersom det går att ta om en misslyckad bild. Men principen är samma - yrkesmässigt arbete ska ha yrkesmässigt betalt oavsett vem som genomför det. Kan man inte leverera den kvalitet som kunden förväntar sig så kan man ju fundera på rabatter och sådant. Alternativt inte ta jobbet.

du kan kalla det vad du vill är många hobby fotografer som tar riktigt låga priser vi kan kalla det hobby priser. Prissättningen är fri upp till var o en jag har aldrig kört röda kors priser utan hållit mig till som lägst prisförslagen per timme från Blf/Sff.
TS fråga som kommer upp varje vecka är omöjlig att svara på vi har ingen aning om han kan leverera det kunden vill ha eller hur höga kundens krav är. Har TS ens utrustningen som krävs eller kunskapen att ta bilderna o lämna bilder som går att trycka i reklam osv.
Grundfrågan man bör ställa sig är om man kan göra uppdraget, priset som jag tycker man bör ta om man kan göra det är åtminstone priset från Blf rek prislista. Har för mig att sist jag tittade i den är ett tag sedan men då låg priset per timme med tex studioblixtar på 1100 + moms sedan är det bara att lägga till resor, redigering osv
Jag skulle inte kalla produktfoto lättare än bröllopsfoto finns hur avancerad produktfoto som helst som kräver utrustning för 300000 kr för att kunna ta om det ska till mellanformat med multi bakstycken osv. Är inte ovanligt att produktfotografer ljussätter bilder med upp till 10 blixtar.
Vi har ingen aning om TS kunskap eller kundens krav det är bara han som vet det men grunden om man kan genomföra uppdraget på ett bra sätt är att åtminstone köra BLF prisrek.

Ska du leva på fotot o kunna leva skapligt så bör du dra in minst 600000 per år beroende på hur mycket utgifter du har för övrigt. Det är bara att dela det på förmodade antal dagar du tänker jobba så får du ett hum om hur mycket du bör ta in per dag. Även om man ser det som en hobby visserligen kan du inte i ordets bemärkelse kalla det hobby eftersom du måste redovisa intäckterna som ett företag så det är bättre att kalla det frilans uppdrag.

Är det för pengarna du överväger detta eller vill du bara testa? Har tagit betalt någon gång förut för ett fotojobb?

Jag tycker att det verkar lite tungt att gå från aldrig plåtat till att ta 1000 kr per timme och plus moms och hela tjotaballongen.

du kan kalla det vad du vill är många hobby fotografer som tar riktigt låga priser vi kan kalla det hobby priser. Prissättningen är fri upp till var o en jag har aldrig kört röda kors priser utan hållit mig till som lägst prisförslagen per timme från Blf/Sff.

Så är det naturligtvis. Vad jag menar är att det inte _borde_ finnas något som heter hobbypris. Alltså, priset ska sättas efter kvaliteten som fotografen kan leverera, inte efter om denne lever på foto eller har det som hobby. Begreppet hobbypris, att man tar betalt utifrån att man egentligen inte behöver pengarna, leder ju till prisdumpning även för yrkesfotografer.

Jag skulle inte kalla produktfoto lättare än bröllopsfoto finns hur avancerad produktfoto som helst som kräver utrustning för 300000 kr för att kunna ta om det ska till mellanformat med multi bakstycken osv. Är inte ovanligt att produktfotografer ljussätter bilder med upp till 10 blixtar.

Ja, det är klart att produktfoto kan vara enkelt eller superavancerat. På samma sätt som en bröllopskund kan bli nöjd med halvdana bilder eller kräva perfektion och lite till. Men skillnaden är att ett bröllop händer och sedan är ögonblicket förbi. Misslyckas du går det inte att reparera. Det gör det känsligare om du misslyckas med en bild. En produkt finns kvar att fotas igen, hur avancerad ljussättning det än må kräva. Ok, om din produkt råkar vara isskulpulturer i Saharaöknen så kanske du får begränsat med chanser... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar