ANNONS
Annons

Vilket objektiv är bäst till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

tjuffs

Medlem
Hej.

Min syster har en Canon Eos 500D och har ett objektiv; EF-S 18-55mm 0,25m/0,8 FT till den.
Nu är det så att min pappa köpt en Canon Eos 350D där det ingick ett; EF-S 18-55mm 1:3,5 - 5,6 II & EF 35-105mm 1:3,5 - 4,5 objektiv.

Nu till min fråga. Min syster vill ha ett objektiv som tar lite bättre närbilder än det hon har idag. Är några av objektiven min pappa nu har, bättre än min systers nuvarande? (Vet att frågan blir lite klyddig men hoppas att ni förstår ändå!)

Och vet någon priserna på objektiven min pappa inhandlat? Samt om de är bra/dåliga ... alla kommentarer tackar jag och tar emot. Snabbt också! :)

Tack på förhand.

/ Lillasyster i familjen som hjälper till ;)

Mitt tips för bättre när bilder är att köpa en 50mm 1. 8 eller 1.4 beroende på hur mycket pengar du vill lägga.
Detta förusätter iofs att du inte vill ha ett Zoom objektiv.

Det brukar finnas begagnade i bra skicka att köpa här på fotosidan

/magnus

Tack för länkarna!!

Ingju ... Men skulle vilja ha mer konkreta och raka svar på vad en sådan går på i nuläget ( Just EF 35-105mm 1:3,5 - 4,5 objektivet) Och om den är bra att använda om man liksom vill fotografera på nära håll på bebisar .. etc.

Magnus .. tack för tipset men min pappa ska bara använda kameran för vanligt bruk medans syrran vill använda den till att fotografera kanske bebisar på lite närmre håll .. och se lite mer detaljer. Och undrar därför om någon av min pappas objektiv (alternativt EF 35-105mm 1:3,5 - 4,5, fungerar bra till henne då?) då hon får den av min pappa och behöver inte lägga pengar på det själv. Eller är det värdelöst och min pappa ska försöka sälja det istället så hon inte blir besviken? Är det nämnda objektivet bättre än det hon har i nuläget så att säga?

Det är väl bara fär henne att montera det på kameran och prova hur bilderna blir och se om hon är nöjd? det slits ju inte nämnvärt av att hon provar det så far din kan sälja det till samma pengar sen med :)

Det är väl bara fär henne att montera det på kameran och prova hur bilderna blir och se om hon är nöjd? det slits ju inte nämnvärt av att hon provar det så far din kan sälja det till samma pengar sen med :)

Jag håller med dig om det! Det är bara att testa och se och känna efter vilket man gillar bäst.
Det är samma storlekar på bländaren på dessa objektiv så det är nog mer brännvidden som kan avgöra och känslan.

/magnus

Jag har inga egna erfarenheter av just de här objektiven förutom att mina döttrar har EF-S 18-55/3,5-5,6 II IS till sina 550D. och det fungerar till deras belåtenhet. Själv har jag en hel rad olika andra objektiv, bl.a det EF 50/1,8 som nämnts ovan. EF 35-105 är lite äldre men det betyder ju inte att det är sämre utan bara att omfånget är lite mindre än senare upplagor. Den längre brännvidden gör att man inte behöver vara lika nära för en "närbild" vilket är en klar fördel i de flesta fall. När det gäller barnfotagrafering ger det ju möjlighet att fota barnet utan att störa som det blir om man kommer för nära med kameran. Jag tror nog att kombinationen 18-55 och 35-105 räcker långt om objektiven är i gott skick. Värdet är svårt att säga något om, det beror ju mycket på skick och ålder och så förståss också marknadsläget. Här en länk till begagnathandlaren L-Foto.
http://www.l-foto.se/

Tittar man på nytt så motsvarar 35-105 idag 28-135 IS o det är ca 4500 hos Cyberphoto.
Begagnat så får man leta efter avslutade o pågående auktioner för att bilda sig en uppfattning om värdet.

Om man vill ta bättre närbilder, dvs komma närmare med kameran, så är inte dom fasta 50mm rätt väg att gå då dom har en närgräns på 0,45 meter i jämförelse med kitobjektivet 18-55 som har 0,25 som närgräns. Kitobjektivet kommer alltså bra mycket närmare. Vill man ännu närmare får man nästan börja fundera på macroobjektiv. Jag skulle rekommendera till exempel Sigma 17-70 f2.8-4 som kommer närmre än canon 18-55 och borde vara nära nog för bebisar. Annars är det ett rent macroobjektiv som gäller om man vill ha extrema närbilder av ögon och liknande, till exempel Canon EF-S 60/2.8 macro eller Canon EF 100/2.8 macro, dessa har ju dock fast brännvidd så dom går inte att zooma med.

Sigma:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19978
Canon EF-S 60 macro
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8457
Canon EF 100 macro
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=417

Men om man ska fotografera bebisar är det ju knappast makroobjektiv som behövs. Om man inte ska nöja sig med att fotografera ett öra eller så.
Paketzoomen 18-55 borde fungera utmärkt till det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar