Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket macro-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Har aldrig tidigare fotograferat med ett macroobjektiv och vet inte riktigt vilket man skall satsa på. Är sugen på att fota lite blommor och småkryp bla och det funkar dåligt med mina nuvarande objektiv. Jag har funderat lite på Tamrons 90mm, Tokinas 100mm samt Sigmas 150mm macroobjektiv. Dom har alla fått bra kritik efter vad jag läst, är det någon av dessa som är ett självklart val? Kommer avsaknaden av en ringblixt att bli påtaglig eller kan den inbyggda blixten i D80 att räcka till för en amatör? Är skillnaden mellan 150mm-90mm en stor faktor att ta hänsyn till när man väljer macroobjektiv?

Vad säger ni som kan detta?
 
Om du ska fota insekter så är en längre brännvidd bättre. Det ger i regel ett längre arbetsavstånd så du inte skrämmer krypen.

Det där med blixt kan jag inte svara på. Jag använder Tamrons 90mm och har bara använt befintligt ljus än så länge.

Tamron 90mm kan jag tycka är på gränsen till för kort arbetsavstånd ibland men inte på "döda ting" förstås.

/J
 
Jag har haft en Tamron 90 och det är en finfin glugg. Nu äger jag en Nikon 60 och den är också finfin. Sneglar själv åt 150-200 hållet för att komma ifrån objektet lite mer. Frågan är om inte handhållet närfoto bara blir ett minne blott med längre brännvidd?

Någon??

Att välja macroglugg är annars ett tacksamt jobb. 1) Välj brännvidd. 2) Köp den billigaste. Dom flesta är nämligen mycket bra så det är mest en prisfråga, tycker jag.

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.