Advertisement

Annons

Vilket minneskort ska jag köpa ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du ska absolut leta upp den billigaste som går att hitta på nätet. Köp en riktigt stor på 16 GB och ta en massa bilder som sedan alla går förlorade pga att kortet går sönder... ;)

Skojar.... :)
Minne är så billigt idag att det finns ingen anledning att jaga pris. Köp de kända märkena. Om man letar bland foruminlägg här på FS om kort som är trasiga eller andra problem så hittar man sällan de stora märkena. Sandisk är nog "bäst"..
Även om själva minneskretsarna inne i kortet är hållbara och troligen från samma OEM-tillverkare så finns kontakter osv som kan vara olika mellan olika korttillverkare.


Köp hellre två "halvstora" än ett enda stort. Då minskar risken att "allt" går förlorat om du skulle råka tappa eller om det trots allt händer något med kortet.
 
Hej

Är inne på Sandisk som du skrev 4 -8 GB men vilken hastighet klarar min kamera ?

Eller räcker ett III kort ?





Du ska absolut leta upp den billigaste som går att hitta på nätet. Köp en riktigt stor på 16 GB och ta en massa bilder som sedan alla går förlorade pga att kortet går sönder... ;)

Skojar.... :)
Minne är så billigt idag att det finns ingen anledning att jaga pris. Köp de kända märkena. Om man letar bland foruminlägg här på FS om kort som är trasiga eller andra problem så hittar man sällan de stora märkena. Sandisk är nog "bäst"..
Även om själva minneskretsarna inne i kortet är hållbara och troligen från samma OEM-tillverkare så finns kontakter osv som kan vara olika mellan olika korttillverkare.


Köp hellre två "halvstora" än ett enda stort. Då minskar risken att "allt" går förlorat om du skulle råka tappa eller om det trots allt händer något med kortet.
 
Ultra II Räcker

Har en D90, testade att ta seriebildtagning med 4,5fps på högsta kvalitet och 12,2Mpix på ett motiv med mycket kontraster och färg.

Kameran klarade de första 9 bilderna i fullhastighet innan den gick över till ca 2fps.

Kortet var ett SanDisc Ultra II 4 GB
 
Har en D90, testade att ta seriebildtagning med 4,5fps på högsta kvalitet och 12,2Mpix på ett motiv med mycket kontraster och färg.

Kameran klarade de första 9 bilderna i fullhastighet innan den gick över till ca 2fps.

Kortet var ett SanDisc Ultra II 4 GB

Hur är det med filmningen då? Klarar Ultra II av det galant också?
 
Hur är det med filmningen då? Klarar Ultra II av det galant också?

Har inte haft några problem med filmningen alls. den klarar 720p 5min klipp utmärkt.

Ville bara tillägga att Filmfunktionen inte är lika minnesintensiv som serietagningen.
filmen tar 124MB/218sec vilket är ca 2MB/sec
serietagningen tar ca 4,5Fps*5MB = 22MB/sec

Kan finnas fel :p
 
Senast ändrad:
Oavsett hastighet och kort, tror jag du hittar dom mest prisvärda här.
http://www.mymemory.co.uk/
Kika in vänster menyn, och välj memory cards. Och välj den typ du är intresserad av. Har beställt flera härifrån och även flera med mig från fotosidan. Någon på fotosidan tipsade om denna leverantör, klart billigast och leverans mm fungerade jättebra.
 
Hej

Är inne på Sandisk som du skrev 4 -8 GB men vilken hastighet klarar min kamera ?

Eller räcker ett III kort ?

Vad har du för kamera? Vissa fixar inte UDMA då blir det aldrig bättre än Extreme 3 om du tittar Sandisk. Har du en som klarar UDMA så skall Ducattikorten vara bäst. Själv kör jag ett Extreme 4-kort på 8GB och har ett 4GB Extreme 3 som extrakort. 4GB fyller man ganska fort nu för tiden om man fotar RAW. Jag tycker det är irriterande att byta kort och om man slipper byta kort är risken mindre att man tappar bort dom. Kommer nog därför snart införskaffa ett 16GB-kort, kalla mig kamikatze eller lat båda stämmer nog.
Enda gången du kommer märka av snabbheten på korten är när du drar av långa snabba serier.

/Karl

/Karl
 
Du ska absolut leta upp den billigaste som går att hitta på nätet. Köp en riktigt stor på 16 GB och ta en massa bilder som sedan alla går förlorade pga att kortet går sönder... ;)

Skojar.... :)
Minne är så billigt idag att det finns ingen anledning att jaga pris. Köp de kända märkena. Om man letar bland foruminlägg här på FS om kort som är trasiga eller andra problem så hittar man sällan de stora märkena. Sandisk är nog "bäst"..
Även om själva minneskretsarna inne i kortet är hållbara och troligen från samma OEM-tillverkare så finns kontakter osv som kan vara olika mellan olika korttillverkare.


Köp hellre två "halvstora" än ett enda stort. Då minskar risken att "allt" går förlorat om du skulle råka tappa eller om det trots allt händer något med kortet.

Kan bara hålla med , Sandisk är bra liksom många andra. Se till att köpa ett snabbt kort, din kamera verkar hantera detta. Och då handlar det inte bara om film, utan även överföring till datorn.
 
Lånar den här tråden lite. Har köpt min första systemkamera (Canon 20D) och tänkte köpa till ett minneskort.

Tittade på prisjakt och hittade massor med billiga 4gb kort. Men det är ju så mycket olika spec på dom. Ultra, II och III osv... vad passar bäst i en 20D tror ni?




Har även tittat på MyMemory sidan och det är ju billigt där men inte så mycket billigare än vad man hittar på t.ex prisjakt så jag tänkte handla "Svenskt".
 

Bilagor

  • minne.jpg
    minne.jpg
    12.1 KB · Visningar: 335
till en 20D skulle jag köpa ett ultra II eller Extreme III dom dom räcker med den överförings hastighet som en 20D har den kan inte utnyttja den hastighet som tex ett extrene IV klarar så dom snabbaste är onödiga att satsa på . jag skulle nog köpt ett 4 eller 8 GB Extreme III
 
man kan lika gärna köpa ett billigt transcend-kort på Webhallen eller nåt, de funkar lika bra och har livstidsgaranti, och mkt billigare.
 
trancend brukar bara ha äkta skräp. SSD och CF som är sinnesjukt långsamma och buggar och har sig. Alla gör som de vill, men vill man ha ett billigt kort så köp Ultra II istället är mitt råd. Trancend har släppt så många fullkomligt undermåliga produkter att iaf jag ser det namnet som en symbol för ren dynga. Kanske har de några använddbara produkter, men varför chansa - titta på recentioner pååå pricerunner och se vilka glada kunder de har.....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.