Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ger mest för pengarna

Produkter
(logga in för att koppla)
Är 14-54 ett bättre val?

Jag är på väg att köpa ny kamera ev blir det E-330.
Men det jag funderar på är objektiv.
Det finns ju kamera med 14-45(3,5-5,6) objektiv i ett kit.
Men jag funderar starkt på att istället köpa enbart kamerahus och att köpa ett 14-54(2,8-3,5) objektiv istället eftersom jag fotograferar en hel del inomhus i idrottshall.
Kostnaden för det senare valet är ca 4000 kr mer.
Är det värt det?
Någon som har testat både och kan hjälpa en glad amatör fotograf.....
 
Åtminstone på pappret är det väl bättre. Men i praktiken kan jag inte säga om det är just 4000 skr bättre. Jag stod inför samma val. Nytt dyrare paket E-1 med 14-45 eller billigare beg E-1 med 14-54 och jag kom hem med 14-54:an pga optiken. Om det inte svider så mkt är väl 14-54 att föredra.
Kanske du såg denna lite upp i diskussionen:

Från Photo Magazin (2/06), båda med betyget Super

Zuiko Di 14-54 mm F2.8-3.5 PRO får för optik värdet 89% och för mekanik 86%
Zuiko Di 14-45 mm F3,5-5,6 får för optik värdet 83% och för mekanik 73%
 
Re: Är 14-54 ett bättre val?

unik1975 skrev:
Jag är på väg att köpa ny kamera ev blir det E-330.
Men det jag funderar på är objektiv.
Det finns ju kamera med 14-45(3,5-5,6) objektiv i ett kit.
Men jag funderar starkt på att istället köpa enbart kamerahus och att köpa ett 14-54(2,8-3,5) objektiv istället eftersom jag fotograferar en hel del inomhus i idrottshall.
Kostnaden för det senare valet är ca 4000 kr mer.
Är det värt det?
Någon som har testat både och kan hjälpa en glad amatör fotograf.....

Skillnaden i ljusstyrka på den "korta" sidan är iofs inte så stor, men på den "långa" är det mer än ett stegs skillnad. Det kan vara värt en hel del.

/ Johan
 
ANNONS