--------------------------------------------------
Måns Fornander skrev:
Det är därför som jag också undrar vad folk har för ideer om ett bra objektiv, om sedan folk "inte bryr" kan jag inte hjälpa, det är inte så att jag tvingar folk att läsa min tråd. De som har idéer och förslag tackar jag så hemskt mycket då det är som en stor djungel där ute, och jag kände att jag behövde lite hjälp...
Du har missförstått mig!
Vi hjälper alla till med råd och med våra erfarenheter, men, jag skrev
"Vem bryr sig, egentligen, över vad en fotokompis tar med sig för objektiv på sin resa?"
- här iform av om flera tester på fasta objektiv och zoomar, det var det som gjorde hela diskussionen naiv!
Finns ingen anledning, att försöka visa upp tester på zoomar, en fast optik är alltid skarpast!
Måns Fornander skrev:
Och om lars har släpat runt på hela sin utrustnig är väl upp till han, men ska man ut och backpacka så räknas alla hekton som en extra börda på ryggen, vilket det kanske inte är när man åker på charter...?
Sedan har Lars självklart rätt i att rånrisken ökar väldigt med en stor systemkamera som kostar som en årsinkomst, men det är jag beredd att ta. En kamera är en pryl, den är inte oersättbar. men det är nöjet som jag får ut av att fotografera.
Nej! Jag har aldrig släpat runt på hela min utrustning!
Har räknat på varje fjuttigt gram, men ändå, tagit med för mycket, i början, med tiden, till nästa resa och nästa resa, arbetar man sig fram till en ideal mängd hus och objektiv.
Självklart skall du ta med dig en bra kamera eller två, men var diskret, visa inte mera än nödvändigt.
Min fotokompis, vid resan till Peru, 1983, blev rånad på sin favorit kamera, svart Nikon F, med 50mm/1,4, reservkameran Nikkormat Ftn fick bli första kameran under resten av resan, så kan det gå!
Därför, jag visar aldrig upp att jag är en fotograf, iaf inte i Sydamerika!
Dessutom, de absolut bästa bilderna fås, när objektet inte har koll på att en bild skall tagas!
: