Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket märke passar bäst för porträtt och makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mucklan89

Medlem
Jag har länge funderat på att införskaffa mig en första systemkamera. Jag har inte bestämt mig för något märke än och tänkte att jag skulle försöka välja det märke som har bäst objektiv för porträtt- och makrofotografering då det är det jag främst är intresserad av. Tycker även om att knäppa utsikts- och naturbilder en hel del.
Så det jag skulle vilja ha hjälp med är vilket märke som passar bäst för just dessa områden, vilket som har största möjliga bredden på just sådana objektiv? Vad säger era egna erfarenheter?

Om ni vill tipsa om en speciell kamera inom ett särskilt märke får ni jättegärna göra det också, bara de finns under ca 4000 kronor som begagnat.

Tack på förhand!
/Helena

Canon, Nikon, Pentax eller möjligen Olympus/Sony har alla prylar som kan göra det du önskar - vad man väljer är ungefär som att välja en bil...

Sök i forumet - frågorna har dryftas en myriard gånger. Återkom om du har mer detaljerade frågor då det inte finns något neutralt "rätt" svar på dina allmänna funderingar.

Störst utbud av objektiv hittar du hos de två stora leverantörerna, Canon och Nikon, men även de mindre har med all sannolikhet allt du behöver för detta om du inte har mycket speciella krav.

Läs gärna här, http://www.pulpeten.se/firstdslr.html , och som Bengt föreslog, kom tillbaka med fler frågor.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar