Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag välja

Produkter
(logga in för att koppla)

naturtok

Medlem
Står i valet och kvalet att inhandla en ny systemkamera. Valet har fallit på Nikon D90 med standard 18-105mm. Men sen vill jag ju ha ett bra zoom också eftersom jag gillar naturfoto. Jag funderade då på Nikons 70-300 med bildstabilisering eller Sigmas 120-400 också med bildstabilisering.

Nikons 70-300 känns ju kanske som ett bättre alround objektiv...eller vad tycker ni?

Frågor som vilken kamera, vilket objektiv, vilken blixt etc är helt omöjliga att svara på.

Sök i forumen och på nätet. Läs recensioner och fundera på vad du behöver.

Sedan gör du ditt val.

Fast jag tycker det kan vara intressant hur andra resonerar. Själv är jag ju inne på att 70-300mm är ett bättre alroundobjektiv som kan användas till mycket. När det sen kommer till djur/fågelfoto så vill man säkert ha mer än 400mm iaf. Då kan man kanske komplettera utrustningen med ett sigma 150-500 om något eller några år istället.

Helt klart att man kan resonera, jag kör med sigmas 70-200 f 2.8 känns lite mera proffsigt.är grymt snabb och levererar mycket skarpa bilder. har ej testat dom andra som du skrev om så jag kan ju inte säga om dom är skarpare och har bättre skärpa än sigman men testa i butik ta olika bilder med alla objektiv som du är intresserad av och sen hem till datorn och jämför bilderna alt. framkalla på papper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar