Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket makro, Sigma 105/2,8D Macro eller Tamron AF SP 90/2,8 DI Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

lovina

Ny medlem
Jag Har en Nikon D90 och är rätt ny o foto världen.
jag har tänkt fota närbilder av grejer, blommor och dylikt kanske inte direkt insekter.

Vore bra om det funkade till porträtt och dylikt vilket av dessa objektiv skall jag välja

Jag är bara rädd att man alltid måste gå så nära objektet om man väljer ett objektiv med 60 bränvidd eller?

Det beror som sagt på vad du skall fota. Vid närgränsen är det bara någon cm mellan frontlinsen och motivet med Nikons 60mm och det kan bli litet svårt med ljuset men det kan också vara fördelar. Jag har både 60mm och 105mm och använder båda ungefär lika mycket. På din kamera blir 60mm mera allsidigt, ca 100mm kan bli aningen för mycket vid t ex porträtt, det blir också nästan hopplöst inne men då är redan 60mm litet långt.

Det är också en smaksak förstås. För insekter använder jag väldigt ofta ett 300mm med mellanring.

/FW

Ja det är inte lätta att veta vad man ska välja, har du några erfarenheter av dom objektiv jag nämde?

Nej, jag har inte provat dem själv mer än i affären när jag köpte mitt Nikon 105a. Då var det känslan i objektivet och autofokusen som avgjorde. De optiska egenskaperna i både de objektiven du nämner är strålande.

Det finns mängder med användare av båda som är lyriska.

/FW

Jag Har en Nikon D90 och är rätt ny o foto världen.
jag har tänkt fota närbilder av grejer, blommor och dylikt kanske inte direkt insekter.

Vore bra om det funkade till porträtt och dylikt vilket av dessa objektiv skall jag välja

Har en D90 sen ett år tillbaka och fotar mest macro. När jag skulle välja kollade jag mycket på bilderna i gruppen Växter, detaljer... Där är det många som tar väldigt fina bilder med Tamrons 90 så när jag skulle köpa var det främst Tamron jag ville titta på. Väl inne på i butik visade man mig ett dagsfärskt macrotest och där fick Sigmas 150 jättebra betyg - så jag provade och blev fast direkt! Tamron är visserligen lättare men jag tycker att Sigman (som är tyngre) balanserar bra ihop med D90. Och ibland vill man ju fota handhållet och då är detta en fördel. Blir bra bilder, bra bakgrundsoskärpa och känns väldigt gediget. Är väldigt nöjd med mitt Sigma 150.

Eftersom jag prioriterade macro så blev det ett 150mm men det är ju inte mitt porträttobjektiv...

Mitt tips till dig är att verkligen fundera igenom vad det är du behöver (vad som är viktigast för dig) och sen titta i de olika bildgrupperna här på sidan och se vilka objektiv och kameror "veteranerna" använt till bilderna. Sen måste man också prova och känna vilket av objektiven som känns rätt -det vet man inte förrän man testar... Lycka till /RikaN

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto