Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket obj till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zaphyr

Avslutat medlemskap
Nu har jag bestämt att jag ska sälja min Canon och gå över till Nikon. Ska ha en D80 men kan inte bestämma mig för vilket objektiv jag ska ha till? 18-70 eller 18-135.
Att man kan zooma mer med 135an spelar inger roll då jag ändå ska köpa en lite kraftigare zoom i framtiden. Frågan är vilket som är bäst? utan att tänka på att man kan zooma mer med 135an då:)

Mvh
Henrik
 
Jag har inte sett så många recensioner av nya 18-135 ännu, men vissa som testat verkar inte allt för nöjda. Om du ändå ska köpa en till zoom som täcker in det extraområdet så är kanske 18-70 ett säkrare kort. Den är allmänt omtyckt, många prisar den, och eftersom den verkar vara hårdvaluta på begagnatmarknaden (går ständigt kring 1800-2500 kr) kan man till och med gå plus om man köper den i kit och sedan säljer den någon dag.

Jag tror inte att 18-135 är bättre än 18-70 på det gemensamma brännviddsområdet.
 
Tack för svaret, Precis så jag har tänkt. De lilla jag har hittat om 18-135 är inget och hurra för, hade varit intresant att se en ordenlig jämförelse mellan dom två. om nu det är tänkt att 18-135 ska ersätta 18-70 som kit glugg? lutar nog mer åt att köpa med 18-70 gluggen nu
 
annars kör jag tamrons 17-50/2,8

jag älskar den
även om jag inte har något att jämföra med.
(ljusstyrka är megaplus för min del iofs)

fyra tusen=)
 
Har precis beställt och inväntar en D80 med just 18-70.
Jag resonerade precis som så: 135:ans extra brännvidd kommer jag införskaffa i form av annat objektiv så småningom.

Och som paket med D80 kostar 18-70 inte så mycket, även om Tamrons kort-zoom verkar fin-fin.
Men för mig är det för stor skillnad i pris jmf. med Nikon-gluggen.

Hur som helst: Nu ska jag återgå till att "reloada" Postens spåra paket-sida. ;-)
 
Mkt snabb och hyffsat tyst.ett tips är att Läsa recentionerna på fotosidan och kolla deras bilder för att få en uppfattning om objektivets kvalitet.
 
Jag ligger oxå i valet och kvalet mellan 18-70 eller 18-135. Men ju mer jag läser så kommer det nog bli och köpa 18-70 objektivet och sen senare köpa ett objektiv beroende på vad man känner att man saknar. Man sparar ju 1000-1200 kr på att köpa med 18-70 kit objektivet så då kan man spara dom pengarna till ett vassare objektiv eller kanske ett bra minne.
 
18-135...

De recensioner jag sett kan sammanfattas till:

"Bra men du får för lite för pengarna"

Själv hade jag nog satsat på ett Nikon 18-70 om du tycker att 17-55/2.8 är för dyrt.
 
jag tog 18-135 (i väntan på 18-200) och tycker det blir fina bilder, (skärpan skall vara bra enl rescencioner) men distorsionerna är inge vidare, mycket sämre än 18-55, vilket iofs kanske är naturligt

plåtade ett fönster på 35mm - ingen ram var rak - vad kallas det för pinchusion tror jag
 
18-55 vs 18-70

Jag ligger i valet och kvalet för att köpa en D80 jag oxå! Men jag står istället och väljer mellan 18-55 och 18-70 objektiv.

Är det någon som kan ge mig lite tips och råd i den frågan??

Jag är helt grön på att stå bakom kameran, men då jag stått endel framför så är jag ändå väldigt petig med mina bilder...

Vad är skillnaden på ren svenska?? Vilket är mest prisvärt?? Det skiljer 2000 kr på dom olika alternativen, är det värt 2000 för att få 18-70 istället för 18-55??

Mycket tacksam för svar!!
//Suss
 
Varför inte handplocka?

Expert är dyra, 10 000 vill dem ha för endast kameraHuset, iaf där jag bor.

Köper jag över nätet får jag D80 + Extreme III 1gb för max 9500. inkl frakt. Och bägge produkterna finns i lager, dock inte Extreme III 2gb, som jag hade föredragit framför 1gb.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111695

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23321



18-70mm 3.5 Går att få begagnat för en rimlig summa.
 
Senast ändrad:
schaki skrev:
Varför inte handplocka?

Expert är dyra, 10 000 vill dem ha för endast kameraHuset, iaf där jag bor.

Köper jag över nätet får jag D80 + Extreme III 1gb för max 9500. inkl frakt. Och bägge produkterna finns i lager, dock inte Extreme III 2gb, som jag hade föredragit framför 1gb.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111695

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23321



18-70mm 3.5 Går att få begagnat för en rimlig summa.

På nätet så kostar d80 med 18-55 9999:- och d80 med 18-70 11999:-
Så jämfört med 9500 för bara huset så tror jag att jag väljer expert.
 
Jag föreslår att man inte blandar in minneskort i prisbilden, för då blir det lätt rörigt. Dessutom tycker jag att 4G bör man ha till den kameran.

Köp huset från alfadigi för 9128kr inkl. frakt och köp valfri objektiv till det. Kanske beggat 18-70 för 1800-2000kr med lite garanti kvar, eller beggat Sigma 18-50/2.8 för 3500 eller nytt Tamron 17-50/2.8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.