Annons

vilket objektib passar bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Avslutat medlemskap
hejsan, sitter här på en hyfsatnyinköpt NikonD70 med kitobjektivet 18-70. Till sommaren ska jag ut och resa, och självklart ska kameran med mig. saken är då den att jag vet inte om jag ska satsa på ett zoomobj. eller ett "alltiett" obj.

Jagvet att man förlorar lite på att köra med allt i ett, men efterosm jag ska backpacka så vill jag inte ha med ig altl för mycket vikt. 2objektiv känns kanske lite mycket.

Det jag söker då är ett som täcker ett brett område, men som ändå är helt ok... men som alltid finns det en hake! Pengar, finns det något lite billigare men som fortfarande är prisvärt?

tack för all hjälp och tips jag kan få.

Måns

Hej!

Vet inget alls om kvaliteten på Nikons nya 18-200 f/3,5-5,6, men det låter ju som en lämplig backpack-glugg.
Priset på cyberphoto ligger på 6750 inkl. moms.

/E

Vill du har billigt och nätt, men kan tänka dig att ha med två objektiv är väl sigmas 55-200 inte så tokig för pengarna. Du har ju ett bra objektiv i 18-70:n och det är ju, tycker jag, synd att inte ha det med, till förmån för något sämre.
Nikons 55-200 är ytterligare lite mindre och lättare, men åxå lite dyrare.

Annars håller väl både sigmas och tamrons 18-200:eek:r vettig kvalitet för snapshots.
Nikons 18-200 är möjligen något bättre, men sett till priset tycker jag inte att det är så himla bra, rent optiskt, inte utifrån det jag sett hittils iaf. Precis som med Canons 17-85 betalar man mycket extra för bildstabiliseing och ultraljudsmotor. Sen kan ju bildstabilisering vara bra, såklart, men det är inget som JAG värdesätter så högt.

monsfornander skrev:
ja där finns allt ett par alternativ. vad ligger de olika i för prisklasser ungefär?

Sigmas 55-200 är ganska ljussvagt och dessutom byggt för digitalkameror (dvs tecknar inte ut ett helt 24x36-negativ). Därför blir det litet och nätt, ganska bra på resan.

Det ligger väl på ca 1700:- splitter nytt, har jag för mig. Många begagnade finns till salu.

Edit: Zoomringen går "fel" håll jämfört med kitobjektivet. Det stör inte mig.

Själv skulle jag köpt en ljustark 1,5 crop normal som tex AF-35/f2 som kompliment till kitgluggen.

Då får du ett litet och lättpackat objektiv som du kan använda i sämre ljusförhållanden.

Kitgluggen räcker långt för övrigt fotograferande.

Vad Ken Rockwell skriver bör man ta med en nypa salt. Har har en del vettiga åsikter, men han har gjort det till lite av sin grej att hylla produkter som är billiga och enkla, dvs så kallade "konsumentprylar". Inget ont om konsumentprylar, men de är inte ALLTID det rätta.
Man kan ju ta 70-210/4-5.6D, som han höjde till skyarna, som exempel. Men kunde sammanfatta han recension med "Det finns helt enkelt inget bättre objektiv!". Nu sedan han sålt sin 70-210 är hans "test" av det betydligt svalare och mer nertonad. Kovändning.

Zoso skrev:
Själv skulle jag köpt en ljustark 1,5 crop normal som tex AF-35/f2 som kompliment till kitgluggen.

Då får du ett litet och lättpackat objektiv som du kan använda i sämre ljusförhållanden.

Kitgluggen räcker långt för övrigt fotograferande.

hejsan. tack för alla tips. är det som har någon länk där jag kan läsa lite mer om denna sim kent tipsade om. kollade på sidans recensioner men hittade den inte

dumbo skrev:
Vad Ken Rockwell skriver bör man ta med en nypa salt. Har har en del vettiga åsikter, men han har gjort det till lite av sin grej att hylla produkter som är billiga och enkla, dvs så kallade "konsumentprylar". Inget ont om konsumentprylar, men de är inte ALLTID det rätta.
Man kan ju ta 70-210/4-5.6D, som han höjde till skyarna, som exempel. Men kunde sammanfatta han recension med "Det finns helt enkelt inget bättre objektiv!". Nu sedan han sålt sin 70-210 är hans "test" av det betydligt svalare och mer nertonad. Kovändning.

Jo det är en rolig prick den där Rockwell :)

Hejsan igen. har kollat runt lite på era olika förslag
Nikon 18-200 f/3,5-5,6
sigmas och tamrons 18-200:
Sigmas 55-200
ljustark 1,5 crop normal som tex AF-35/f2
Nikon 70-210/4?-5,6

och just nu lutar det åt antingen nikons 70-210 eller sigmas 55-200.

men hur är kvaliteen om man tittar på tex. Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
förlorar man mycket på ett allt i ett objektiv, jag har lite dålig koll på det.

Och var hittar jag denna? ljustark 1,5 crop normal som tex AF-35/f2 någon som kan hjälpa mig med en länk eller så?

tack!

Man brukar, generellt, få mer distortion och kromatisk aberration på "megazoomarna". Skärpan kan vara bra i en del områden, men är ofta undermålig på flera ställen genom zoomomfånget.

Alltiett är bekvämt, men innebär kompromisser.

70-210/4-5.6(D) är bra (om än inte lika bra som Ken Rockwell påstod tidigare). Jag har den och skulle utan att tveka rekommendera den om man kan hitta den för ett rimligt pris (mellan 1000 och 2000kr beroende på skick).
Min högst amatörmässiga test av 70-210:n kan du hitta här, för vad den är värd:
http://dumbo.mine.nu/photo/pages/reviews/lenses/af-70-2104-5.6d.php

35/2 finns exempelvis på cyberphoto. Eller var det länkar till bilder du ville ha?
photosig.com eller pbase.com brukar vara bra för det.

Gamla Nikkor AF 80-200/4.5-5.6 D är något bättre än AF 70-210/4-5.6 men betydligt mindre/lättare. Finns ibland begagnat under tusenlappen. Med en bra försättslins typ Nikon 3T har då även ett bra macroobjektiv också.

hejsan,
Olle: så nikkors lite äldre 80-200 är både bättre och lättare, det låter som ett perfekt objektiv. har redan försättslinsen som du nämnde, kanon.

Robert: tyckte ditt test av 70-210:an var riktigt bra eftersom du hade valt mellan de olika obj som jag också nu väljer mellan, får se om det bilr den eller som jag hitatr någon 80-200 som olle nämner.

kollade runt på lite olika begagnat sidor, men hittade ingen. får väl kolla runt och se om det dyker upp någon.

Måns

Sigmas 55-200 är en höjdare. Lätt och billigt med för prisklassen (1500:) extremt god skärpa.
Den vann ett test i FOTO tror jag oxo.

Då får vi lägga till Sigmas 55-200 i listan över potentiella objektiv igen. då är vi uppe i 3st igen. Två nikon och ett sigma, inte så stor prisskilnad

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto