Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag undrar vad man bör ha för objektiv till att fota mäklarbilder. Jag har en 350D och är ute efter ett objektiv som passar ändamålet.

Några alternativ är:

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM For Canon
Ca 7000:-

Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM for Canon
Ca 4500:-

Sigma 12-24mm, F4.5-5.6, EX DG ASPHERICAL HSM for Canon
Ca 7000:-

Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f/2.8 For Canon
Ca 6000:-

Har hört att Sigman har många måndagsexemplar, typ 1 av 10.

Vilket rekomenderar ni? Jag kan inte mycket om utrustning så uppskattar alla slags kommentarer. Hyllningar som ratningar!

Jag skulle nog säga att du får nog mest ut av Tokinas 11-16 2,8 eftersom den är det ljusstarkaste objektivet av dina alternativ och förmodligen bland de skarpaste. Och om du ska ta mäklar bilder så behöver du nog ett ganska ljusstarkt objektiv för inomhus bilderna mm och tokina lider inta av samma kvalitets problem som sigma :)

Test av 11-16 2,8
http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon

Använder man inte ganska liten bländare när man tar mäklarbilder för att få stort skärpedjup. Räcker inte ljuset kör man väl på stativ - motivet lär ju inte springa iväg i alla fall. :) Då spelar väl ljusstyrkan inte så stor roll.

Eller tänker jag fel?

undrar en som aldrig fotar mäklarbilder.

Ja, jag kommer fota med stativ så hur ljusstarkt objektivet är spelar inte så stor roll. Men Sigman vill jag nog inte ha och ett sämre än Sigmat vill jag inte heller ha. Men tog med det som alternativ för att kunna jämf. Bra att Tokina är bättre. Har aldrig haft märket Tokina eller fotat med det så vet inte hur bra de är.

Jag kommer att fota främst med f8 och lite längre slutartider.

Tror inte mäklarna bryr sig om lite dålig kantskärpa. Man kan ju knappt bedöma det på annonserna som står i skyltfönstret, ej heller de små bilderna på vebben.

Så vad det verkar på svaren än så länge och dina egna kommentarer handlar det till sist och syvens om brännviddsområde och pris!

Om ekonomin tillåter se rjag därför inga hinder för att köpa Canon´s EF-S 10-22 eftersom du där har valmöjligheten att välja 10mm brännvidd ända upp till 22 vilket inga andra objektiv av dem du räknar upp klarar! Och kvalitén på det objektivet verkar av alla tester att dömma vara riktigt bra!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Tamron har ett 10-24 på gång. Kan ju vara ett alternativ just med tanke på omfånget. Jag tror dock inte att det finns ute i handeln ännu.

Tror inte mäklarna bryr sig om lite dålig kantskärpa. Man kan ju knappt bedöma det på annonserna som står i skyltfönstret, ej heller de små bilderna på vebben.

Jo, detta är ett nystartat företag som innriktar sig på kvalitet och kraven är väldigt höga. Skrev lite fel, det är inte bara "mäklarbilder" utan även andra interiörbilder till större företag som har höga krav. Därför får bilderna inte bli för skeva.

Satsa på csnons original om du vill enkelt kunna fixa till distortionen. Canons egna program är grymt enkelt och bra på att ta bort alla objektivfel.

Är det någon som vet mer om detta objektiv?

Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4 for Canon

Vad står alla förkortningar och "124" för? et kostade bara ca 4900:-. Är det så att man får vad man betalar för så kanske det inte är bra?

Har väldigt svårt att genom att läsa recensioner jämföra objektiv så skulle gärna vilja ha lite kommentarar om nån vet?

Hoppas på svar!

Jag läste om Tokina 12-24/4 AT-X Pro Canon

Det stod "Super vidvinkel som är speciellt designad för Digitala SLR-kameror med APS-C format sensor." Passar den till min 350D?

Tacksam för svar!

Jag läste om Tokina 12-24/4 AT-X Pro Canon

Det stod "Super vidvinkel som är speciellt designad för Digitala SLR-kameror med APS-C format sensor." Passar den till min 350D?

Tacksam för svar!

Japp, det gör den! APC-S format anger formatet på sensorn och är det inte fullformat eller D1-kamerahus med cropning 1,3 funkar objektiven gjorda för APC-S sensorer. Canon´s egna originalobjektiv gjorda för dessa sensorer heter ju tex. EF-S vilket skall jämföras med objektiven gjorda för fullformat (FF) som "bara" heter något med EF!

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar