Annons

Vilket objektiv till Nikon 18-105 vs 24-85

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas66

Aktiv medlem
Hej

Har en rejäl besluts vånda och jag tänkte att jag kanske kunde få lite nya infallsvinklar genom att ställa frågan här.

Har precis bestämt mig för att köpa ett nytt system (bara kört med film innan, digitalt är helt nytt för mig) och det blir en Nikon D90 av rent känslomässiga skäl, mest kamera för en begränsad budget och med batterigrepp sitter den som gjuten i handen. D300/D300s och D7000 har jag inte råd med nu.

Som läget är nu funderar jag på att antingen köpa ett kit med D90 och optiken 18-105 VR eller köpa ett hus och ett separat objektiv och ursprungligen funderade jag på ett Nikon 18-70 men det verkar vara svårt att hitta och nu har jag hittat ett begagnat Nikon 24-85 som är för FX men jag undrar lite ändå om detta kan vara ett bra val för en DX kamera.

De 6 mm som skiljer mellan objektiven i det vida läget vad gör detta för skillnad i verkligheten? Om jag på sikt funderar på FF är det då vettigare att satsa på 24-85 ?

Kan säga redan nu att jag funderar oavsett val här ovan att skaffa mig två/tre objektiv till inom en snar framtid, dessa är Nikon 70-300, Nikkor 35mm f/1.8G samt att i långtidsplanen ligger även inköp av ett makro.

Men som sagt frågan var fördelar/nackdelar med 18-105 VR vs 24-85

Tacksam för svar

Niclas Palmqvist
 
Det är stor skillnad på 18mm, motsvarar 27mm och 24mm, som motsvarar 36mm. Bra vidvinkel kommer ofta till användning och motsvarande 36 mm är inte en särskilt vid vinkel.
 
Jag håller med Kim. Jag har själv ett 24-85. Det finns två varianter, en med ljusstyrka 3,5-4,5 som jag har (inte i produktion längre) och en 2,8-4. Den sistnämnda skall vara bättre. Jag var på gång att sälja min pga att den presterade så dåligt på DX-sensor (D90) medan den faktiskt är ganska trevlig på FX (D700) och då blir ju omfånget trevligare också.

Jag skulle satsa på en 16-85 http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7442634 Finns att hitta begagnat om man letar litet och om nypriset känns drygt.

/FW
 
Tack för svaren och råden tyvärr har jag en begränsad budget annars hade nog 16-85 varit mitt självklara val i detta sammanhanget.

Men för att exemplifiera när jag köpte min Canon Kit Kamera så fick jag med ett 36-7x ngt objektiv och för en tid kändes det ganska bra, framför allt som ny bliven systemägare.

Så i mina ögon så bör ju då ett 24-85 vara likvärdigt i det vida läget på ett DX hus och funka den brännvidden då kanske det funkar idag med så tänkte jag kring detta samt att bythom.com faktiskt skrev att 24-85 presterade exemplariskt på en DX kamera se review här http://www.bythom.com/2485lens.htm och han skriver så här

"On a digital body from 24 to 85mm, from corner to corner, this lens turns in some impressive results, especially considering its price. I see little obvious to complain about other than a small amount of linear distortion at both extremes. Compared to the older 24-85mm f/2.8-4, the newer AF-S lens simply is in another (higher) class. On a full-frame body, you can see light falloff and loss of sharpness in the corners, but not nearly as much as I would have expected, considering the price. Optically, on a digital body this lens is excellent, while on a full frame body it still rates very good."

Det var detta som fick mig att fundera överhuvudtaget på ett 24-85 men är detta inget att ha så får det väl bli ett 18-105 objektiv eller om jag rånar en bank ett 16-85

Mvh

Niclas
 
Exempelvis på cyberphoto kan du dela upp betalningen för en 16-85:a 469:-/mån x12 borde du klara. Det känns helt klart som det vettigaste objektivet för din del och i detta läge.
 
Köp inte på avbetalning är min rekommendation, om man behöver ta ett objektiv för 5000 på avbetalning har man för små marginaler i sin ekonomi och bör helt avstå från att köpa, i alla fall om man har hyra osv att betala.

Det verkar vara väldigt mycket debatt om 16-85 är värd pengarna, vissa tycker att den är väldigt mycket bättre än 18-105 medans andra inte ser någon skillnad. Försök om möjligt testa själv om du väljer denna. Får du ett bra pris på 24-85 så tycker jag du kan börja med den, det är svårt från början att veta vad man vill ha. Men du kanske har en bra idé om vad du vill ha ut av objektivet utifrån din gamla kamera.
 
Köp inte på avbetalning är min rekommendation, om man behöver ta ett objektiv för 5000 på avbetalning har man för små marginaler i sin ekonomi och bör helt avstå från att köpa, i alla fall om man har hyra osv att betala.
Lilla lyxfällan på FS.
 
För att förklara det där med budgeten, den är satt utifrån det perspektivet att jag vet hur lätt det är att välja det bästa och värsta och då rullar kulorna iväg. Så nu när jag vill ta upp fotot igen vill jag försöka hitta en så bra utrustning som möjligt och som tillåter mig att växa med uppgiften utan att gräva för stora hål i plånboken innan jag vet om jag kommer att tycka att det är så roligt som jag tror det är.

Den 24-85 jag har tittat på är begagnad och kostar ungefär som ett nytt 18-105 och det är inte den varianten som säljs idag utan den är en utgången modell. http://www.bythom.com/2485lens.htm

Med andra ord hälften av vad 16-85 kostar.

Min fråga var egentligen vilken av de ovan två är den bästa optiken för pengarna i det långa perspektivet och är 24 mm på en DX väldigt begränsande och om i så fall uppvägs denna begränsning av att det är en bättre optik

Niclas
 
Som jag skrev tidigare är just den modellen inte så rolig på en DXsensor som du har i D90. Jag tror i så fall mer på 18-105, dessutom tycker jag det verkar vara ett högt pris för en begagnad sådan.

Mitt förslag är 18-105 som har fått ganska bra recensioner.

/FW
 
Så då är det nog ett 18-105 det får bli i första läget trots plast bajonett om inte ett 18-70 dyker upp begagnat :), känns som om det är ett bra objektiv för en liten peng ...

Tack för alls svar

Niclas
 
Om man behöver både kamera och objektiv så är D90+ 18-105 ett mycket bra köp.
Kolla på paket priser med D90 & 18-105. du får i princip ett 18-105 för halva priset.

Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339698
Bara D90: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339696
Beg: 16-85: http://www.tradera.com/Nikon-AF-S-D...R-NYSKICK-TILLFALLE--auktion_301999_136169470


Kolla denna sida: Nikon-dx-lens-summary

If you opt for something else, I think your best choices are two: the 18-105mm VR or the 16-85mm VR. These are both useful focal length ranges for DX, providing you modest wide angle to modest telephoto, both lenses are optically very good, neither has any substantive flaws, and both feature VR. If you're a wide angle freak, get the 16-85mm. If you're more into telephoto reach, get the 18-105mm.
 
Hej!
För ca 1mån sedan fick jag tag i ett nytt 18-70 till min D5000,sedan köpte jag en D90 med 18-105 av en bekant och fick då svårt att välja vilket objektiv jag skulle behålla,men beslutade mig för att sälja 18-105.Det är ett riktigt bra objektiv med tanke på priset och vid 18-35mm är det något skarpare än 18-70.Det som gjorde att mitt val föll på 18-70 är snabbare af,rejälare byggt och ett smidigare format.
 
Hej!

Jag tycker 18-70 är en jättebra optik, jämfört med ett 16-85 så är zoomskalan på 18-70 lite för dåligt fördelat map vridning och brännviddsförändring vilket gör den lite yxig i användningen, då är 18-55 bättre, men ger fina bilder. Jag fortsatte att använda den trots byte från D50 till D300, men nu vilar den sig eftersom en 16-85 ersatt den på senare tid, fördel VR, och vidvinkligare, med andra ord skulle jag inte köpa en 24-85 som dessutom är ett småbildsobjektiv och kastar bort vidvinkeldelen vid användning på APS-C sedan är det väl bättre skärpa på nyutveckade DX objektiv än "gamla FX" gluggar.

Hans
 
Så som det ser ut nu blir det ett 18-105 ev om jag hittar Nikon 18-70 om något dyker upp.

Men om jag får be er rekommendera en normal zoom som ni tycker är bäst i DX formatet vilken skulle det bli, är det så att alla tycker Nikon 16-85 är det bästa man kan köpa idag.

Tack för alla synpunkter

Niclas
 
Just nu har Cyberphot väldigt dålig "rabatt" på 18-105 då den köps i kit med huset. Förr fick man den för väl under 2000:- med huset, nu kostar den 2300:- (7990 - 5690), vilket nästan är i nivå med ett separat 18-105-objektiv (2590:). Till och med 18-55VR vill de ha 1800:- för i kit med D90.

Slutsats: köp huset separat och ett beggat 18-105!

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.