Vill du ha ett komplement till din normalzoom eller en ersättare? Vilket behov av ljusstyrka och snabbhet har du?
Som komplement kan du välja bland bl.a. följande alternativ, alla med bildstabilisator:
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 VR - Enkel men bra "basic" telezoom. Bra bildkvalitet.
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 VR - Motsvarande men har 100mm längre maxbrännvidd, är lite dyrare
Nkon AF-S 70-300/4,5-5,6 VR - Ännu lite dyrare, men snabbare och av något bättre kvalitet
Nikon AF-S 70-200/2,8 VR (eller VR II) - Ljusstark, urskarp och snabb men stor, tung och dyr.
Dessutom finns det alternativ från Sigma och Tamron med och utan stabilisatorer men jag skulle undvika de allra billigaste (jag har haft en billig Sigma 70-300/4-5,6 DG telezoom och den var inte speciellt bra). Deras 70-200/2,8 telezoomar och de i mellanprisklassen är däremot prisvärda och bra alternativ till original från Nikon. Jag har en Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM som jag är riktigt nöjd med, fick den för 450€ begagnad. Vill man fotografera i lite sämre ljus behöver man ljusstyrkan, eftersom man med telezoomar behöver avsevärt kortare slutartider då man fotoograferar handhållet.
Vill du ha en ersättare så har Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6 VR fått mycket beröm som ett utmärkt allroundobjektiv. Tävlar inte i toppklassen vad gäller skärpa, men är fullt tillräckligt bra för de flesta.
För att du ska få autofokus med dem ska det stå AF-S, HSM eller nåt motsvarande i namnet som indikerar att objektivet innehåller en fokusmotor.