Annons

Vilket lab scannar negativen bra och billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Tjenixen!
Har tagit en rulle med brorsans EOS5 nu när jag bytt ut progvalsratten. Jag som föredrar digitala bilder vill ju gärna lämna in rullen och få den framkallad samt att jag vill få bilderna på digitalt format direkt från labbet, för jag har ingen större lust att scanna 36 bilder själv. Dessutom vill jag ha det seriöst scannat, inte med mina 1200 Epson-dpi. :)
Var ska jag lämna in rullen? Tar för givet att bla sådana som Extrafilm och liknande inte ger något kanonoresultat direkt (har för mig att det är låg upplösning på dem)...eller?

Precis. Jag skickade in några rullar till Fuji Direkt i Ånge, och tänkte att jag skulle testa att få bilderna på CD. Det var det sämsta jag sett! Helt enkelt urusla bildfiler, hackiga, fula... finns säkert fler med liknande erfarenheter här på Fotosidan.

Så Fuji ska du i alla fall undvika!

tycker du ska gå inn till ditt lokala fujilabb och be dem att scanna in bilderna i högre upplösning!! det går att ställa in både om du vill ha dem i bmp eller jpg och lite annat om dom har ett eget labb så att säga tycker inte du ska sckicka till någe storlabb!! brukar inte bli så seriöst då!!

mvh Thomas som sitter vid en fujiscanner tillhörande frontiermaskin,(ska va den ledande scannern och framkallningsmaskinen vad jag har hört!?)

OK, jag är givetvis medveten om att man på ett storlabb som Fujis i Ånge inte utnyttjar den fulla potentialen på maskinerna - man fokuserar på kvantitet, inte kvalitet. Men om jag går in på Fotobutiken på hörnet här hemma, kostar inte det mycket mer då? Fuji i Ånge tar 49 kr för att scanna in en negrulle.

Jag ska i alla fall lämna in en rulle i dag, då kan jag lika gärna höra mig för...

jo det kostar en bra slant att få dem i hög kvalitet digitalt. har för mig att jag betalade 180:- för en scanning 24bilder i högsta upplösning på en frontiermaskin. Men det var ändå inte riktigt lika bra som min Dimage scan dual II presterade. Ska du ha ännu bättre blir det till att be någon med bra filmscanner göra jobbet, tex studiofotograf eller liknande men då hamnar nog priset på 300:- per bild.

Ja, då så. Som tur är är ett scannerinköp nära förestående.

Och, Mats, om du undrar så blev Fuji Direkts bilder scannade med en upplösning om ca 1000x1500 pixlar.

Inte speciellt imponerande, men det finns storlabb som erbjuder lägre upplösning för mer pengar!!!

troligtvis så kostar det mer kan vara lite olika hur olika labb prissätter. vi tar 69kr för överföring till cd exl cd och det är om filmen inte är "nerklipt"(blir mycket mer tidskrävande då) och då kostar det som vanliga 10x15 efterbeställning!

.scanning 24bilder i högsta upplösning på en frontiermaskin. Men det var ändå inte riktigt lika bra som min Dimage scan dual II presterade.

måste bara inlägga ett det inte är frontiern i säg som scannar utan finns lite olika tillhörande scanners till frontiern! den vi har heter "sp1500"

vet inte var eller vem som scannade dina bilder men vår klarar att scanna så vi kan köra typ 40x50 bilder från 135mm film i bra kvalitè (vad jag tycker är bra iallafall)

Langsor skrev:
troligtvis så kostar det mer kan vara lite olika hur olika labb prissätter. vi tar 69kr för överföring till cd exl cd och det är om filmen inte är "nerklipt"(blir mycket mer tidskrävande då) och då kostar det som vanliga 10x15 efterbeställning!

.scanning 24bilder i högsta upplösning på en frontiermaskin. Men det var ändå inte riktigt lika bra som min Dimage scan dual II presterade.

måste bara inlägga ett det inte är frontiern i säg som scannar utan finns lite olika tillhörande scanners till frontiern! den vi har heter "sp1500"

vet inte var eller vem som scannade dina bilder men vår klarar att scanna så vi kan köra typ 40x50 bilder från 135mm film i bra kvalitè (vad jag tycker är bra iallafall)

OK! då var det säkert en sämre scanner som gjorde mitt jobb.. jag fick då betydligt bättre resultat med min scanner hemma. kan ju ha varit scanneroperatören oxå som inte kunde sitt jobb...

Ok. Detta verkar vara en soppa.
Jag har kollat lite på Dox bildstudio. Vad sägar ni om detta?

Printerkopior
Vi har en analog och en digital printer. Vi kopierar alltid med manuell kontroll vilket ger
kopior av högsta kvalitét. Vi kopierar på matt eller blankt papper, utfallande, vit kant eller
hela neg (vit kant + svart kant). Naturligtvis kan du få dina bilder på Cd i samband med
framkallning - 4,5 Mb eller 17,2 Mb/bild (jpg). Vi kopierar från 135-fi lm och 120-fi lm samt
från digitala bildfi ler. Digitala fi ler kan du lämna på Cd, minneskort eller via Agfanet, med
hjälp av Agfas gratisprogram skickar du dina bildfi ler från din dator direkt till vår printer.
Ladda ner programvaran från www.dox.se
Leveranstid normalt 1 dygn eller enligt överenskommelse.

Filmframkallning E-6 & C-41
135-film & 120-film 41:–

En Jpeg på 17.2 mb verkar väl rimligt?!
Ska väl motsvara en riktigt bra A4 i alla fall.
Det skulle kosta 150 kr enl samtal med dem.

Så 41+150+moms=239 riksdaler.

OK! då var det säkert en sämre scanner som gjorde mitt jobb.. jag fick då betydligt bättre resultat med min scanner hemma. kan ju ha varit scanneroperatören oxå som inte kunde sitt jobb...

kan nog vara operatören ofta gör de inte mer änn nödvändigt tyvär.....!

du gick inte tebax å klaga? (kan hjälpa)

Langsor skrev:

kan nog vara operatören ofta gör de inte mer änn nödvändigt tyvär.....!

du gick inte tebax å klaga? (kan hjälpa)

Jo det brukar jag göra men i detta fall orkade jag inte.. bytte labb helt och hållet. Det var inte första gången det strulade med dem.

Powershooter skrev:
Ok. Detta verkar vara en soppa.
Jag har kollat lite på Dox bildstudio. Vad sägar ni om detta?

Filmframkallning E-6 & C-41
135-film & 120-film 41:–

En Jpeg på 17.2 mb verkar väl rimligt?!
Ska väl motsvara en riktigt bra A4 i alla fall.
Det skulle kosta 150 kr enl samtal med dem.

Så 41+150+moms=239 riksdaler.

Observera att priserna för skanning endast avser negativ film. Dia blir mycket dyrare.

ANNONS