Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg att den klarar ca 5MB/s så SDHC Class 6 bör vara tillräckligt. Class 6 har garanterad skrivhastighet på 6MB/s.
 
Serie tagningar är inget som jag har ett jätte stort behov av, dock vill jag kunna ha den möjligheten. Jag ska bland annat fota vanliga semestrar m.m men även en del flygplan.

Vilket av korten tycker du är det bästa?
 
Som sagt det som klarar SDHC class 6. Läs och skriv hastigheten som anges i andra mått är enl. tillverkaren och gäller bara under speciella omständigheter. Klassificieringen av korten är enligt en standardiserad mätmetod med olika stora filer med slumpmässig läs/skriv dvs på fragmenterat kort vilket ger ett sämstafall tal.
Tillverkarna brukar gilla större sekvensiella läs skriv övningar vilet ger hög prestanda.

Det första kortet ger enl tillv. 133x 17/7 MB/s läs/skriv och är ett SD (ej SDHC) kort.
Det andra kortet klarar 18/12 och är SDHC Class 6 och är lite billigare.

Ända anledningen till att inte välja SDHC kortet skulle vara att andra enheter t ex kortläsare i datorn inte klarar SDHC.
 
D80 klarar SDHC. Sandisk Extreme är bra kort.

Extreme är ganska snabba kort och om du inte behöver snabbheten så kan det vara billigare att välja ett långsammare kort eler om du behöver Extreme kortets miljö klasssificering.

Enlig dpreview så klarar D80 ca 6MB/s på snabba kort (Extreme eller Lexar). Alla SDHC klass 6 kort ska klara 6MB/s eller mer. Men det kan ändå variera lite beroende på filstorlekar och sånt.

När det gäller torlek på kortet så får man ställa det i relation till den mängd bilder man kan förlora om kortet förkommer/går sönder. Hittils har inget av mina kort gått sönder eller kommit bort. För att försäkra mig så backar jag upp korten på en bärbar disk och har kort så jag klarar mig även på långsemester (>70 GB)...
 
atotowi skrev:
D80 klarar SDHC. Sandisk Extreme är bra kort.

Extreme är ganska snabba kort och om du inte behöver snabbheten så kan det vara billigare att välja ett långsammare kort eler om du behöver Extreme kortets miljö klasssificering.

Enlig dpreview så klarar D80 ca 6MB/s på snabba kort (Extreme eller Lexar). Alla SDHC klass 6 kort ska klara 6MB/s eller mer. Men det kan ändå variera lite beroende på filstorlekar och sånt.

När det gäller torlek på kortet så får man ställa det i relation till den mängd bilder man kan förlora om kortet förkommer/går sönder. Hittils har inget av mina kort gått sönder eller kommit bort. För att försäkra mig så backar jag upp korten på en bärbar disk och har kort så jag klarar mig även på långsemester (>70 GB)...
Gött, då får det bli ett sånt. Tack för svaret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.