Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket objektiv till nikon? nikkor 16-85, Tamron 17-55

Produkter
(logga in för att koppla)

blozzor

Aktiv medlem
Tjenare.

Är lite sugen på att uppgradera mitt 18-105 men är lite kluven till vilket. Det jag främst vill ha är ett skarpare objektiv men också ljusstarkare, ja vet att 16-85 är lika ljusstarkt (eller svagt) som mitt 18-105 medens Tamrons 17-55 ligger på 2.8. Är det någon större skillnad på skarpheten. Är det kanske värt att sattsa på Tamrons? Finns det någon annan i samma omfång som jag borde kolla upp? Kanske ska jag kolla upp tokinas 16-50 2.8? Vad är era erfarenheter??

Jag använder mig utav D5000 så jag behöver ett objektiv med inbyggd focusmotor.

Tacksam för svar!

Finns det någon annan i samma omfång som jag borde kolla upp? Kanske ska jag kolla upp tokinas 16-50 2.8? Vad är era erfarenheter??

Jag använder mig utav D5000 så jag behöver ett objektiv med inbyggd focusmotor.

Jag skulle titta väldigt noga på Sigma 17-70 mm f/2,8-4 Contemporary. Nästan lika mycket brännviddsomfång som Nikons 16-85 men ett steg ljusstarkare. Jämfört med Tokinan och Tamronen så offrar den ett steg ljusstyrka i teleänden för 20mm längre brännvidd.

Själv uppgraderade jag till Nikon 16-85 från 18-105 och jag har inte ångrat mig en enda gång, men så har jag aldrig upplevt något behov av en 1-2 steg ljusstarkare zoom. Brännviddsomfånget, skärpan och den måttliga distorsionen är viktigare egenskaper för mig. I de fåtal fall jag behöver ljusstarkare optik använder jag objektiv med fast brännvidd.

Okej tack. Jag ska läsa lite om Sigmas 17-70, den hade jag missat totalt.
Om det är någon mer som har något att tilläga så mottags det mer än gärna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar