Annons

Vilket objektiv har jag mest nytta av?

Produkter
(logga in för att koppla)

Borga1

Medlem
Hej! Jag har ett dilemma som jag undrar om ni allvetare kan guida mig i? Jag har en Nikon D80 med följande objektiv: 50mm (1,8), 18-135 (3,5-5,6) samt ett äldre 35-80 (1,4-5,6).

Jag fotar ofta mina barn och gillar 50mm objektivet för det. Dock tycker jag också om naturfoto och gärna närbilder i naturen (salig blandning...).

Jag söker ett objektiv som funkar för det mesta, hade helst velat köpa 24-70mm men jag kan inte betala 15 000....Jag har förstått att objektivet dessutom mkt sällan kommer ut på marknaden eftersom det är så bra och mångsidigt.

Jag har funderat på ett 35mm för att få lite vidvinkel, eller ev 85mm. Tanken på ett macro har också slagit mig men jag inser att jag inte har riktig koll på de olika objektiven. Ja, ni ser mina spretiga ideer....

Så nu vänder jag mig till er! Jag är ingen expert (men en glad entuiast!) så var "gentle"!!

17-70mm är de som används mäst, kolla Sigma de har bra gluggar i den brännvidden. Har Sigma 17-70mm som e jättebra.

17-70mm är de som används mäst, kolla Sigma de har bra gluggar i den brännvidden. Har Sigma 17-70mm som e jättebra.

Tack för svar! Berätta vad du fotar mest med detta objektiv! Har du lagt upp bilder här som du tagit med det objektivet? Vad är det som du tycker är så bra med det?

Du har ju ett 18-135 mm, duger inte det till "det mesta"?
Vad är det Du saknar på det!?
Vad har Du för budget?

/Peter

Ditt AF-S 18-135mm är väl ett jättebra allroundobjektiv som inte på något sätt är sämre än Sigma 17-70 som kom på förslag.

Vad saknar du med 18-135:an? Mera vidvinkel? Mera tele? Mer ljusstyrka? Bildstabilisering? Mera förstoring än 1:4,1 (avbilda motiv mindre än 66x99mm)?

Du har ju ett 18-135 mm, duger inte det till "det mesta"?
Vad är det Du saknar på det!?
Vad har Du för budget?

/Peter

Jag saknar ljusstyrka! Sen är jag inte helt förtjust i formatet. Jag kan inte riktigt utrycka mig i tekniska termer, men jag inbillar mig att jag söker lite vidvinkel.

Jag kan absolut tänka mig begagnat.......men budgeten är väl kring 5000 (plus/minus).

Ditt AF-S 18-135mm är väl ett jättebra allroundobjektiv som inte på något sätt är sämre än Sigma 17-70 som kom på förslag.

Vad saknar du med 18-135:an? Mera vidvinkel? Mera tele? Mer ljusstyrka? Bildstabilisering? Mera förstoring än 1:4,1 (avbilda motiv mindre än 66x99mm)?

Jag saknar ljusstyrka, formatet känns lite fyrkantigt ibland (speciellt vid landskapsfoto), och kanske också bildstabilisering. Jag kör mestadels utan stativ så en del foton kan bli lite skakiga....

Jag saknar ljusstyrka...
Det ante mig, det hade jag också gjort.

Nikon AF-S 35/1.8G kostar 1900kr, är skarpt och ljusstarkt men inte så vidvinkligt och relativt nära din 50:a. Du skulle kunna byta ut 50:an mot 35:an och en AF 85/1.8D för 3500kr så får du ett inomhusobjektiv och ett porträttobjektiv.

Tamron 17-50/2.8 utan VC kostar 3500kr, är skarpt och ljusstarkt (för att vara en zoom), bra allround!
Tokina 11-16/2.8 kostar 6800kr, är skarpt, ljusstarkt och vidvinkligt.
Sigma 8-16 kostar 7400kr, är skarpt och ultravidvinkligt.

Det ante mig, det hade jag också gjort.

Nikon AF-S 35/1.8G kostar 1900kr, är skarpt och ljusstarkt men inte så vidvinkligt och relativt nära din 50:a. Du skulle kunna byta ut 50:an mot 35:an och en AF 85/1.8D för 3500kr så får du ett inomhusobjektiv och ett porträttobjektiv.

Tamron 17-50/2.8 utan VC kostar 3500kr, är skarpt och ljusstarkt (för att vara en zoom), bra allround!
Tokina 11-16/2.8 kostar 6800kr, är skarpt, ljusstarkt och vidvinkligt.
Sigma 8-16 kostar 7400kr, är skarpt och ultravidvinkligt.

35:an och 85:an är jag intresserad av....! Ska genast kolla upp alla dina tips! Tack- mkt uppskattat!

35:an och 85:an är jag intresserad av....! Ska genast kolla upp alla dina tips! Tack- mkt uppskattat!

Värt att notera är ju att ingen av dem uppfyller ditt önskemål på "lite mer vidvinkel" jämfört med den 18-135 zoom du redan har. Inte för att jag vill avråda någon att uppleva både 35 och 85 mm fasta gluggar, snarare tvärt om!

Vill du ha vidare vinkel än 18 mm för landskap så är det någon av de tre andra förslagen från and30ers du får fundera på. Själv tycker jag Sigmas 8-16 verkar rätt skoj, men frågan är hur mycket man kommer att använda en sån extrem vidvinkelzoom när nyhetens behag gått över. :)

formatet känns lite fyrkantigt ibland (speciellt vid landskapsfoto)

Vad menar du med att formatet känns fyrkantigt? Menar du att bilderna blir för fyrkantiga?

Det finns det inget objektiv som kan göra något åt, det beror på formen på sensorn i kameran och den är samma på i princip alla kameror.

Du får helt enkelt ta en bild där du får med vad du vill ha i sidled och sedan beskära över och under så du får den som du vill ha den. Alternativt ta flera bilder i bredd med rätt höjd och sätta ihop till ett panorama.

Edit: 85/1,8 kan jag verkligen rekommendera, även om det inte på något sätt är vidvinkligt så är det ett riktigt fint objektiv!

Jag har funderat på ett 35mm för att få lite vidvinkel,

35mm ger dig inte vidvinkel. Ställ din 18-135 på 35mm(*), så får du se!

Eftersom du har en zoom, kan du själv lätt kolla vilken brännvidd som skulle passa. Ställ den 18mm ett tag och gå runt och kolla. Gör lika med 35mm, osv. Om du behöver kortare brännvidd än 18mm, så ska du köpa en vidvinkelzoom. De kostar 4-6000 ungefär. En fast 35:a är däremot avsevärt billigare.

Ljusstarka zoomar kostar pengar, så enkelt är det.

Per.

*) zoomringen syns här: http://www.kenrockwell.com/nikon/18-135/images/18-135-460.jpg om du är osäker på vad jag pratar om.

Senast ändrad:
35mm ger dig inte vidvinkel. Ställ din 18-135 på 35mm(*), så får du se!

Eftersom du har en zoom, kan du själv lätt kolla vilken brännvidd som skulle passa. Ställ den 18mm ett tag och gå runt och kolla. Gör lika med 35mm, osv. Om du behöver kortare brännvidd än 18mm, så ska du köpa en vidvinkelzoom. De kostar 4-6000 ungefär. En fast 35:a är däremot avsevärt billigare.

Ljusstarka zoomar kostar pengar, så enkelt är det.

Per.

*) zoomringen syns här: http://www.kenrockwell.com/nikon/18-135/images/18-135-460.jpg om du är osäker på vad jag pratar om.

Tack- det är ett bra och logiskt ( =) ) tips du kommer med! Skall testa!

Tack för svar! Berätta vad du fotar mest med detta objektiv! Har du lagt upp bilder här som du tagit med det objektivet? Vad är det som du tycker är så bra med det?

Här är bilder tagna med detta objektiv, de som jag tycker är bäst är zoomomfånget + skärpan som är bra och vitvinkel och tele . Kolla på bilderna som jag tog på karneval i Göteborg de är alla tagna med Sigma 17-70mm f2,8-4,5 sen den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2133694.htm?set=mp

Senast ändrad:
Så nu vänder jag mig till er! Jag är ingen expert (men en glad entuiast!) så var "gentle"!!

Hej

Jag har inte Nikon men eftersom din fråga är ganska generell ger jag mig på ett försök till svar.

Även om jag såg din önskan om att vara lite försiktig så måste jag säga att jag tycker du är väldigt vag i dina önskemål! ;)

Du har ju redan idag en allroundzoom och en ljusstark fast glugg vilket ger dig många goda möjligheter. För att kunna ge råd så måste du nog precisera mer vad det är du vill kunna uppnå.

Vilka bilder är det du vill kunna ta som du inte kan ta idag?

Vilka av dina bilder som du tar i dag har för låg teknisk kvalité?

Om du kan svara på detta - gärna genom exempelbidler - så blir det nog lättare för alla hjälpsamma att ge mer konkreta råd.

Detta sagt - du är absolut inte den förste och säkert inte den siste - som känner ett sug efter att köpa något nytt "bara därför att". Jag har gjort det själv - många gånger! :)

Hej

Vilka bilder är det du vill kunna ta som du inte kan ta idag?

Vilka av dina bilder som du tar i dag har för låg teknisk kvalité?

Om du kan svara på detta - gärna genom exempelbidler - så blir det nog lättare för alla hjälpsamma att ge mer konkreta råd.

Ok, jag ska se om jag får till några bilder, har aldrig prövat förr att ta upp något på forumet (därav lite obekant med hur det funkar) och definitivt inte vågat lägga upp bilder ännu =)

Jag vill ha ett "vardagsobjektiv" (= går att använda till det mesta..) som är ljusstarkare än mitt 18-135. 24-70 är det jag egentligen vill ha men jag lägger inte ut 15 000 på det. Så min tanke är att hitta ett liknande. Har sökt länge på Blocket men det kommer sällan ut där...

Har väl en inre förhoppning att det ska finnas ett objektiv som klarar taskiga ljusförhållanden och har en hyfsad kvalite (utan att ha ett pris över 10 000...) - någon sorts universallösning!

Som jag sagt tidigare, jag kollar gärna på begagnat så även om tipsen inkluderar dyrare objektiv än det jag tänkt mig så kan de ju finnas till bättre priser begagnat =)

OK, det verkar alltså som det är en ljusstark normalzoom som du är ute efter.

Jag kan som sagt inte Nikon men du bör titta efter något med 17-55 2.8 eller 18-50 2.8 eller liknande. Jag tror att både Sigma och Tamron har modeller, med och utan bildstabilisering till rimliga pengar.

24-70 är säkert bra men då tappar du lite vidvinkel. Om det spelar roll eller ej beror ju mycket på vad för motiv du fotar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar