Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket minneskort till en Nikon D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Behöver köpa fler minneskort till min Nikon D7000 och har kikat på två alternativ. Har varit i kontakt med både Nikon och Dustin, men blir egentligen inte sådär mycket klokare.

Har idag två stycken Sandisk extreme sdhc 45MB/S 16 GB

Vilket skulle du ha köpt?
SANDISK SDHC CLASS 10 ULTRA 30MB/S 32GB

SANDISK SDHC CLASS 10 UHS-1 EXTREME 45MB/S 32GB

Eller något annat?

Vad har de svarat?
Vad skiljer det i pris? Vill (behöver) du ett snabbt kort? Fotar du RAW/JPEG? Tar du många kort på raken? (seriebildstagning)
Varför inte ta den snabbare?

Vad har de svarat?
Vad skiljer det i pris? Vill (behöver) du ett snabbt kort? Fotar du RAW/JPEG? Tar du många kort på raken? (seriebildstagning)
Varför inte ta den snabbare?

Skillnaden på Dustin är 190 kr mot 250 kr.

Raw om det är viktiga bilder. Vill kunna använda seriebildstagning. Är dock osäker på om kameran kan hantera det snabbaste kortet eller om skillnaden inte är märkbar.

Hej!

Jag är ytterst sällan aktiv på forumet, men tror jag kan bidra här. Jag har själv använt D7000 i många år nu och fick besked av Nikon för många år sedan att extreme pro 45Mb/s är framtaget i samarbete med Nikon just för att vara optimerat för D7000. Med andra ord kan man inte tillgodogöra sig snabbare kort och utnyttjar inte kamerans hastighet fullt ut om man använder långsammare kort. Med vänlig hälsning / Kaj

Enligt Rob Galbraiths tester är skillnaden mellan de båda kort TS nämner i praktiken så liten på D7000 att den är försumbar. Å andra sidan är prisskillnaden också försumbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar