Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket land e billigast på canon objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar åp att handla i från usa skilljde 9000kr på ett 70-200 2,8 is usm. Scandinavian tog 20 000 medans B&H tog 11 000kr för samma.
Med den pris skillnaden så kan man ta ett par hundra kronor extra för frakten. Nackdelen är när det pajar... Mne gör canon objektiv det? : )

Tanke slog mig att det måste vara billigar i japan & china.. Är det nån som har erfarhet att handla därifrån eller från usa, vilken ebutik är billigast, pålitigast?

Tacksam för all info!

mvh
Richard
 
Richard Ström skrev:
Funderar åp att handla i från usa skilljde 9000kr på ett 70-200 2,8 is usm. Scandinavian tog 20 000 medans B&H tog 11 000kr för samma.
Med den pris skillnaden så kan man ta ett par hundra kronor extra för frakten. Nackdelen är när det pajar... Mne gör canon objektiv det? : )

Tanke slog mig att det måste vara billigar i japan & china.. Är det nån som har erfarhet att handla därifrån eller från usa, vilken ebutik är billigast, pålitigast?

Tacksam för all info!

mvh
Richard

b&h är bra.

på b&h, köp "USA", inte "Imported" så skall det vara världsgaranti, dvs du kan få garantiåtgärd i Sverige.
 
Richard Ström skrev:
så kan man ta ett par hundra kronor extra för frakten

Beställer du via nätet med frakt hem till Sverige så får med stor sannolikhet utöver frakten även betala en smärre summa i mums, eller vad der heter. Typ en 2750 SEK på 11000:- Men det hade du redan tänkt på, visst?
 
Taric

Efter att ha rotat runt i Taric, (Tulltaxan), ett tag är jag övertygad om att både Kafka och Josef K jobbar på Tullverket. Gode Gud sicket petimetrande, Det kan mycket väl vara så att det är tull på kamerahus och objektiv. Men vilka kategoriseringar! Här tex "Enögda spegelreflexkameror, för rullfilm med en bredd av högst 35 mm" Denna kategori har enlig Taric 4.2% i tull från USA. Och här "Objektiv med en brännvidd av minst 25 mm men högst 150 mm, bestående av linser av glas eller plast med en diameter av minst 60 mm men högst 190 mm" Påstås vara belagd med 6.7% tull. Och till sist "Blixtljusapparater med gasurladdningslampa (elektronblixt)" med 3.2% tull.

Någon som kan verifiera denna tulltaxe differentiering på någon legal import? Jag undrar om det är så att allt som kommer från en kamerahandlare, eller är deklarerat som "optical equipment" schablonmässigt beläggs med 6.7% tull - vilket då skulle bli fel om det var en elektronblixt eller 25-150 zoom med plastlinser :) Gör gärna en besök på Taric, där får man även veta tull på delar till kärnkraftverk och annat viktigt.
 
På enögda spegelreflexkameror för rullfilm (max 35 mm) är det 4.2% tull från USA.

På objektiv är det 6.7% tull från USA.

Båda ovanstående prylar är optiska instrument och finns med i kapitel 90 av taric.

Digitala kameror är däremot elektroniska maskiner (kapitel 85) och på dessa är det 0% tull från USA.

Edit: Jag letade tydligen lite långsamt :)
 
Har beställt objektiv ifrån B&H snabb leverans (2 dagar UPS) men momsen och tullavgifter kommer man inte ifrån.
 
Jag letade länge efter vad som kunde vara mest prisvärt/pålitligast och var jag kunde få bra garanti. Det slutade med att jag köpte det objektivet du är ute efter på B&H. Jag kan rekommendera dig att lägga till MACK-garantin som ger dig ytterligare 3 års garanti. (kostar $40.)

Jag hade dock en vän som köpte objektivet åt mig när han var där. Det blir absolut billigast! Kolla runt bland nära o kära eller arbetskollegor om det inte är någon som ska till staterna inom närmsta halvåret eller så... Det kan det vara värt!

//Peter
 
Tack för alla snabba svar!
Nu ska man inte lura kung å fosterland men jag har hört att många ber återförsäljaren maila å säga att det är en garanti reparation...............
Då slipper man tydligen skatten.

Men men man har ju sett reklamen(skatteverket) på tv så man vill ju inte att kidsen ska spela fotboll i knähögt gräs å att det är skräpigt&trasigt och skitigt runt om i stan. : )

Nån som har erfarenhet att handla från asien?
 
Richard Ström skrev:
Tack för alla snabba svar!
Nu ska man inte lura kung å fosterland men jag har hört att många ber återförsäljaren maila å säga att det är en garanti reparation...............
Då slipper man tydligen skatten.

Jag tror inte du ska räkna att B&H gör en sådan grej. Möjligtvis mindre firmor som du kan ha en personlig direktkontakt med. Alternativt om du känner någon i USA som kan köpa och packa om det till ett vanligt paket och skriva som "gåva" Men det är också en risk... Du är inte garanterad att slippa tull/moms. Det bästa är att åka över själv eller be någon annan köpa på plats, slänga alla kartonger och få det att se begagnat ut.

mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Jag tror inte du ska räkna att B&H gör en sådan grej. Möjligtvis mindre firmor som du kan ha en personlig direktkontakt med. Alternativt om du känner någon i USA som kan köpa och packa om det till ett vanligt paket och skriva som "gåva" Men det är också en risk... Du är inte garanterad att slippa tull/moms. Det bästa är att åka över själv eller be någon annan köpa på plats, slänga alla kartonger och få det att se begagnat ut.

mvh /Peter

Tänk också på att om du känner någon som går in i butiken och köper objektivet så blir priset dyrare. Då får man betala skatten från New York (ungefär som moms). Tror den ligger på drygt 8%
 
Ja, det är sant, det glömde jag... Men den kan man också undvika om man bor i en annan stat och skickar objektivet.

Så var det i mitt fall... Kanonsmidigt! =o)

Mvh //Peter
 
peter_wahlström skrev:
Ja, det är sant, det glömde jag... Men den kan man också undvika om man bor i en annan stat och skickar objektivet.
Fast vad jag förstår skickar de inte till hotell (motsv)? Å andra sidan kan man få billiga resor till NY nu, ca 3.000 över en helg sist jag kollade, och den summan kan man spara in redan vid köp av ett enda objektiv.
 
Japan har väldigt bra priser på kamerautrustning. En japansk motsvarighet till pricerunner finns på www.kakaku.com. Sidan är helt på japanska men om man använder de figurer som finns och sökrutorna kan man få en hint om vad sakerna kostar där. Sen är det ju bara att åka till japan och handla :)
 
Priserna på B&H Photo är de utan den new yorkska skatten.

Om jag fattat rätt så blir då priset på ett objektiv.

objektivkostnad x 1,067 för tullen
sedan frakt på det eller skall tullavgiften räknas på obj + frakt

sedan moms på hela summan.

är det ytterligare avgifter som tillkommer för intullning mm mm
 
Om du inte köper i butik eller med levernas inom New York state skall du inte betala momsen på 6.7%.
Om du gör det så skall den gå att dra av vid tullningen in i Sverige.

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.