Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Imba

Ny medlem
Hej!

Är ny har på forumet och även ganska grön vad det gäller fotografering. Har haft en Sony a300 kamera ett tag nu och jag är riktigt nöjd med den. Allt orginal så att säga men nu vill jag köpa ett nytt objektiv med lite längre brännvidd (')

Vilket av de här objektiven är bäst eller är de kanske lika dåliga?

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=3365681

http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-sony/sigma-70-3004-56dgmi/104081.4573/

Jag ställer inte så höga krav på grejerna och min budget är under 2k. Duger dessa objektiv för lite hobbyfotografering, student, mm.

MVH
 
Dom duger bra för det du skriver. Har Tamron 70-300 själv och är helnöjd, rena fyndet till det priset. Beaktar man detta lämnar prestanda inget övrigt att önska. Låt vara att det är Fotosidans mest dissade objektiv. För mig är det toppen och är som sagt helnöjd. En del kromatisk aberration är det enda, men det går ofta åtgärda i efterredigeringen av bilderna. Bilderna blir förvånansvärt skarpa. Man får ju dock se upp med skakningsoskärpa då det är en lång brännvidd som kräver korta tider handhållet. Men du har väl antiskak i ditt sonykamerahus? Då får du ju bildstabilisering också.
 
Dom duger bra för det du skriver. Har Tamron 70-300 själv och är helnöjd, rena fyndet till det priset. Beaktar man detta lämnar prestanda inget övrigt att önska. Låt vara att det är Fotosidans mest dissade objektiv. För mig är det toppen och är som sagt helnöjd. En del kromatisk aberration är det enda, men det går ofta åtgärda i efterredigeringen av bilderna. Bilderna blir förvånansvärt skarpa. Man får ju dock se upp med skakningsoskärpa då det är en lång brännvidd som kräver korta tider handhållet. Men du har väl antiskak i ditt sonykamerahus? Då får du ju bildstabilisering också.
Japp, har Steady Shot.

Blir nog att köpa ett Tamron. Medföljer det motljusskydd om man köper det objektivet?
 
Japp, motljusskydd följer med. Tamronet har något mer kromatisk aberration än Sigmat, däremot är det skarpare på 300 mm. Sigmat brukar av någon anledning rekomenderas av de två, men jag kan bara säga att jag är helnöjd med Tamronet. Skarpt och bra. Inte skarpt som de allra skarpaste objektiven, men bilderna blir bra för normal användning. Tycker i alla fall jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.