ANNONS
Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emelianenko

Medlem
Jag är på jakt efter ett bra objektiv för framförallt porträttfotografering (Både halv/helkropp).
Har titta på desas 3: Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor, Nikkor 50mm /f1,8 och Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G.

Jag har läst igenom en hel del recensioner och kollat på bilder tagna me alla dessa 3 objektiv, men har fortfarande svårt att bestämma mig. Så lite tips/utlåtanden från er som testat något av dessa skulel verkligen uppskattas :)

Förövrigt ska tilläggas kanske att jag använder en D90.
Tack på förhand. :)

Jag är på jakt efter ett bra objektiv för framförallt porträttfotografering (Både halv/helkropp).
Har titta på desas 3: Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor, Nikkor 50mm /f1,8 och Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G.

Jag har läst igenom en hel del recensioner och kollat på bilder tagna me alla dessa 3 objektiv, men har fortfarande svårt att bestämma mig. Så lite tips/utlåtanden från er som testat något av dessa skulel verkligen uppskattas :)

köp ett så långt som du får plats med... ju längre objektiv du har (och desto mer måste du backa) desto lugnare blir bakgrunden och desto mindre förvrängda blir detaljerna utåt kanterna

har du massor med plats så är 85mm 1,8 också ett alternativ, speciellt för halvkropp...

Är du ändå uppe i 85 mm kanske tamron 90mm macro är ett alternativ. Då får du ju dessutom ett 1:1 macro att leka med. Två i ett ungefär :)
Jag har ett och är mycket nöjd.

Utan att ha använt något av de listade objektiven - kan jag översätta till mitt eget märke.

Jag hade fastnat för 50 mm f/1,8. 35 är för kort ( Du måste krypa inpå modellen ) och 85 i längsta laget på en 1,6-crop kamera. Skillnaden i bokeh, IQ etc. mellan 1,8 & 1,4 är inte tillräcklig för att motivera det högre priset på 1,4.

Det som fick mig att i alla fall, efter ett tag, byta från 1,7 till 1,4 var inte ljusstyrkan, utan den annorlunda bokeh som 1,4 levererade, men det tog ett bra tag innan jag hittade ett beg. till överkomligt pris.

jag var i samma situation som du för ett tag sen, det låga priset på 50mm 1:1.8D avgjorde saken för min del och jag är hittills hur nöjd som helst

Jag är inte så sugen på ett 85mm faktiskt. De blir nog ett 50mm, då man inte "måste krypa så mkt inpå modellen" som med ett 35mm.
De svåra valet är dock 50mm 1.8 eller 50mm 1.4 ?
Är de värt dom extra pengarna för ett 1.4 och märker man någon större skilland mot 1.8, vad tycker ni ?

Kollade upp vad som menades exakt me bokeh (då jag är lite nybörjare på foto fronten) och hittade två bra bildexempel hur de ser ut beroende på.
Så just nu känns de ju faktiskt som de kan vara värt dom extra pengarna för 1.4an :)

Vad skulle ni rekomendera att köpa för filter till om jag nu ska köpa ett Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor ?

Bilagor

• Faux-bokeh-original.jpg
    Faux-bokeh-original.jpg
    20.5 KB · Visningar: 454
  • Faux-bokeh-final.jpg
    Faux-bokeh-final.jpg
    9.9 KB · Visningar: 453
Jag har själv ett 50mm 1.4 och är väldigt nöjd.
1.8 versionen är inte att ringakta, men den är plastigare.

Jag hade även turen att komma över ett 80-200mm f/2.8 AF-D skjutzoomen begagnat för 4000kr. Detta använder jag nog mest! dels så får du ett riktigt bra teleobjektiv med hög ljusstyrka i hela omfånget, sen kan du välja att stå långt ifrån modellen (200mm) om du har plats. Jag har märkt att detta fungerar bra om det är barn med i bilden, som kanske blir blyga om man är för nära..

Dom där bilderna känns inte speciellt representativa.

Nikon 60mm Macro som föreslogs är rätt dyrt i förhållande till 50mm alternativen.

Jag har 50 mm 1:8 och har kört det både på FX och DX hus och det är i förhållande till priset ett mycket bra objektiv, tillsammasn med mitt 105:a absoluta favoriten. Skillnaden upp till 50 mm 1:4 som porträtt glugg tyckte jag inte var relevant. Är du ute efter det där lilla extra för att inte använda blixt kan det kanske vara det.

Jag tycker du ska ta med ditt hus till affären och testa båda objektiven, låt personalen agera modell, du kan kanske tom få snabblåna lite belysning om affären har det ( tex FotoVideo). Jämför sedan resultaten i lugn o ro hemma och bestämm dig om extra pengarna för ett 1:4 är värda att slanta upp.

Jag skulle hellre hitta ett bra beg 50mm 1:8 samt ett bra beg 85 1.8 istället för ett nytt 50 mm 1.4

Dom där bilderna känns inte speciellt representativa.

Nikon 60mm Macro som föreslogs är rätt dyrt i förhållande till 50mm alternativen.

Jag har 50 mm 1:8 och har kört det både på FX och DX hus och det är i förhållande till priset ett mycket bra objektiv, tillsammasn med mitt 105:a absoluta favoriten. Skillnaden upp till 50 mm 1:4 som porträtt glugg tyckte jag inte var relevant. Är du ute efter det där lilla extra för att inte använda blixt kan det kanske vara det.

Jag tycker du ska ta med ditt hus till affären och testa båda objektiven, låt personalen agera modell, du kan kanske tom få snabblåna lite belysning om affären har det ( tex FotoVideo). Jämför sedan resultaten i lugn o ro hemma och bestämm dig om extra pengarna för ett 1:4 är värda att slanta upp.

Jag skulle hellre hitta ett bra beg 50mm 1:8 samt ett bra beg 85 1.8 istället för ett nytt 50 mm 1.4

Nu har jag inte testat 50/1.4, men om jag skulle köpa ett 50 mm igen skulle jag ta 1.4 istället för 1.8. Skarpare mellan f1.8-4 och bättre bokeh. För övrigt är exemplen ovan INTE några bra exempel. Det är jag helt säker på. Om du ska jämföra bokeh gör du väl det vid samma eller motsvarande bländare, inte mellan 1.4 och ca 5.6??

Jag tycker 50 mm är för kort eller långt på DX. 35/1.8, 60 mm makro eller 85/1.8 (eller 1.4 såklart!) är de jag skulle rekommendera. Tamron 90 är bra för både makro och porträtt, men du får backa rätt långt för att få helkropp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar