Annons

Vilket märke på Compact Flash

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla,

Kan bidra med mina erfarenheter när det gäller Compact Flash:

Har 2st Sandisc 128Mb: Fungerar perfekt
Har 1st Sandisc Ultra II 256Mb: Fungerar perfekt
Har 1st Lexar 128Mb: Fungerade i fyra månader, sen gick det sönder, fick ett nytt som funkar.

Dra vilka slutsatser ni vill, jag bara talar om hur jag har haft det.:)

Lycka till med köpet!

Häls Martin
 
Re: minne...

stranden skrev:
Det senaste tillskottet blev ett 'Twinmos', men det sitter i MP3-spelaren, så där kändes det inte lika aktuellt med "finmärke" vid inköp, då det inte är risk för förlorade bilder.

Hmm... Jag kör med ett TwinMos kort i min kamera och hittills så har det funkat utmärkt. Men är Twinmos ett mindre bra märke så att jag skall se till att skaffa mig ett av bättre kvalitet? Hade ju tänkt att så småningom skaffa ett annat ändå, då Twinmos-kortet bara är på 256MB.
 
downtown skrev:
Vad sägs om denna...

How many money? Måste kosta skjortan men väldigt behändigt, man kan fota typ i ett år utan att ladda upp på datorn. Ingen vits men ändå. ;-) Klarar kameror detta kort, tänker främst på Minolta A1.
 
Kostnaden vid direktbeställning på Pretec är $12,499.00. Känns som det lönar sig att vänta lite.
 

Bilagor

  • 12gb.jpg
    12gb.jpg
    11 KB · Visningar: 338
Jag köpte ett Kingston CF 256MB Elite Pro till min 300D. Webhallen var billigt och kortet fungerar prima.
 
Re: Re: minne...

Jozze skrev:
Men är Twinmos ett mindre bra märke så att jag skall se till att skaffa mig ett av bättre kvalitet?

Jag har visserligen inte läst att de uttyckligen skulle vara dåliga, men de tillhör inte de stora namnen. Att jag valde det var, som sagt, för jag skulle inte ha det till kameran, så då tog jag ett alternativ som var billigare, men inte helt lika säkert som man vet med t.ex Sandisk.

Men det är möjligt att Twinmos fungerar bra för många utan problem.
 
Det finns ett litet problem med för stort minne i en kamera. Detta har inget med teknik att göra utan mer mänskliga misstag.

Med en Minolta A1 kan man ta runt 130 styck RAW bilder med en Gig-ram. Det betyder att man kan ha alla sina bilder i kareran och om denna blir stulen eller av någon annan anledning försvinner eller går sönder så har man förlorat alla dessa bilder.

Det andra är att man förloar en hel gig om ett kort går sönder och då har man inget lagringsutrymme kvar. Har man istället 2 st 512 megs kort har man alltid ett kvar.

Men vist är det kul med mycket minne, för på så sätt slipper man mäta penis :)
 
Det stora problement med minne som rymmer väldigt många bilder är att man då i värsta fall förlorar väldigt många bilder den dag kortet går sönder - och den dagen kommer för alla kort!

Jag menar, hur jobbigt är det egentligen att byta CF-kort i kameran - t.ex jämfört med att byta film.... Hur stor plats tar dom - t.ex jämfört med film....
 
sagan skrev:
En kvalitetsminneskort ska hålla ....

Det finns med all säkerhet ett statistiskt väntevärde på hur många skrivcykler kortet ska klara av - och det är säkert många... Men det säger å andra sidan inte att just ditt kort kommer att klara så många. Däremot sannolikheten för att ett slumpmässigt valt kort kommer att hålla specificerat antal skrivningar.
 
Det är just därför man köper kvalitetsminneskort..så att risken att man får ett måndagsex är långt mycket mindre.
 
Sedan måste det inte vara dyrt bara för att det är tillverkat av Sandisk. De har ju dels budget-korten, dels ultra II-orna. Du har inte mycket nytta av de dyrare korten om inte din kamera är kapabel att skriva i den hastigheten.

Här är ett prisexempel på Sandisks budgetlinje (977kr för 1GB). Jag köpte det dock inte, ett 1GB kort hade varit groteskt stort till en A60 ;). Jag har ett 256MB Kingston-minne som jag är ganska nöjd med, förutom att det kärvar en aning rent mekaniskt när man trycker på "Eject"-knappen.
 

Bilagor

  • tmp.gif
    tmp.gif
    8.7 KB · Visningar: 226
"Extrema" minneskort...?

Jag ser, att dom nya

"SanDisk 1GB CompactFlash Card Extreme III SDCFX3-1024-902"

börjat dyka upp i tyska internet-shoppar, till priser om 120-125 EUR = 1100-1150 gurra, och från B&H,N.Y. 110 USD = 800 + 25% moms.

Någon som har testat dom, och som tycker, att det är något att fundera på...?

YoursTruly
./h@nsN.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.