ANNONS
Annons

Vilket paket ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus_nelson

Aktiv medlem
Hjälp!

Jag måste få hjälp med min beslutsångest. Ni har antagligen sett en miljon likadana trådar förrut, men jag hoppas att ni kan förbarma er över mig.

Jag har bestämt mig för att köpa en Nikon D80 från Dustin Home, men jag vet inte vilket alternativ jag ska välja. Kandidaterna är

NIKON D80 + OPTIK 18-135 MM för 12 495 kr
NIKON D80 + OPTIK 18-70/55-200 MM + 1 GB + VÄSKA för 12 495.

Jag tycker dock att 1 GB minne är lite snålt, dessutom vet jag inte hur snabbt minnet är. Jag vet heller inte hur bra väskan är.

Det här är min första systemkamera och den skall inledningsvis användas till all round-fotografering.

Anledningen till att jag prompt måste beställa från Dustin Home är att jag antagligen kan få en bra rabatt där (priserna jag skrev där uppe är så klart utan rabatt).

Vad borde jag välja?
 
Hade istället beställt en d70 på cyberfoto, då de har ett fint kampanj pris.

Då får du pengar över till minne o sv
 
skulle nog ta paket 1 om jag var tvungen varför?

Antagligen mycket bättre optik
Samt att det är en bra allround glugg.

Personligen skulle jag titta på ett ljustarkare objektiv som sigmas 18-50 2.8 ex

Såg att de sålde nikon d70 med deras fina 17-70 glugg och för att pris av endast 7000:-

det är ett fynd
 
Senast ändrad:
Inget !

Jag skulle valt ett paket med enbart 18-70 gluggen, och sparat vidare till något bättre än 55-200'an, Sigmas EX 70-200/f2.8 kanske.

/kent.
 
superkitet

Hej,

Om du inte har obegränsat med pengar eller är nybörjare välj kittet med 18-70, 55-200 väska och minne.

Då kan du komma igång och börja fota och se vad du känner för. Det har tagits fantastiska bilder med dessa och ännu enklare gluggar. När du fotat ett tag märker du vad du saknar då kan du komplettera/uppgradera det som fattas.

Att gå och köpa fetdyra tokbra zoomar innan man vet vad man använder är onödigt dyrt.Köp det billiga alterantivet. 18-70:an är toppen och den andra gluggen får du nästan på köpet.

När du fotat något år och märker att du bara använder teleläget så kan du ju komplettera med ett fett tele.

Mvh

Martin


Ps: Ha ingen ångest du köper nikon det är alltid tillräckligt bra. Du kommer att bli nöjd! Bränn inte mer pengar än nödvändigt!
 
Många olika bud nu. Hur ska detta gå egentligen? Inga fler förslag.

Kan ju tillägga att jag inte är främmande för att köpa enbart kamerahuset och köpa ett annat objektiv än de som ingår i paketen. Dock vill jag inte att priset (utan rabatten) går över 12 500.
 
Beslutet är ditt :)

Men fundera inte för mycket som vi alltid sa på kth, det är bättre att ta ett beslut än rätt beslut.

Fundera på vad du skall ha bilderna till, vilka bilder du vill ta och sedan blir det nog rätt lätt.

Fotar du för att det är roligt och fotar det som kommer framför linsen. Ta superkitet. Prova dig fram och se vad du saknar.

Vet du vad du kommer att fota och hur så vet du vilka gluggar du behöver och då köper du dem :)

mvh

Martin
 
Alla bilder i din portfolio kan du ta med 18-70. Se 55-200 som ett komplement.

När du vet om du använder telezoomen så köp en 70-200/2.8.

Mvh

Martin
 
Hej
Kan inte d80, ursäkta....

Min tanke är dock att du själv måste veta vad det är du vill fotografera och i vilket ljus.
Detta kan ingen annan än du själv ge svar på.
Om du gillar denna kameran så köp huset och titta efter om du inte kan använda gammla AI objektiv till det. Om det går så köp några fasta gluggar så får du ett resultat som alla nya digitalister inte har varit i närheten av, samtidigt är dessa objektiv oerhört billiga på 2-hands marknaden.

Hoppas jag öppnade dina sinnen.
 
NIKON D80 + OPTIK 18-70/55-200 MM + 1 GB + VÄSKA för 12 495.


ser väldigt billigt ut i mina ögon.. Jag vet expert tog 11599:- För d80+18-70an utan minnes kort och väska. och utan 55-200 såklart..


Känns som bara väskan är värt den tusingen?
o sen ett minneskort? och en zoomer?

Go for it. cash is king
tror absolut inte du ångrar dig.
 
magnus_nelson skrev:
Många olika bud nu. Hur ska detta gå egentligen? Inga fler förslag.

Kan ju tillägga att jag inte är främmande för att köpa enbart kamerahuset och köpa ett annat objektiv än de som ingår i paketen. Dock vill jag inte att priset (utan rabatten) går över 12 500.
Svårt beslut. Men ett tips är att 1 gb kommer du inte så långt med om du fotar på högsta upplösning. Ett större minneskort kommer förmodligen krävas ändå. Vad gäller gluggarna så är det omfång kontra bildkvalitet. 18-135 är en bra walkaround-glugg men skall enligt testrapporter inte vara fullt så bra som 18-70, det är dock ingen skitglugg utan riktigt ok för sitt stora omfång. En väska är alltid bra att ha, men åter igen, vad är det för väska? Får du plats med ett extra objektiv plus en blixt, eller är den anpassad enbart för kitet. I så fall kan den visa sig ganska så värdelös på sikt. Jag vet faktiskt inte själv hur jag skulle gjort. Bägge kiten har sina fördelar respektive nackdelar.
 
Calle Camp skrev:
Hej
Kan inte d80, ursäkta....

Min tanke är dock att du själv måste veta vad det är du vill fotografera och i vilket ljus.
Detta kan ingen annan än du själv ge svar på.
Om du gillar denna kameran så köp huset och titta efter om du inte kan använda gammla AI objektiv till det. Om det går så köp några fasta gluggar så får du ett resultat som alla nya digitalister inte har varit i närheten av, samtidigt är dessa objektiv oerhört billiga på 2-hands marknaden.

Hoppas jag öppnade dina sinnen.

D80 ger ingen ljusmatning med AI objektiv, dessutom presterar moderna zoomobjektiv oftast battre an de gamla fasta pa nastan alla punkter utom ljustyrka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.