Annons

Vilket objetiv ska jag köpa för...

Produkter
(logga in för att koppla)

elias_1983

Ny medlem
hej.. har precis köpt en canon eos-10d men inget objektiv, jag fotograferar mycket i dåliga ljusförhållande som tex festen mm. Är det någon som kan rekommendera något med minst 3 zoom och bra pris för att jag kan inte så mycket om objektiv.

har en blixt 420 EZ !
 
Zoomar med riktigt bra ljusstyrka finns inte. Ska du fotografera fester behöver du ganska bra vidvinkel, och ljusstarka vidvinkelzoomar är inte billiga. Har du ordentligt med pengar finns ju 16-35/2,8, annars är som sagt utbudet ganska smalt.

420 EZ går inte att använda på 10D, du måste ha en blixt ur EX-serien.

//David
 
Om din ekonomi inte är obegränsad så kolla lite på
Sigma 18-50 f2.8 eller
Tamron 28-75 f2.8.

Sigman om du känner du vill ha lite mer vidvikel och tamronen om du vill ha mer tele.

Annars är ett 50 f1.8 billigt och bra och funkar iom sitt stora ljusinsläpp bra i befintligt ljus. (35 f2 också?)
 
Sigma 18-50/2.8 EX är nog det billigaste alternativet med de förutsättningarna.
Eller en begagnad 24-70/2.8 zoom från någon av de tre pirattillverkarna om du inte behöver så mycket vidvinkel.
 
Hur mycket pengar kan du lägga? Tamrons 28-75/2,8 är mycket bra redan på full öppning. Kostar ca 4000 kr på cyberphoto.se. Det är nog det mest prisvärda om du vill ha bra ljusstyrka.

Annars kan du leta efter begagnat. Canons 17-40/4.0 har t ex fått mycket fin kritik. Den kostar uppåt 8000 ny, men kanske runt 5-6000 begagnad.
 
FredrikB skrev:
Hur mycket pengar kan du lägga? Tamrons 28-75/2,8 är mycket bra redan på full öppning. Kostar ca 4000 kr på cyberphoto.se. Det är nog det mest prisvärda om du vill ha bra ljusstyrka.

Annars kan du leta efter begagnat. Canons 17-40/4.0 har t ex fått mycket fin kritik. Den kostar uppåt 8000 ny, men kanske runt 5-6000 begagnad.


Oj, tre stycken hann före mig! Glömde ju nämna Sigmas 18-50/2,8... Den verkar vara riktigt bra. Har beställt en själv! =)
 
Eftersom du inte har en EX,blixt så hade jag gått för ett fast ljusstarkt objektiv, tex ett 50 f1,4, eller varför inte ett 28 f1,8.
För mig personligen så gäller enbart fasta linser, sällan jag känt mig handikappad snarare tvärt om!


Kanske var ett tråkigt tips eftersom du ufrågade efter 3ggr zoom eller mer,,

/Niclas,
 
Jag använder ett 50/1.4 utan blixt(än så länge) på min 20. Perfekt för porträttfotografering men jag tror du behöver en större brännvid för festfoton innomhus.

Jag skulle välja runt 15mm upp till 30mm för festen, eftersom omgivningen betyder så mycket "på festen".
 
Sitter och skall införskaffa ett 50mm, men funderar på om jag skall skaffa ett 1,8 eller ett 1,4.

Är det värt att skaffa ett 1,4 för ca 4ggr mer än ett 1,8?
 
Jag skulle välja 1,4 eftersom det är långt bättre byggt och att det Är en investering på längre sikt,(OM man vet vad man köper!). Är du liiiite osäker på 50mm så gå för 1,8 eftersom den faktiskt inte är svårsåld för ca 75% av sitt ringa nypris. Ingen större förlust alltså,, en 1,4 sjunker låångt i pris när den är inhandlad,,,


Jag hade valt 1,4 idag,,, Optiskt sett ger de mig ingen större skillnad enligt tester jag sett och de krav jag har.


/Niclas,
 
Jag skulle rekommendera en canon ef 20/2.8
Har själv införskaffat en sådan och är överraskad över bildkvalitén. Finns billigt begagnade, har dessutom en bra närgräns så man kan ta lite "roliga" närfoto.
 
dilemma

jag funderar på ett Sigma 24-135/2,8-4,5!! låter det bra eller är Tamron AF 24-135/3,5-5,6 AD Aspherical IF Macro till Canon
bättre?
 
Tamronobjektivet är lite skarpare och har lite mindre distorsion, dessutom har den bättre närgräns.

edit: men sigmaobjektivet är ju ljusstarkare, så den är nog att föredra iaf, skillnaden i skärpa är inte så stor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.