ANNONS
Annons

Vilket objektiv för resa/allaround

Produkter
(logga in för att koppla)

Arkstar

Ny medlem
Hej fotografer!
Hoppas jag nu har postat mitt första inlägg rätt annars får någon gärna säga till! :)

Till saken då,
Jag har en Canon EOS 1100D med medföljande 18-55mm 3.5-5.6
Nu är jag sugen på ett nytt objektiv!
Ska nämligen resa till Barcelona snart ev Valencia.
Jag har kollat på två st objektiv som ögonen har fastnat på nämligen Canon EF 50mm f/1.8 II och
Tamron 70-300mm 4-5-6 AF DI Macro

Vet att det är helt två olika objektiv men undrar va ni tycker?
Kommer nog ta med mig mitt 18-55 också
Det jag kommer fota där kommer nog va allt möjligt och få bra schysta bilder! :)

Tack på förhand!
Justine!

En normalzoom, en telezoom och ett ljusstarkt fast objektiv är en bra kombination som man kommer väldigt långt med.

50mm kan dock upplevas som en aning trångsynt på en 1100D. På den passar den bättre som porträttobjektiv. Jag skulle kolla på Canon EF 35mm f/2 IS i stället. Mer användbar brännvidd och dessutom både bra ljusstyrka och bildstabilisering.

Jag har varit i Barcelona med 18-55 (lätt och billigt) och utomhus funkar brännvidden ju bra, men det är inte det skarpaste man kan ha med sig. Och inomhus var det inte mycket att ha pga ljussvagheten. En vidvinkelzoom gärna nedåt 10, 12 mm är att föredra i stadsmiljö. Med 50 mm får du springa över på andra sidan gatan när du ska fota Gaudihusen ;-).

I storstadsmiljö så har du inte någon större användning för ett 70-300mm. Vad jag förstår så har du precis upptäckt det här med fotografering? Mitt råd är att du på denna resa använder den utrustning du redan har. När du kommer hem förstår du bättre vad du kanske saknar och chansen för att ditt nästa objektiv blir det du verkligen behöver har växt tills sig.

Trevlig resa:)

Johannes:
Den ser faktiskt jättefin ut,
Dock kostar den lite för mycket för min budget! :)

Eskil23:
Vad menar du med trångsynt? :)
Samma sak här verkar denna också lite för mycket för min budget så därför syftade jag just på dem jag kollade på! :)

Ventures:
Då vet jag åtminstone att jag kommer ta med mig min 18-55mm! :)

Wiking 1:
Mjo nu när jag tänker efter så kanske inte en 70-300mm så lämplig i storstadsmiljö..
Helt korrekt, är en nybörjare fotograf som gärna lär mig mer och utvecklar mer kunskaper
Ska tänka på det här du sa, att köra enbart 18-55mm och sedan tänka på vilket objektiv jag saknar!
Tack! :)

Alternativ normalzoom

Sälj ditt 16-55 objektiv och köp ett Canon EF-S 17-55 2,8 IS. Varför? Jo, Du får lika bra brännviddsomfång, men med 2,8 över hela brännviddsområdet, dvs även på 55 mm där ditt nuvarande bara klarar 5,6 - det är en stor skillnad. Det är också skarpare än det du har och har IS, dvs stabilisering, vilket gör att du klarar handhållet på 3 ggr längre exponeringstider. Det gör stor skillnad, dock inte för rörliga motiv. Det eliminerar/minskar bara dina egna skakningar men det är rätt praktiskt.

Brottsligheten, rån/stöld, av turister i Barcelona är hög.
Kanske en faktor att tänka på.
Att bära 5 lr 10 tusen runt halsen har givetvis en betydelse i hur intressant man är som måltavla.

Kommer med ett udda men i mitt fotande användbart förslag; samyang 8mm samt en ljusstark fast, tex 35f1.8.

mvh jensa

Vad menar du med trångsynt? :)
Samma sak här verkar denna också lite för mycket för min budget så därför syftade jag just på dem jag kollade på! :)

Med "trångsynt" menar jag att den levererar en ganska snäv bildvinkel på grund av beskärningsfaktorn. På en 1100D fungerar ett 50 mm objektiv som ett kort teleobjektiv. Finemang för porträtt, men inte särskilt all-round. Därför skulle jag kolla på EF 35mm f/2 IS USM eller EF 28mm f/1.8 USM i stället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar