Annons

Vilket minneskort ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag har nyligen köpt en Canon EOS 600D men saknar minneskort. Jag var inne på MediaMarkt för att höra mig för och de rekommenderade ett minneskort på 8 GB med klass 10 (så man kan filma i HD).

Min fråga är - vilket märke på minneskortet är bäst/bättre? Transcend? SanDisc? Vad är det jag behöver tänka på?

Tack för svar!
Johanna
 
Tillåt mig att torgföra en avvikande åsikt till det uttalandet.

Har också avvikande åsikt. Det jag sett på nätet och på fotosidan så är det absolut minst problem med Sandisk. Prisskillnaden mot billigaste märkets 8GB och Sandisk är 200:-. Dom två hundralapparna tycker jag är en bra investering.

Men visst, alla tre märken fungerar precis lika bra när dom fungerar..
 
Tips!
Såg att du startat två lika dana trådar. Gör inte det, det finns tillräckligt många ändå.
Gissar att du var osäker på i vilken kategori det skulle vara och därför startade på två ställen. Chansa med ett ställe nästa gång, och får du inga svar inom någon dag, DÅ, kan du lägga en ny tråd under en annan kategori.

I all välmening, /Staffan
 
20 MB/s räcker för att matcha din kameras maxprestanda. Serietagning i råformat är mer krävande än HD-filmning.
Det beror på vad man menar med "maxprestanda". Utan att ha sett några tester på det så är jag helt övertygad om att en så modern kamera som 600D kan skriva betydligt snabbare än 20 MB/s till ett minneskort. Så om man använder kameran på ett vis som gör att bufferten ofta blir full kan det vara idé att köpa ett snabbare kort.
 
I handboken till Nikon D60, som jag råkade ha under fingrarna, står vilka kort som stöds av kameran. Det står explicit "Alla kort av angivet märke och kapacitet kan användas, oavsett hastighet". Nu är inte D60 så snabb och kan inte heller filma, men finns inte motsvarande information i handboken för Canon-kameror?

Per.
 
Tack,men fungerar dom sämre än andra som man påstår tidigare i denna tråd ?

Så länge dom fungerar är dom säkert likvärdiga. Men det verkar vara fler som har problem med Transcend-kort som slutar fungera helt och därmed många förlorade bilder. Då tycker jag det är värt att lägga någon hundralapp till och få ett stabilare kort.

Vad gäller hastighet så har jag en 550D med HD-filmning. Mitt 15MB/s kort kan jag bara filma 10-15 sek med innan filmningen stängs av eftersom kortet inte hinner spara undan större film-filer.

Med mitt 30MB/s är det inga problem. Så 20MB/s och snabbare borde fungera bra.
 
Tack,men fungerar dom sämre än andra som man påstår tidigare i denna tråd ?

I ärlighetens namn har jag aldrig provat. Men enligt vad jag läst mig till är kvaliteten varierande på Transcendkort. En del är döda direkt, vissa dör lite när som, vissa blir korrupta och de allra flesta fungerar precis som de skall.

Många som skriver att Transcend går sönder har säkerligen precis som jag läst sig till det. Man skall komma ihåg att det är relativt få som får problem, även om problemen verkar omfattande när man läser. De som är nöjda brukar inte göra mycket liv från sig.

Men å andra sidan, jag har aldrig varit med om, eller läst om någon som varit med om att SanDisk krånglat. De är inte extremt mycket dyrare heller, så jag kör på SanDisk uteslutande. Kan man leva med att kortet kanske dör när man är på semester eller vad som, då är Transcend kanske bättre, eftersom de är billigare och risken är ganska liten att de dör precis när man har "viktiga" bilder på. Jag känner mig säker på att mina SanDisk inte kommer dö, och det för mig är värt de extra pengarna många gånger om.
 
Nåväl, nu blir det dubbelpost. Måste bara rätta mitt tidigare inlägg, nu har jag faktiskt läst om någon som haft problem med SanDisk, men det är också förstå gången (och ett CF kort som 600D inte använder).. Läs mer här.
 
I ärlighetens namn har jag aldrig provat. Men enligt vad jag läst mig till är kvaliteten varierande på Transcendkort. En del är döda direkt, vissa dör lite när som, vissa blir korrupta och de allra flesta fungerar precis som de skall.

Många som skriver att Transcend går sönder har säkerligen precis som jag läst sig till det. Man skall komma ihåg att det är relativt få som får problem, även om problemen verkar omfattande när man läser. De som är nöjda brukar inte göra mycket liv från sig.

Men å andra sidan, jag har aldrig varit med om, eller läst om någon som varit med om att SanDisk krånglat. De är inte extremt mycket dyrare heller, så jag kör på SanDisk uteslutande. Kan man leva med att kortet kanske dör när man är på semester eller vad som, då är Transcend kanske bättre, eftersom de är billigare och risken är ganska liten att de dör precis när man har "viktiga" bilder på. Jag känner mig säker på att mina SanDisk inte kommer dö, och det för mig är värt de extra pengarna många gånger om.

Precis lika ofta kan du läsa om Sandisk eller andra märke som gått sönder. Här är en känd fotograf och testare av objektiv/kameror och minneskort som slutat använda Sandisk för deras dåliga kort. Och de använde Sandisk dyraste
http://www.diglloyd.com/blog/2011/20110720_1-SanDiskCards-gear.html
 
Senast ändrad:
Precis lika ofta kan du läsa om Sandisk eller andra märke som gått sönder. Här är en känd fotograf och website som slutat använda Sandisk för deras dåliga kort. Och de använde Sandisk dyraste
http://www.diglloyd.com/blog/2011/20110720_1-SanDiskCards-gear.html

Jo, visade sig att jag snubblade över en tråd nyss.. Kanske är det jag som hållt till i fel trådar bara.

Det som beskrivs i din länk är inget jag känner igen alls. Har inte varit med om korrupta filer på mina kort, och nog har jag allt tagit en del bilder ändå. Att 10% skulle bli korrupta låter väldigt osannolikt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.