Annons

Vilket objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

majafredriksson

Avslutat medlemskap
Ska köpa ett 30D kamerahus men vilket objektiv ska jag välja?

Sigma 18-50/2.8
Sigma 24-60/2.8
Tamron 28-75/2.8

Jag vill ha ett ljusstarkt normalobjektiv som jag mest kommer fota hundar utomhus på sommaren med. Även porträtt.

Seden är jag ute efter ett med mer zoom men budget börjar bli knapp. Räcker de för det jag tänkt?

Tamron 55-200/4-5.6
Sigma 55-200/4-5.6

Alt. Tamron AF 18-200/3.5-6.3

Nu är jag verkligen inte någon expert på hundfotografering, men i mitt fall så använder jag ytterst sällan ett normalzoom för att dokumentera vår hunds bravader i det fria. Du får helt enkelt springa runt alldeles för mycket;)
Om det är så att du i första hand kommer att ägna dig åt fotografering av hundar så kanske ett telezoom (så som de du räknar upp) vara ett bättre alternativ som första objektiv. Har tyvärr dock ingen erfarenhet av de modeller du räknar upp. Använder själv Sigma 70-200/2.8

Är det jyckar du ska jaga runt och fota så rekommenderar jag ett ljusstarkt objektiv, då du kan utnyttja dess möjligheter till snabbare slutartider. Springer dom runt benen på den så kanske en Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-55/2,8 att föredra. På något längre avstånd till "modellerna" rekommenderas Tamron 28-75/2,8, som likt Sigmas 18-50/2,8 även kan stoltsera med utmärkt närgräns, men med något längre brännvidd.

På "läktarplats" är naturligtvis 70-200/2,8 överlägsen pga sin längre "räckvidd".
Tamron har dessutom nyligen släppt en fin glugg till attraktivt pris i det omfånget.

Mitt budskap är - köp ljustarkt om plånboken tillåter.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar