Annons

Vilket makro hade ni valt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter och funderar på ett macro till min D90 eftersom jag älskar att fota närbilder. Googlat runt lite och funderar hittills mellan dessa två

Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO

Eller:

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1


Vad tycker ni? Har väl en smärtgräns prismässigt på ca 4500 kr och Sigman är ju något billigare än Tamron också.

Båda är mycket bra så valet är svårt. Dessutom är de tämligen lika i sin konstruktion och har ungefär samma byggkvallite så det är svårt att entydigt utse en vinnare.

Men jag hade också valt sigman (har en i min väska :) ) så självklart gjorde du rätt! Lycka till !
 
Har inte Nikon själv men kan inte låta bli att nyfiket undra varför inte Nikkor micro 85 DX VR överhuvudtaget nämnts? VR kan ha sina poänger vid macro, viktigare än den aningens större maxbländaren.

Har jag missat något, har nikkor 85:an dåligt ryckte?
 
Har inte Nikon själv men kan inte låta bli att nyfiket undra varför inte Nikkor micro 85 DX VR överhuvudtaget nämnts? VR kan ha sina poänger vid macro, viktigare än den aningens större maxbländaren.

Har jag missat något, har nikkor 85:an dåligt ryckte?

Den har fått mindre bra testresultat. Vet inget specifikt test för tillället... Antar också att många väljer Nikon 60/2.8 macro istället för 85mm.
 
Ytterligare ett alternativ är Tokina ATX 90mm/2.5 om det är skärpa som efterfrågas. Jag har inte sett något makrobjektiv som är skarpare än detta till Nikon. Det har bl.a. fått ett MTF-värde på 4.6 hos Photodo, vilket kan jämföras med Tokina 100mm som fått 3.9 och Tamron 90mm som fått 4.3. Det skarpaste Micro-Nikkor ligger på 4.4. Visst, MTF är inte allt men vad jag hört används den fortfarande på t.ex. Karolinska Institutet för att fotografera diverse hudsjukdommar.

Byggkvaliteten är superb och med den tillhörande konvertern får man dessutom 1:1-täckning. Enda nackdelen är väl att den är svår att hitta. Visst den har inte AF heller, men det klarar man sig ändå utan vid makrofotografering.

Mer info:
http://www.photodo.com/lens/Tokina-ATX-90mm-f25-Macro-452
 
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Hej Emma

Jag har Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 och tycker den är fantastisk. Minus bara att den blir så lång när man fokuserar. Har en del bilder tagna med den på min sida om du vill se.

mvh

Alfredo Vidal
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.