Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Iza-

Medlem
Hej!

Vilket objektiv skulle ni rekommendera till en canon eos 300d? Det känns som en djungel bland alla objektiv...

Jag vill ha ett som fungerar i de flesta lägen, som zoomar bra, ej för dyrt. Jag är nybörjare men känner att det objektiv som följer med kameran är för dåligt.

Tacksam för tips!

Det objektivet som sälj med kamera, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 är ett bra nybörjarobjektiv, billigt och prisvärt. Man kan också komplettera med en 50/1,8 om man vill fotografera då ljuset är svagt.

När du sedan lärt dig mer om fotografering är det dags att investera i dyrare objektiv. Då vet du ocksp vad du vill ha och behöver.

Jo det lär väl ta sin tid att komma in i det. Men jag tycker inte det fungerar så bra när man ska ta på längre avstånd. Har tagit riktigt bra närbilder.

Objektivval

Det beror mest på vad du vill fota och vilken budget du har. Skriv och berätta vilka dina huvudmotiv är, vad du vill uppnå med ditt fotande och vilken budget du har så blir det lättare :)

Martin

Tamron 28-75/2.8 rekommenderar jag.
Knivskarp och ljusstark...till mycket bra pris.

Svårt att veta du "inte för dyrt" är för dig, men om du är beredd att punga ut med ca 4200kr får du ett Tamron 28-75/2.8 - ett allround-objektiv som du kan ha på kameran jämt. Det finns inte en enda dålig recension på detta objektiv, högsta betyg överallt.

http://www.cyberphoto.se/tamron/2875.php

/bjanha

Sigma 24-135 2,8 - 4,5. jäkligt nöjd me det och ett perfekt zoom omfång i synnerhet med brännvidds förlängningen som kameran har! Pris ca 3900:-

ANNONS