ANNONS
Annons

Vilket objektiv skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loppan58

Avslutat medlemskap
Är en glad amatör som köpt sin första digitala systemkamera sedan februari i år, en Canon EOS 400D med tillhörande objektiv Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 och senare även ett objektiv Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM.
Jag önskar mig ett objektiv som är något mellan dessa, någon som kan råda vad jag skall köpa. Tack på förhand från en glad amatör.

Brännvidd 35-100

Hej Per
Jag vet inte riktigt vad jag menar, men jag vill ha något som är mellan de jag har så jag slipper att ha båda objektiven med mig när jag inte riktigt vet om jag skall hitta något att fota på långt håll eller lite närmare. Men om det är sådär 35-100 jag vill/skall/kan ha så får jag kolla på det. Något annat tips?

Tamron 28-75/2.8 ? Ett mycket populärt objektiv. Titta under produkter - resenioner här åvan. Du kanske kommer att tycka att det är för lite vidvinkel men särskilt ute funkar det bra. Själv använder jag mest ett fast 30 mm (sigma 30/1.4) på 30D.

/ Erik

Re: Brännvidd 35-100

Loppan58 skrev:
Hej Per
Jag vet inte riktigt vad jag menar, men jag vill ha något som är mellan de jag har så jag slipper att ha båda objektiven med mig när jag inte riktigt vet om jag skall hitta något att fota på långt håll eller lite närmare.

Du kan lätt kontrollera hur mycket som vore tillräckligt. Ta med dig bägge objektiven ut och prova t.ex 28-200 duger, som Roine föreslår. Du kan läsa av brännvidden du använder på zoomringen, titta efter så förstår du hur det fungerar.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar