ANNONS
Annons

Vilket objektiv ska jag ha till Canon D10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Jag har kamerahuset Canon D10 och ska nu köpa ett objektiv. Det ska vara ett zoomobjektiv så att man kan ta närbilder fastän man är lite längre bort (onödigt?). Jag kommer att arbeta i fjällen ngr månader och då ska jag passa på och fota skidåkare, därför är ett zoomobjektiv aktuellt.Tyvärr styr prislappen så ett canon objektiv är kanske inte aktuellt just nu fastän det är vad jag helst hade velat ha.

Tips på objektiv eller har du ett som du vill sälja?

=0) Marie

Först får vi ta och reda ut begreppen lite. Zoom har ingenting med att " ta närbilder fastän man är lite längre bort" att göra. Det du tänker på kallas för teleobjektiv. Objektiv kan delas in i fasta och zoom, samt tele och vidvinkel (grovt generaliserat), även en vidvinkel kan vara zoom, och ett tele fast. Sedan får du nog definera den där prislappen lite bättre för att man ska kunna ge förslg.

//David

Atena skrev:
...ska vara ett zoomobjektiv så att man kan ta närbilder fastän man är lite längre bort...

Vad menar du med lite längre bort? Ska det även funka till bilder inne/på nära håll?
För tre tusen skulle jag kika på något av dessa två Sigmaobjektiv:
Sigma 70-300 APO Super Macro II
eller
Sigma 18-125 DC

Det första är ett ganska bra telezoom, det andra mer allround med OK vidvinkel till kort tele (ca 28-200 på 10D).

Båda tar i förhållande till priset bra bilder, funkar bäst där det är bra ljus (utomhus i bra dagsljus eller med blixt) så frågan är om du mest bara ska ta bilder på håll, eller om du även behöver mer vidvinkel t.ex. innomhus?

/Johan

Jag ändrar mig nog lite vad det gäller prislappen. Johan, du nämner ngr förslag som är ganska bra och det fick mig att tänka efter. För 3000kr får jag kanske endast ganska bra, men jag vill ha bra eller jätte bra objektiv. Då kan vi säga mellan 4000 och 6000kr.

Ja, objekivet ska fungera både på nära och långt håll, inom och utomhus.

Nu framöver kommer jag att fotografera skidåkare, landskap samt inomhus (med extern blixt).

Jag hade Sigma 24*135mm 2,8-4,5 men den fungerade inget bra med min kamera. Många bilder blev oskarpa och det var otroligt frustrerande. Nu vill jag ha ett objektiv som kan samspela med Canon D10 och ge skarpa bilder.

//Marie

Atena skrev:
...objekivet ska fungera både på nära och långt håll, inom och utomhus...

//Marie

Är kanske lite svårt att få allt, både rejält zoom omfång (från hygglig vidvinket till skaplig tele) i ett och samma objektiv, med riktigt bra kvalitet utan att det blir hutlöst dyrt. Blir nästan tvunget att kompromissa någonstans...

Enda jag kommer på som täcker allt är nog Canons 28-300L IS USM. Men det kostar ju en hel del!

Lite mindre omfång men ändå ganska flexibelt är ju 28-135 IS USM.

Eller som Daniel skriver ett 70-200 med USM/HSM för snabb, säker autofokus...

Tamron 28-75/2,8 XR Di lär vara en mycket bra & prisvärd glugg. Då får du över en slant till en hyffsad teleglugg också..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar