ANNONS
Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut120328

Avslutat medlemskap
Jag har just köpt mig en Nikon D50 och till den fick jag ett objektiv. (AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED objektiv)

vad jag har hört är det inte ett så jättebra objektiv? Men jag kan inte mkt om objektiv och så men jag tycker om att fotografera både porträtt och landskap och närbilder.

Kan någon ge förslag på vad för objektiv jag skulle kunna köpa till? inget som är allt för dyrt men som endå ger fina skarpa bilder och kan användas till mycket.. gärna något som funkar bra i motljus också.

kan som sagt inget om objektiv och fattar inte riktigt vad siffrorna står för "18-55mm f/3.5-5.6G".. men vill gärna veta=) är helt nybörjade på systemkameror så skulle va tacksam för hjälp! kram Emma

Börja med kit-objektivet, dvs Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED. Med hjälp av det kan du lära känna din kamera och upptäcka dina behov vad gäller ljusstyrka, brännvidd etc. Med tiden, och om intresset finns där, kommer du att bli mer insatt i "objektiv-världen" och då är sannolikheten större att du gör ett lyckat val, ett val du själv blir nöjd med.

Själv började jag precis så. Jag köpte D50 med kit-objektivet. Därefter har jag kompletterat med Nikkor 50/1,8D för ljusstyrkans skull (+ att jag ville testa lite med ett fast objektiv) och ligger nu i startgroparna för ett teleobjektiv (har speciellt tittat på Sigma 70-300 DG APO).

Lycka till med D50 i framtiden!

Duddz skrev:
kan som sagt inget om objektiv och fattar inte riktigt vad siffrorna står för "18-55mm f/3.5-5.6G".. men vill gärna veta=) är helt nybörjade på systemkameror

Sifforna betyder:

18-55mm - innebär att brännvidden är variabel melan dessa två ytterlägen. Dvs om du zoomar in något max hamnar du på 55mm brännvidd.

3.5-5.6 - avser bländarvärdet och den förändras mellan 3.5 och 5.6 beroende på vilken brännvidd du använder. Vid 18mm (vidvinkel) är bländaren som bäst 3.5 (du kan ställa in högre värde men inte lägre). Vid 55mm (maximal zoom) är bländarvärdet som bäst 5.6.

Bländarvärdet påverkar både skärpedjupet och ljuskänsligheten. Ju lägre blädarvärde desto kortare skärpedjup i bilden och kortare slutartid krävs för korrekt exponering.

Läs gärna Fotoskolan under ARTIKLAR i menyn.

/J

Andy-Pandy skrev:
Börja med kit-objektivet, dvs Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED. Med hjälp av det kan du lära känna din kamera och upptäcka dina behov vad gäller ljusstyrka, brännvidd etc. Med tiden, och om intresset finns där, kommer du att bli mer insatt i "objektiv-världen" och då är sannolikheten större att du gör ett lyckat val, ett val du själv blir nöjd med.

Själv började jag precis så. Jag köpte D50 med kit-objektivet. Därefter har jag kompletterat med Nikkor 50/1,8D för ljusstyrkans skull (+ att jag ville testa lite med ett fast objektiv) och ligger nu i startgroparna för ett teleobjektiv (har speciellt tittat på Sigma 70-300 DG APO).

Lycka till med D50 i framtiden!

Jag kommer nog köpa en D50 inom en inte alltför avlägesen framtid och tittat på objektiv att komplettera kit-objektivet med.

Jag har kommit fram till att just de objektiven du beskriver är förmodligen det bästa köp man kan göra. Man får mycket för pengarna även om det inte är några supergrejer. Så kör på det du, det ska jag göra.

Kitobjektivet har ju ganska hyfsad närgräns, så du kommer ju rätt nära med det. Man kan ju såklart komplettera med närbildslinser för att komma ännu närmare.
Om du känner behövet av en telezoom så har ju den Sigma som Anders nämner ganska bra möjligheter till närbilder, även om man måste ha rätt mycket ljus för att få tillräckligt snabba slutartider för att undervida skakningsoskärpa.
Rådet att fota på med kitet och känna efter vad du saknar är ju dock ett bra råd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar