Vad gäller möjlighet till tunnt skärpedjup så är ju FX svårslaget men man kanske inte begöver ha så tunnt. Det är inte aldeles lätt att få fokus helt rätt vid f/1,4-1,8 och med FX med samma brännvidd som ned DX kommer man vara närmre motivet med FX och få tunnare skärpedjup.
Jag har haft både FX och DX format. Jag kan inte ge ett definitivt råd. Man måste prova för att se vad man själv tycker bäst om. Ett sätt är ju att jämföra en 50:a på f/1,8 på din DX kamera med en 85/1,8 på FX (du kan kanske gå in på en fotoaffär med din kamera och fota samma motiv där som med ett av deras D600+85/1,8 med samma minneskort). Man behöver se skillnaden själv.
Sedan är det detta med objektivvalet. Jag skulle skippa manuellt fokuserande 85
r generellt. Min erfarenhet är att autofokus är, alla klagomål på fokusfel till trots, överlag träffsäkrare än MF. En mattskiva optimerad för MF hjälper men dessa finns inte för Nikon tillverkade av Nikon längre. Många kan även störa ljusmätningen. Man får med flera MF 85
r fokushjälp med indikation i sökaren att motivet är i fokus men det är lite svårare att hålla fokuspunkten stilla med lite längre brännvidder. Nu är detta absolut inte oövervinligt och det finns många som får till det riktigt bra. Jag minns emellertid vilken befrielse det var på 80 talet då AF kom och det är inte utan anledning att AF tog över på några år trots att även den enklaste kameran idag har bättre AF än värstingkameran från slutet av 80 talet.
Vore det jag, frågan om FX vs DX åsido, skulle jag, om budgeten fick sträckas till ca 5000:- sätta följande högst på listan (utan inbördes ordning):
Nikon 85/1,8 AF-S
Nikon 85/1,4 AF-D (beg)
Sigma 85/1,4 (beg)
Den viktiga frågan är inte skärpa, utan oskärpeteckningen. Detta syns bäst lite nedbländat. Har du möjlighet, gå till en fotoaffär och testa åtminstone Nikkor 85/1,8 AF-S och Sigma 85/1,4. Fota ett motiv 1,5m bort vid bl runt 2,0 med en ljuskälla i bakgrunden och se hur den tecknas. Vilken tycker du ger bäst bakgrundsteckning och om Det dyraste är bäst, är prisskillnaden värt det för dig?